جهانگیری: اقتصاد دانش بنیان، عامل محرک توسعه کشور است

معاون اول رئیس جمهور گفت: برنامه اقتصاد دانش بنیان به عنوان مهم ترین عامل توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد، باید در صندوق های حمایتی دولت، نهادها و... مورد حمایت قرار گیرد، باید ارتقای پژوهشگران و پژوهشگاه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «آیین نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور » همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مسئولان، صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.
دکتر اسحاق جهانگیری در این مراسم گفت: در جمعی که نخبگان، دانشمندان، استادان و پژوهشگران حضور دارند در زمینه فضیلت علم و دانش و پژوهش صحبت کردن تکرار بدیهیات است.


وی با اشاره به بخش ضروری کشور از منظر توسعه با توجه به وضعیت کشور افزود: توسعه علمی یکی از عرصه های اساسی توسعه پایدار و توسعه همه جانبه کشور بوده و همواره به عنوان نقطه ای برای مردم محسوب می شده که بتوانیم به سطح توسعه دست یابی داشته تا مردم بتوانند از شرایط سیاسی و اقتصادی و رفاهی مناسب برخوردار باشند.


معاون اول ریاست جمهوری گفت: طی دو سده گذشته، هیچ اقدام توسعه ای در کشور نبوده که شکل بگیرد و به آن پرداخته شود و در آن توسعه علمی و پژوهش توجه نشود. در هفته پژوهش باید در نظر گرفت با چه ساز و کارهایی می توان به توسعه در این حوزه بیشتر دست یافت.

وی افزود: توسعه علمی یکی از اصلی ترین عرصه های توسعه به شمار می رود و ما باید با چه ساز و کارهایی آن را محقق کنیم، گفته می شود توسعه علمی برای دوران فراغت و به دور از مسائل و مشکلات کشور است. برخی معتقدند در شرایط کنونی سخن گفتن در این زمینه شاید صحیح نباشد؛ اما توسعه علمی برای مقابله با تنگناها و روزهای سخت است تا محدودیت ها را بتوان به کمک آن رفع کرد، در چنین شرایطی بیش از هر ایام باید به این مسئله توجه کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: شرایط اقتصادی امروز کشور ایجاب می کند ما به دنبال کشف فرصت، ایجاد فرصت و اقدامات جدید برای کشور باشیم ما در شرایطی هستیم که به دلیل تحریم های آمریکا بخش هایی از اقتصاد کشور هدف گذاری شده است تا در اثر آن زندگی مردم دچار مشکل شود و علیه حکومت اعتراض کنند.

وی بیان کرد: همواره ما موضوعی داریم که می توانیم از آن کسب درآمد داشته باشیم و آن درآمدهای نفتی است، برداشت ما این است اقتصادی قادر است که در فشارهای و در شرایط مختلف از خود پایداری نشان دهد و خود را احیا کند، سیاست های اقتصاد مقاومتی است. در این اقتصاد مقاومتی که ما هدف گذاری کرده ایم که جهت گیری و رویکرد اصلی آن اقتصاد دانش بنیان است. شاه بیتی که می تواند اقتصاد ما را در برابر تکان ها مقاوم کند، اقتصاد دانش بنیان است.

معاون اول ریاست جمهوری گفت: اگر ما به دنبال اقتصادی باشیم که بتواند منابع در داخل خود ایجاد کند، آن اقتصاد دانش بنیان است. اقتصادی می تواند همواره زاینده باشد که به مغز و ذهن انسان متکی باشد. این اقدام ضروری در صورتی که می‌خواهد در کشور شکل بگیرد باید زنجیره آن به طور کامل در کشور پیاده شود، این زنجیر ازتعامل دانشگاه، جامعه و کشور شکل می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه اقتصاد دانش بنیان به عنوان مهم ترین عامل توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد، باید در صندوق های حمایتی دولت، نهادها و... مورد حمایت قرار گیرد، باید ارتقای پژوهشگران و پژوهشگاه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری افزود: ما از دانشگاه‌ها خواستیم تا در مشکلات کشور مشارکت داشته باشند، در این راستا کارگروه هایی در دانشگاه ها شکل گرفت و دستورالعمل آن برای من ارسال شد. به اعتقاد من اقتصاد دانش بنیان و حرکت به سوی آن باید سرلوحه امور قرار گیرد و اگر می‌خواهد اصلاحات صورت گیرد در این حوزه باشد.

کد خبر: 989857

وب گردی

وب گردی