اعتراضات مردمی در واکنش به طرح توسعه دانشگاه تهران / خریداری املاک مردم با قیمتی بسیار پایین برای ایجاد کافی شاپ در دانشگاه!

طرح توسعۀ دانشگاه تهران از اواخر دهۀ ۷۰ شروع شده و از آن زمان به مثابۀ بهانه‌ای در دست مسئولین دانشگاه تهران قرار گرفته تا املاک مردم را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش حقیقی آن خریداری کرده و به کاربری‌های گوناگون غیر آموزشی، از پارکینگ گرفته تا کافی‌شاپ، تبدیل نمایند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روز شنبه ۲۴ آذر ۹۷، جمعی از ساکنان و کسبۀ محدودۀ طرح توسعۀ دانشگاه تهران به نمایندگی از ساکنان و کسبه محدوده در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کرده و خواهان لغو کلیه مصوبات مربوط به این طرح ظالمانه شدند.

طرح توسعۀ دانشگاه تهران از اواخر دهۀ ۷۰ شروع شده و از آن زمان به مثابۀ بهانه‌ای در دست مسئولین دانشگاه تهران قرار گرفته تا املاک مردم را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش حقیقی آن خریداری کرده و به کاربری‌های گوناگون غیر آموزشی، از پارکینگ گرفته تا کافی‌شاپ، تبدیل نمایند. چندی پیش اهالی این محدوده با ارسال نامه‌هایی با بیش از ۳۰۰ امضا به مسئولینِ نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه، خواستار توقف این طرح و تبعات ظالمانۀ آن شدند، اما از آنجا که شواهد حاکی از بی‌توجهی به خواسته‌های آنان بود، امروز در تجمعی مسالمت‌آمیز به بیان حضوریِ خواسته‌های خود پرداختند.

این مردم با دردست داشتن پلاکاردهایی تأکید کردند که دانشگاه تهران به بهانۀ طرح توسعه، بیش از ۲۰ سال است که حقوق آنها را نادیده گرفته و تضییع کرده است. اعتراضات و خواسته‌های مردم با عباراتی همچون «خواستۀ ما، ابطال مصوبات طرح توسعۀ دانشگاه تهران»، «طرح توسعۀ دانشگاه تهران = ۲۰ سال تضییع حقوق مردم»، «طرح توسعۀ دانشگاه تهران = محو تاریخ انقلاب»، «طرح توسعۀ دانشگاه تهران = توسعۀ دانشبنگاه‌ها»، «حاصل ۲۰ سال طرح توسعۀ دانشگاه تهران = کافی‌شاپ و پارکینگ!!!»، «طرح توسعۀ دانشگاه تهران = زمین‌های خاکی»، «توسعۀ دانشگاه تهران روی خرابه‌های خانه‌های مردم» و مانند اینها بر روی پلاکاردها نوشته شده بود.
آنها همچنین با استناد به نامه‌ای که اواخر آبان‌ماه امسال از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با موضوع «ضرورت دستور رئیس جمهور برای توقف فعالیت‌های توسعه‌ای دانشگاه‌ها در شهرها» خطاب به دکتر روحانی نوشته شده، تأکید داشتند که «طرح توسعۀ دانشگاه تهران در حال حاضر هیچ مدافعی در میان نهادهای مدیریت شهری و دولت ندارد.» همچنین برخی پلاکاردها اشاره به دستوری داشت که در سال ۸۸ از سوی رهبر انقلاب به مسئولین با موضوع «انتقال توسعۀ دانشگاه تهران به زمین‌های خارج شهر» داده شده است.

شعارهایی که مردم در این تجمع مسالمت‌آمیز مطرح کردند حاکی از خستگی و رنج فراوانی بود که در این سالها بر آنها تحمیل شده: «این طرح ظالمانه ابطال باید گردد، حقوق مالکانه احقاق باید گردد»، «نهادهای تصمیم‌گیر: حمایت، حمایت»، «نماد علم ایران: ستم به همسایگان، توقف توقف»، «دانشگاه تجاری، توسعۀ اجباری، توقف توقف» و «نماد علم ایران، دانشگاهه یا بنگاه؟»
وزارت راه و شهرسازی در واکنش به این تجمع، از نمایندگان مردم دعوت کرد تا در جلسه‌ای با مدیر کل دفتر دبیرخانۀ شورای عالی شهرسازی و معماری خواستۀ خود را مطرح کنند. به گفتۀ نمایندۀ اهالی، در این جلسه مهندس نیکخواه اعلام کرده که وزیر جدید راه و شهرسازی هم مانند وزیر سابق با لزوم بازبینی این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری موافقت کرده و رویکردی انتقادی نسبت به این طرح دارد. وی همچنین با تأکید بر اینکه این شورا در راستای حقوق مردم تلاش خواهد کرد، وعده داد به زودی جلسه‌ای در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری برگزار شده و از نمایندگان مردم دعوت خواهد شد تا در آن حضور پیدا کرده و به بیان خواسته‌هایشان بپردازند.

نمایندۀ مردم محدوده در این نشست گفت خواستۀ اهالی محدودۀ طرح توسعه ابطال طرح و تمام مصوبات مربوط به آن است تا مردم حقوق مالکانه‌شان را پس از ۲۲سال باز یابند و بتوانند دربارۀ املاکشان هر طور که صلاح می‌دانند عمل کنند. او همچنین تأکید کرد که دانشگاه در تمام این سالها در مقابل مردم قرار گرفته و با راه انداختن مناسباتی ارباب و رعیتی، چنان ظلمی را بر مردم این محدوده روا داشته که امروز مردم هیچ اعتمادی به دانشگاه ندارند و تنها خواستۀ آنها ابطال این طرح است.

نیکخواه نیز در پاسخ اذعان کرد که «تا کنون هیچ ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی به دانشگاه در خصوص تأیید محدودۀ طرح توسعه صورت نگرفته است». در نتیجه اینکه تا کنون دانشگاه بر اساس چه مجوزی اقدام به خرید املاک مردم کرده از مجهولات این طرح عجیب است.
لازم به ذکراست که پیش ازاین دبیرخانه شورای عالی شهرسازى ومعمارى درنامه ای به صورت رسمی ابطال مصوبات قبلی را از رییس شورای عالی خواستار شده بود.
انتهای پیام/
کد خبر: 989858

وب گردی

وب گردی