گزیده ی هشت کتاب سهراب به روایت مینای مهتاب

آلبوم صوتی مینای مهتاب –که گزیده ای است از هشت کتاب سهراب – به منظور ایجاد فضای ذهنی امن و آرام در عموم مخاطبان، به ویژه علاقمندان شعر و موسیقی تولید شده است؛ که می تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب های ناشی از اختلالات روانی و رفتاری، کنترل خشم و ایجاد حس آرامش در آنها ایفا کند.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز ، 15مهر هزارو سیصد و نود وهفت در پی انتشار آلبوم صوتی مینای مهتاب، روایت دیگری از هشت کتاب سهراب سپهری، در دسترس دوستدارانش قرار گرفت؛ که با استقبال گرم آنها مواجه گردید. البته پیش ازاین نیز شعرهای سهراب، همواره در کانون توجه هنرمندان بسیاری قرار داشته؛ و دستمایه ی تولید آثار فاخری چه به صورت ترانه و تصنیف، چه به صورت موسیقی گفتار-که جامعه از آن به عنوان دکلمه یاد می کند- بوده است.

مینای مهتاب با موضوع هنر، مجموعه ای است شامل دو حلقه لوح فشرده ی صوتی که به صورت موسیقی گفتار تولید شده؛ و خوانش سی قطعه از سروده های سهراب سپهری را از دفترهای "صدای پای آب"، "حجم سبز"، "مرگ رنگ"، "زندگی خوابها"، "آوار آفتاب"، "ما هیچ ما نگاه"، با اجرای مهرداد محمدپور به علاقمندان شعر و موسیقی ارائه می دهد.

آنچه روایت مینای مهتاب را از سایر آثار مشابهی که در این زمینه تولید شده اند، متمایز و ممتاز می کند؛ می توان این گونه برشمرد:

  1. انتخاب و تدوین صحیح موسیقی های متن اثر یاد شده و انطباق دقیق آنها، با فضای حاکم بر شعرها،که بسیار هوشمندانه صورت گرفته است؛ به گونه ای که شنوندگان غیر حرفه ای موسیقی و دربسیاری از موارد حتی شنوندگان حرفه ای آن نیز ممکن است تصور کنند: موسیقی های مذکور صرفا برای این شعرها ساخته شده اند؛ زیرا مدت زمان هر موسیقی، با توجه به این کهشعر مورد نظرکوتاه باشد یا بلند، کاهش یا افزایش می یابد؛ البته مخاطبان حرفه ای موسیقی، به جای بررسی کمی و کیفی تغییرات اعمال شده بر موسیقی ها، بیشتر ترجیح می دهند از شنیدن آن لذت ببرند. به عنوان مثال می توان به شعر آب اشاره نمود؛ که موسیقی انتخاب شده برای آن، از ساخته های Vassilis Saleas - آهنگساز و نوازنده ی چیره دست کلارینت اهل کشور یونان- است.
  2. انطباق کامل لحن، زبان و موسیقی درونی شعرها، با لحن، زبان و ریتم موسیقی های انتخاب شده برای آنها، به گونه ای که تلفیق این دو، به گوش هر شنونده ای خوشایند باشد؛ و هربار که به آن گوش می سپارد، ظرافت های بیشتری از این تلفیق متناسب و متجانس، درک کند.

به عنوان مثال می توان به شعر ندای آغاز اشاره کرد؛ که موسیقی متن آن از ساخته های Zbigniew Preisner- نابغه شهیر موسیقی از کشور لهستان- انتخاب شده است.

  1. ایجاد حس آرامش روانی و افزایش قدرت تمرکز ذهنی شنوندگان از طریق شعر و موسیقی، به گونه ای که شنیدن مستمر آن، علاوه بر کاهش هیجانات درونی و ایجاد تعادل در ریتم بدن، حس تخیل و قدرت تفکرشان را تقویت نماید؛ و استرس ناشی از تنش های روزمره را، از آنها دور کند؛ تا برای لحظاتی هم که شده، به خوابی عمیق فرو بروند. هر یک از بیست قطعه ی ارائه شده در نخستین لوح فشرده ی صوتی مینای مهتاب، دارای این ویژگی هستند.
  2. ایجاد انگیزه در شنوندگان جهت انس و الفت هر چه بیشتر آنان با شعر و ادبیات ایران به منظور درک صحیح معانی و مفاهیم عمیق نهفته در آن.
  3. تنوع لحن و زبان در موسیقی متن مینای مهتاب- که عدد آن به چهل قطعه می رسد- نه تنها احتمال یکنواخت شدن محتوای آن را برای شنونده، بسیار کاهش می دهد؛ بلکه گوش سپردن به آن در دراز مدت نیز، وی را دچار دلزدگی نمی کند؛ چون هر لحظه که در پی آرا مش باشد، می تواند از شنیدنش لذت ببرد.البته بر اساس نتایج حاصل از نظر سنجی های به عمل آمده،که پیش از انتشار نسخه فیزیکی اثر یاد شده صورت گرفت؛ و طی آن ، بازخوردهای پنجاه نفر از علاقمندان جدی شعر و موسیقی_ که در میان آنها تعدادی از روانپزشکان و روانشناسان نیز شرکت داشتند- مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گرفت؛ مشخص شد:

بهترین زمان شنیدن محتوای هر یک از لوح های فشرده ی صوتی مینای مهتاب، متناسب با فعالیت مغز و ریتم بدن، متغیر است؛ به عنوان مثال نخستین لوح فشرده ی این مجموعه را –که بیست قطعه دارد؛ و با شعر" صدای پای آب "آغاز می شود- می بایست وقتی شنید که مغز در حال استراحت و ریتم بدن کند است. زمانی بین ساعت های 14 تا 16 و از ساعت 22به بعد.

دومین لوح فشرده ی آن را نیز- که در بیست قطعه ارائه شده؛ وبا شعر" سوره ی تماشا " آغاز می شود- وقتی که نشاط و هیجان درونی، ریتم بدن را به طور طبیعی افزایش می دهد. زمانی بین ساعت های 8 تا 14 و 16 تا 22. بنابراین لوح فشرده ی مذکور را، در حال انجام امورات روزمره ، حتی داخل اتومبیل هنگام رانندگی نیز می توان شنید.

البته استثنائاتی نیز در زمان شنیدن هر یک از لوح های فشرده ی صوتی مینای مهتاب وجود دارد؛ که از دایره شمول کلی آن خارج است؛ به عنوان مثال وقتی شنونده در هر لحظه از شبانه روز، به هر دلیلی بخواهد با خودش خلوت کند. در چنین موقعیتی که ریتم بدن به طور طبیعی کاهش می یابد، شنیدن نخستین لوح فشرده ی اثر یاد شده، بهترین پیشنهاد برای وی خواهد بود. البته عکس این موقعیت نیز صادق است؛ به این معنا که: ممکن است موضوعی در نیمه های شب، موجب شعف و شادمانی شنونده گردد؛ در این حالت که ریتم بدن متناسب با وضعیت ایجاد شده، افزایش می یابد؛ بهترین پیشنهاد برای وی، گوش سپردن به دومین لوح فشرده ی آلبوم مذکور می باشد.

آلبوم صوتی مینای مهتاب –که گزیده ای است از هشت کتاب سهراب – به منظور ایجاد فضای ذهنی امن و آرام در عموم مخاطبان، به ویژه علاقمندان شعر و موسیقی تولید شده است؛ که می تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب های ناشی از اختلالات روانی و رفتاری، کنترل خشم و ایجاد حس آرامش در آنها ایفا کند. لذا همه ی کسانی که جهت حفظ و ارتقای هرچه بیشتر بهداشت و سلامت روان خود، گوش سپردن به شعر و موسیقی را برمی گزینند؛ مخاطب همیشگی مینای مهتاب هستند.

کد خبر: 989861

وب گردی

وب گردی