چاووش: در جشنواره سینما حقیقت کسی به دنبال عکس گرفتن با سلبریتی ها نیست

حامد شکیبانیا عضو هیات انتخاب جشنواره سینما حقیقت در برنامه کیوسک گفت : در بین آثار راه یافته در این جشنواره شاید یک الی دو فیلم وجود داشت که توانسته بود نظرم را از لحاظ تکنیکی و موضوعی جلب کند . به جز این دو مستند درباره دیگر آثار باید بگویم که دوره قبل کار های بهتری وجود داشته است.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز شب گذشته برنامه کیوسک با اجرای احسان عبدی پور در آستانه اختتامیه جشنواره سینماحقیقت میزبان دو تن از فعالان این عرصه بود. حامد شکیبانیا مستند ساز و عضو هیات انتخاب این جشنواره و وحید چاووش کارگردان مستند خاطرات خبرنگار جنگ مقابل دوربین این برنامه نشستند.

در ابتدای این برنامه ، وحید چاووش از نحوه برگزاری این جشنواره تشکر کرد و گفت: این جشنواره به نوعی خاص ترین جشنواره سینمایی کشور است . در جشنواره سینما حقیقت مردم به دنبال عکس گرفتن با سلبریتی ها نیستند.

شکیبانیا ادامه داد: صنعت سینمای سرگرمی در دنیا به نسبت سینما مستند گردش مالی بیشتری دارد ، اما اگر بخواهیم میزبان مخاطب های این دو سینما را تخمین بزنیم نمی توانیم بگوییم کدام بیشتر است .

حامد شکیبانیا عضو هیات انتخاب جشنواره سینما حقیقت توضیح داد: در بین آثار راه یافته در این جشنواره شاید یک الی دو فیلم وجود داشت که توانسته بود نظرم را از لحاظ تکنیکی و موضوعی جلب کند . به جز این دو مستند درباره دیگر آثار باید بگویم که دوره قبل کار های بهتری وجود داشته است. یکی از علت های آن شاید زمان بندی است که برای فیلم ها ایجاد شده است که فیلم ها را به چند دسته بلند ، نیمه بلند و کوتاه تقسیم بندی کرده اند. بسیاری از فیلمسازان نتوانستند خودشان را با این زمانبندی تطبیق دهند. البته این تغییر اثرش را در سال آینده خواهد گذاشت ، مستند سازانی که میخواهند اثرشان در بخش مستند اکران راه پیدا کند باید به این زمان بندی توجه کند.

وی ادامه داد: یک فیلم مستند قبل از آنکه یک فیلم و هنر باشد، یک پژوهشگاه و اعلام نظر راجع به یک ماجرایی است و وقتی با هنر القا می شود ، به یک شاهکار تبدیل می شود.

چاووش در ادامه برنامه با تاکید بر اینکه چند سالی است فیلم هایم را خودم به دفتر جشنواره ارسال نمی کنم توضیح داد: من درباره انتخاب های هیات انتخاب در تمام جشنواره ها حرف دارم. فیلم مستند روزنامه نیست. با چشمان خود دیده ام که هیات داوری درباره آثار سلیقه ای عمل می کنند.

شکیبانیا ادامه داد: در این بحث باید بگوییم ما با یک مسئله انسانی روبه رو هستیم و نمی توانیم مانند ریاضی برای آن فرمولی داشته باشیم. در داواری و انتخاب آثار یک طیف وسیعی وجود دارد.

چاووش با بیان این موضوع که کشور دچار سیاست زدگی شده است ، گفت: هر جناح سیاسی که بالا می آید ، آثاری که در جناح سیاسی مقابل ساخته می شوند را می زنند.

در ادامه برنامه سامره رضایی بازیگر و فیلمساز روی خط آمد تا درباره نقد خود بر دو فیلمی که درباره زندگی مهاجرین افغان ساخته شده بود، توضیح دهد: دو فیلم راه یافته به جشنواره که زندگی مهاجرین افغان را به تصویر کشیده بودند اصلا تصور درستی از آن ها نشان ندادند. به خصوص فیلم خاتمه که خانواده ای را به تصویر کشیده است که درگیر برخی مشکلات روحی هستند و در این فیلم بارها شاهد حرف های بی پرده ی برادر به دختر خانواده بوده ایم. در این فیلم طوری تعمیم داده می شود که انگار تمام خانواده های مهاجرین افغان دچار این مشکل بوده اند. با توجه به شرایط جامعه ساختن فیلم هایی این چنینی باعث می شود تا جو بدی برای مهاجرین افغان به وجود بیاید . در فیلم آقای کیارستمی نیز دوربین یک نگاه بالا به پایین داشت که برای مخاطب پوشیده نبود.

کیوسک برنامه ای تحلیلی است که اتفاقات روز حوزه فرهنگ و هنر را بررسی می کند و شنبه ها پس از خبر شبانگاهی از شبکه سه سیما پخش می شود.

کد خبر: 989863

وب گردی

وب گردی