تضعیف جراحی عمومی به نفع سیستم سلامت و درمان کشور نیست

نایب رئیس انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر رشته تخصصی «جراحی عمومی» در کشور تضعیف شده که این مسئله به نفع سیستم سلامت و درمان کشور و مردم نیست.

به گزارش ایسکانیوز دکتر مهدی هاشمی اسکویی با توجه به بی‌مهری‌هایی که طی سالیان اخیر نسبت به رشته مادر و تخصصی «جراحی عمومی» در کشور شده است، گفت: به نظر می‌رسد رشته تخصصی جراحی عمومی که در کل دنیا به عنوان یک رشته مادر، کلیدی و حساس شناخته می‌شود در کشور ما در 20 سال گذشته به دلایل مختلف تضعیف شده است.

هاشمی اسکویی گفت: علی‌رغم افزایش تعداد جراحان عمومی در سال‌های اخیر، به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست و ایجاد رشته‌های زیرشاخه متعدد که البته به نیت افزایش توانمندی جراحان ایجاد شده است در عمل باعث افت آموزش در سیستم دستیاری جراحی عمومی شده که این امر موجب شده ما شاهد افت شدید توانمندی جراحان عمومی پس از فارغ‌ التحصیلی باشیم.

وی افزود: با توجه به رشد علم جراحی و ایجاد پروسیجرهای جدید در این رشته مهم، متأسفانه شاهد کم‌ترین تغییر در برنامه آموزشی رشته جراحی عمومی در 20 سال گذشته هستیم که این امر علل متعدد دارد.

نایب رئیس انجمن صنفی جراحان عمومی ایران در ادامه در برخی موارد صدور آرای نامناسب از سوی برخی از کمیسیون‌های خاص را از دلایل دیگر تضعیف رشته «جراحی عمومی» دانست و یادآور شد: متأسفانه زمانی که یک جراح عمومی با توجه به ذات این رشته که دارای عوارض زیادی است به صورت غیرعمدی دچار خطا یا عارضه ای می شود کمیسیون‌های خاص که معمولا جراحان فوق تخصص یا فلوشیب تشکیل شده اند، بعضا آرای نامناسب با عارضه ایجاد شده صادر می‌کنند که این امر لزوم بازنگری در ترکیب کمیته‌ها را می‌طلبد.

به نظر می‌رسد رشته تخصصی جراحی عمومی که در کل دنیا به عنوان یک رشته مادر، کلیدی و حساس شناخته می‌شود در کشور ما در 20 سال گذشته به دلایل مختلف تضعیف شده است

وی افزود: به نظر می‌رسد اکثریت اعضای این کمیسیون ها باید از جراحان عمومی تشکیل شوند؛ زیرا این مسئله باعث ایجاد نوعی پزشکی تدافعی بین جراحان عمومی می‌شود که در نهایت این مسئله در بلندمدت باعث افت خدمات ارائه شده به بیماران و آسیب به سیستم سلامت خصوصاً در شهرستان‌ها خواهد شد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه عدم برگزاری دوره‌های کوتاه‌ مدت علمی-آموزشی از دیگر علل تضعیف رشته جراحی عمومی است گفت: در سالیان اخیر به دلیل عدم وجود انجمن فعال و عدم اقدام مؤثر وزارت بهداشت شاهد عدم برگزاری دوره‌های کوتاه مدت علمی – آموزشی در پروسیجرهای خاص و جدید خصوصاً در مبحث جراحی لاپاراسکوپی و چاقی مفرط و کانسر و کولورکتال و ...بوده‌ایم که این مسئله باعث افت توانمندی جراحان عمومی در شهرستان ها و مراجعه به بیش ازحد بیماران به مراکز استان‌ها و تهران شده است.

وی افزود: افزایش مراجعه بیماران به مراکز استان‌ها و تهران علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به بیماران موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به سیستم سلامت کشور نیز می‌شود.

نائب رئیس انجمن صنفی جراحان عمومی ایران تصریح کرد: انحصارطلبی برخی انجمن‌های جراحی هم مزید بر علت بوده و باعث درگیری‌های صنفی و علمی بین‌رشته‌ای و درون رشته‌ای شده است که در نهایت باعث کاهش توانمندی جراحان عمومی به دلیل نقض آموزش در حین دستیاری و پس از آن شده است.

هاشمی با توجه به ‌ضرورت حضور جراحان عمومی در شهرهای کوچک و محروم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بدون حضور جراحان عمومی توانمند در شهرهای متوسط، کوچک و محروم که می‌توانند به‌عنوان جایگزین اکثر رشته‌های جراحی ایفای نقش کنند سیستم سلامت آسیب‌پذیرتر خواهد شد که این امر لزوم بازنگری در برنامه آموزشی و طول مدت تحصیل دستیاری این رشته مادر را می‌طلبد.

وی با توجه به عواملی که موجب افزایش انگیزه در جراحان عمومی می‌شود، گفت: تغییر تعرفه‌های این رشته مادر و حیات‌بخش و معافیت جراحی‌های نجات‌بخش از مالیات باعث افزایش امید در جراحان نسل جدید و جلوگیری از مهاجرت روزافزون این همکاران به خارج از کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989878

وب گردی

وب گردی