اردکانیان: باید منابع لازم برای توسعه پژوهش تدارک دیده شود/ صنعت آب و برق فقیر نیست

وزیر نیرو گفت: باید منابع مالی لازم برای توسعه پژوهش تدارک دیده شود، صنعت آب و برق فقیر نیست و چهارچوب قانونی و مقررات موضوعی است که در عرصه پژوهش و فناوری باید به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رضا اردکانیان در مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو با بیان این که موضوع آب و انرژی در زندگی امروز و فردای جامعه ما و دیگر جوامع اهمیت دارد، اظهار داشت: با توجه به محدودیت این منابع در مقایسه با فزونی تقاضا و افزایش سطح زندگی نیاز بیشتر به نقش پژوهش در این عرصه احساس می‌شود. هر جا با محدودیت منابع مواجه هستیم علم، تجربه، تحقیق و پژوهش راهکارهای مهمی هستند که به مدد بشر آمده‌اند.

وزیر نیرو تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم همزمان با عرضه خدمات آب و برق قدر اصلی‌ترین منابع تجدیدناپذیر که همان وقت و فرصت است بدانیم. پژوهشگر باید اساس کار خود را بر بهره‌گیری از فرصت قرار دهد.

وی تاکید کرد: باید به همه تذکر دهیم که با تمرین بیشتر هر طرحی را مطابق برنامه آغاز و به پایان برسانند باید ارزیابی صحیحی از عملکرد خودمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین باید با قاطعیت بیشتری خود را موظف بدانیم که از ظرفیت‌ها استفاده کنیم با توجه به سیستم آموزشی کشور می‌توانیم از بهترین استعدادها در زمینه‌های مختلف بهره‌مند باشیم و این وظیفه ماست که با حساسیت بالا به مقوله منابع نیروی انسانی بپردازیم و در انتخاب بهترین‌ها و شایسته‌ترین نیروها وسواس داشته باشیم.

اردکانیان با بیان اینکه هر گونه مسامحه و سهل‌انگاری در انتخاب نیروی انسانی نقش مخربی دارد، خاطرنشان کرد: در زمینه انتخاب نیروی انسانی در عرصه مدیریت آب و برق باید با دقت بیشتری انتخاب‌ها صورت گیرد.

وی در ادامه ساختار مناسب را بعد از منابع نیروی انسانی از جمله اصلی‌ترین مقوله‌ها بر تاثیرگذاری کیفیت انجام کار در حوزه پژوهش و تحقیق دانست.

وی ادامه داد: تحقیق و ساختار مناسب به معنای تضمین کافی برای به‌کارگیری تحقیق و پژوهش است ما در هر دو عرصه منابع انسانی و ساختار هنوز بعد از چهار دهه جای کار زیادی داریم که امیدواریم در عین امور جاری به این مقوله نیز به شکل مناسب پرداخته شود.

اردکانیان گفت: نقش پژوهش و تحقیق در ماموریت‌های ما حائز اهمیت است و ارتباط تنگاتنگی با مباحث صنعت آب و برق دارد.

وی تاکید کرد: باید منابع مالی لازم برای توسعه پژوهش تدارک دیده شود، صنعت آب و برق فقیر نیست و چارچوب قانونی و مقررات موضوعی است که در عرصه پژوهش و فناوری باید به آن پرداخته شود.

وزیر نیرو بیان کرد: وظیفه ما این است تا با این فرض که نتیجه کار پژوهش منجر به ارائه بهتر به لحاظ کیفیت و هزینه مناسب‌تر به مردم خواهد شد، راهکار قانونی لازم را فراهم کنیم و به این ترتیب نتیجه گشایش انجام کار کمی نیز خواهد بود و بخشی از کیفیت تبدیل به منابع مالی خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای توسعه فعالیت‌ها باید روی کیفیت و قیمت تمام شده محصول تاثیرگذاری را مشاهده کنیم و صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها را در راستای توسعه تحقیق و پژوهش در دستور کار قرار دهیم. انتظار مردم هم به عنوان مصرف کننده جز این نیست.

اردکانیان خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بدون ارتباط مستقیم با فعالیت‌های پژوهشی در جهت توسعه مرزهای دانش حرکت کنیم و هزینه را از مصرف‌کننده مطالبه کنیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 989881

وب گردی

وب گردی