ورود صنعت برق به حوزه فناوری های لیزری/ احداث نیروگاه مشترک زباله سوز در کشور

براساس تفاهم نامه‌ای که میان ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته و پژوهشگاه نیرو به امضا رسید، دو طرف در تهیه نقشه ‌راه و اسناد راهبردی در حوزه‎های مشترک کاربردی صنعت برق، برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته در زمینه‌های مورد نیاز صنعت برق با همدیگر مشارکت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر پایه این گزارش، امروز و با حضور مدیران پژوهشی وزارت نیرو، "تفاهم نامه های" توسعه فناوری، طراحی و ساخت نیمه صنعتی موتور آهنربا دائم آسانسورهای گیربکسی به همراه درایو " و" تفاهم توسعه فعالیت در حوزه فناوری های لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته " به امضا رسید.


همچنین "، توسعه فناوری تکمیل، طراحی و ساخت نمونه نیمه صنعتی فلوکامیپیوتر پایه جهت استفاده در نیروگاه ها و مبادی نفتی با سوخت مایع / گاز " و تفاهم نامه احداث نیروگاه مشترک زباله سوز نیز امروز و در حاشیه روز پژوهش به امضا رسید.
همچنین براساس تفاهم نامه دیگری که میان پژوهشگاه نیرو و سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به امضا رسید، توسعه فناوری تکمیل، طراحی و ساخت نمونه نیمه صنعتی فلوکامیپیوتر پایه جهت استفاده در نیروگاه ها و مبادی نفتی با سوخت مایع / گاز در دستور کار دو نهاد قرار خواهد داشت.

صرفه جویی 50 درصدی مصرف برق آسانسورها با ساخت موتور آهن ربا دائم

این گزارش می افزاید: براساس تفاهم نامه ای که میان میان پژوهشگاه نیرو سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی به امضا رسید، دو طرف برای توسعه فناوری، طراحی و ساخت نیمه صنعتی موتور آهن ربا دائم آسانسورهای گیربکسی به همراه درایو" به توافق دست یافتند.

براساس این تفاهم نامه در دو فاز اکتساب و تولید فناوری، 7 نمونه الکتروموتور آهنربای دائم آسانسورهای گیربکسی به همراه درایور ساخته و سپس خط تولید آن نیز توسط جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با تیراژ حدود 2100 الکتروموتور در سال انجام خواهد شد راه اندازی خواهد شد.
برپایه این گزارش، یکی از کاربردهای بسیار مهم موتورهای آهنربای دایم در صنعت استفاده از آنها در آسانسورهای گیرلس ساختمان های مسکونی و تجاری است که به دلیل کوچکتر شدن حجم موتور ، زمان نصب سریعتر و هزینه سرویس و تعمیرات آ سانسور را به حداقل می ر ساند.
همچنین موتور گیرلس آ سانسور، برق و انرژی بسیار کمتری از موتورهای گیربکسی مصرف می کند و تا 50 % در مصرف برق و هزینه های آن صرفه جویی می شود.

ورود صنعت برق به حوزه فناوری های لیزری

برپایه این گزارش ، براساس تفاهم نامه دیگری که میان ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته و پژوهشگاه نیرو به امضا رسید، دو طرف در تهیه نقشه ‌راه و اسناد راهبردی در حوزه‎های مشترک کاربردی صنعت برق، مشارکت در مدیریت اکتساب، توسعه فناوری و تجاری‎سازی محصولات مبتنی بر فناوری‎های لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته، بسترسازی انجام پژوهش‎های کاربردی در حوزه‌های مشترک، با تقویت زیرساخت‎های آزمایشگاهی مرتبط و شناسایی و رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته در زمینه‌های مورد نیاز صنعت برق باهمدیگر مشارکت خواهند کرد.

هدف گذاری برای تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات اندازه گیری در نیروگاه ها و مبادی نفت و گاز

براساس تفاهم نامه دیگری که با عنوان " توسعه فناوری تکمیل، طراحی و ساخت نمونه نیمه صنعتی فلوکامپیوتر پایه جهت استفاده در نیروگاه ها و مبادی نفتی با سوخت مایع / گاز " میان پژوهشگاه نیرو و جهاد دانشگاهی شریف به امضا رسید، ، تحقیقات جهت ساخت داخل تجهیزات مربوط به اندازه گیری به صورت تخصصی و با جهت گیری تبدیل ایران به صادر کننده این تجهیزات تداوم خواهد یافت.
این گزارش می افزاید، این قرارداد به منظور ساخت نمونه صنعتی فلوکامپیوتر منعقد شدهاست. فلوکامپیوترها تجهیزاتی بسیار دقیق و پیشرفته هستند که از آنها به منظور تدقیق اندازهگیری جریان نفت، گاز، گازوییل و سایر سیالات هیدروکربنی جهت استفاده در تبادلات مالی استفاده می شود. در حال حاضر کشور در این زمینه به طور کامل به محصولات خارجی وابسته است که با اجرای این قرارداد،در آیندهای نزدیک ضمن پوشش کامل نیاز داخل، کشور به یکی از مراکز صادرکننده این تجهیز تبدیل شود.
براساس این قرارداد همکاری ها در ساخت و تولید نمونه صنعتی فلوکامپیوتر جهت استفاده در نیروگاه ها و مبادی نفت و گاز خواهد بود.
این قرارداد به صورت مشارکتی با سهم برابر توسط پژوهشگاه نیرو و جهاد دانشگاهی شریف مبادله می شود.

احداث نیروگاه مشترک زباله سوز در کشور

همچنین امروز تفاهم‌نامه همکاری با محور توسعه فناوری‌های اولویت‌دار استحصال انرژی از پسماند (WTE) و احداث نیروگاه مشترک میان پژوهشگاه نیرو، مپنا و بانک شهر به امضا رسید.
این تفاهم‌نامه به منظور توسعه فناوری‌های اولویت‌دار استحصال انرژی از پسماند و احداث نیروگاه مشترک با استفاده از توانمندی‌های داخلی در طراحی، تولید و بهره‌برداری از تجهیزات و توسعه کاربست حوزه انرژی زیست توده منعقد شد.
لازم به ذکر است روزانه بیش از 50 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که این میزان در کلانشهرها روزانه بیش از 20 هزار تن و در شهرهای شمالی بیش از 6 هزار تن می‌باشد که بخش عمده آن در مراکز مدیریت پسماند دفن می‌گردد.
همچنین بر اساس نقشه راه مدیریت پسماند در کشور که توسط وزارت کشور تدوین شده است می‌بایست ظرفیت احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های استحصال انرژی از پسماند در کشور از ظرفیت محدود کنونی (کمتر از 1%) به حدود 20% طی یک برنامه 5 ساله افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989882

وب گردی

وب گردی