اجرای 100 طرح تحقیقاتی حوزه‌های علوم شناختی در کشور

با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی درحال حاضر حدود یکصد طرح پژوهشی درحوزه‌های علوم شناختی در سطح کشور درحال اجرا است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حسین عزیزی عضو گروه پژوهش، فن آوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی درجریان ارائه مراحل اجرا و پیشرفت طرح های تحقیقاتی در محل هفتمین کنگره علوم اعصاب در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران اظهار کرد: در سال های اخیر برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و توسعه فناوری های شناختی فراخوان طرح های پژوهشی در دستور کار قرار گرفت تا با گسترش حوزه های دانش علوم شناختی، گام های اساسی و عملی در امر تامین نیازهای داخلی به ویژه در بخش های توسعه فناوری و خدمات شناختی برداشته شود و زمینه برای دستیابی به خودکفایی و کاهش میزان وابستگی و صرفه جویی ارزی فراهم شود.

عزیزی ادامه داد: با رویکردهای شناختی می توان تغییرات بزرگی در جامعه بوجود آورد و با بهره گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان این حوزه، زیرساخت های نوین فن آوری و خدمات شناختی را در کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه با حمایت های ستاد علوم شناختی معاونت علمی، تلاش های وسیع برای ساخت و تامین بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح های تحقیقاتی در حوزه های علوم شناختی در داخل کشور ادامه دارد، گفت: با بومی سازی دانش ساخت تجهیزات و سیستم های مورد نیاز، محققان و متخصصان قادر خواهند بود با انجام طرح های تحقیقاتی، یافته های علمی خود را به منظور تسهیل امر تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و اختلالات عصبی به اشتراک بگذارند و به بازتوانی شناختی بیماران کمک کنند.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه در سال های اخیر ده ها طرح تحقیقاتی در حوزه های شناختی توسط اساتید و محققان مراکز علمی و تخصصی در سطح کشور اجرا و به اتمام رسیده است، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف ستاد توسعه علوم شناختی ایجاد و فعالیت گروه های "پیشران" برای تسریع در اجرای طرح های پژوهشی و زمینه سازی برای بومی سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات و فن آوری های شناختی است.

وی همچنین بیان کرد: براساس این راهبرد، تاکنون سه گروه "پیشران" در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل و یک گروه "پیشران" دیگر در حال شکل گیری است، بطوری که فعالیت این گروه ها منجر به تولید فن آوری های بومی و خدمات شناختی می شود.

عزیزی ساخت انواع دستگاه های ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی را از جمله دستآورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فن آوری های شناختی در داخل کشور دانست و گفت: تلاش ها برای دستیابی به تامین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها با اجرای دقیق طرح های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

وی همچنین اعتمادسازی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح های تحقیقاتی و حمایت های گسترده از فعالیت های آنان را از برنامه های عملی ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: نظارت مستمر و تبادل دیدگاه ها میان مجریان و ناظران طرح های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح ها بطور جدی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989898

وب گردی

وب گردی