عملیاتی شدن 5 پروژه اساسی ساخت داخل بخش نیروگاهی با همکاری پژوهشگاه نیرو

مدیرعامل شرکت برق حرارتی از عملیاتی شدن 5 پروژه اساسی ساخت داخل با همکاری پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: این شرکت برای پیاده سازی نظام مدیریت پژوهش در شرکت برق حرارتی 16 کمیته راهبری اسناد تشکیل و بیش از 50 پروژه اولولیت دار مربوط را برای اجرا در نیروگاه‌ها ابلاغ کرده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محسن طرزطلب در جشنواره پرژوهش و فناوری وزارت نیرو که صبح امروز در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهار داشت: شرکت برق حرارتی در راستای پیاده سازی نظام مدیریت پژوهش در شرکت برق حرارتی 16 کمیته راهبری اسناد تشکیل و بیش از 50 پروژه اولولیت دار مربوطه را جهت اجرا در نیروگاه‌ها ابلاغ کرده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در ادامه به تشریح پروژه‌های شاخص پایان‌یافته که با همکاری با پژوهشگاه نیرو صورت پذیرفته اشاره کرد و اظهار داشت: ارتقای کمپرسور گازی توربین‌های GEF 9 از جمله این پروژه‌ها بوده که موجب افزایش توان تولیدی بلوک سیکل ترکیبی به میزان 8 مگاوات در نیروگاه شهید رجایی شده است و برای انجام آن تنها نیاز به 2 الی 3 روز توقف هر واحد است.

طرزطلب افزود: پروژه طراحی و ساخت پایلوت پکیج پرتال تصفیه پساب روغنی بر پایه فناوری نانو از دیگر پروژه‌های مشترک برق حرارتی و وزارت نیرو در این دوره بوده است که نتیجه آن دستیابی به روشی عملیاتی و اقتصادی برای تصفیه پساب روغنی نیروگاه‌های تولید برق بر پایه نانوفناوری و ایجاد امکان بازچرخانی پساب در مقیاس پایلوت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه مشترک دیگر در زمینه توسعه وخودکفایی صنعت برق،‌ توسعه دانش فنی فرایند پوشش دهی با استفاده از مواد آلیاژی نیتریدی نانوساختار بر پایه تیتانیوم بر روی پره توربین بخار با استفاده از تکنولوژی رسوب گذاری فیزیکی از فاز بخار باعث فزایش عمرکاری و کارایی توربین بخار شده است.

طرزطلب افزود: از اتفاق‌های مهم دیگری که توسط همکاری پژوهشگاه نیرو و همکاران شرکت برق حرارتی به نتیجه رسیده است، تدوین دستورالعمل استفاده از فیلترهای نانو در تهیه مشخصات فنی فیلترها در زمان سفارش در نیروگاه‌ها بوده است.

وی عنوان کرد: تدوین دستور العمل ارزیابی صلاحیت پیمانکاران تعمیرات اساسی نیروگاهی حرارتی و راه اندازی سامانه مرتبط نیز از دیگر اقدامات شرکت برق حرارتی در سال اخیر بوده است.

طزرطلب تاکید کرد: تحقق ساخت داخل نمودن پره‌های ثابت و متحرک تمامی توربین‌های واحدهای نیروگاهی کشور تا سال 98 از اهداف شرکت برق حرارتی بوده که 100 درصد محقق شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در ارتباط با پروژه‌های تحقیقاتی تقاضا محور نیروگاهی خاطرنشان کرد: از میان 160 اولویت سامانه سیب به 75 پروژه اولویت اصلی داده شده است و در این رابطه 5 میلیارد تومان تخصیص منابع نیز صورت گرفته است.

وی افزود: حمایت از پروژه‌های فناوری و انعقاد قرارداد و تحویل پیش پرداخت به سازندگان محصولاتی که دارای قابلیت استفاده در نیروگاه‌هاست، از دیگر تصمیمات برق حرارتی در یک سال اخیر بوده است.

طرزطلب همچنین از انتخاب پروژه ساخت یک دستگاه «تای‌راد مولد کرافت» V93.0 نیروگاه سیکل ترکیبی یزد به عنوان یکی از پروژه‌های منتخب وزارت نیرو درجشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو خبر داد و افزود: طراحی و ساخت این پروژه با استفاده از پتانسیل و دانش فنی مهندسان داخلی در مدت 9 ماه انجام و باعث صرفه جویی 20 هزار یورویی در منابع مالی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تای راد ساخته شده پس از نصب روی مولد G11 کرافت نیروگاه سیکل ترکیبی یزد از تاریخ 23 اردبیهشت ماه 97 مورد بهره برداری قرار گرفت و تا کنون 4000 ساعت کارکرد داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989904

وب گردی

وب گردی