بازنشستگان به دنبال سازمان سینمایی در سایه

مدیران بازنشسته سینمایی با گرفتن احکام جدید در فرهنگستان هنر جایی جدید برای جولان دادن پیدا کرده اند و این در حالی است که تلاش های مشاور بازنشسته برای تمدید حکم خود و چیدمان مدیران جدید سازمان سینمایی ادامه دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز، انرژی از بین نمی رود بلکه از حالتی به حالتی دیگر تبدیل می شود. این قانون امروز در کشور ما مصداق بقای بازنشستگان است که با حکم رییس جمهور و بخشنامه هم در کشور و بخصوص فضای فرهنگی جاری است.
چندی پیش برخی رسانه ها خبر از انتصاب بازنشستگان در فرهنگستان هنر دادند و این خبر در نهایت اخیرا منتشر شد. رییس بازنشسته سازمان سینمایی این روزها رییس گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر شده و قرار است سازمان سینمایی در سایه در اینجا تشکیل شود.
این اتفاق اما پیشینه ای دارد و پیشتر نیز رییس اسبق سازمان سینمایی وقت پس از روی کار آمدن دولت جدید، موسسه ای جدید برای راه اندازی سازمان سینمایی در سایه ثبت کرد که در نهایت قبل از تشکیل این موسسه با حکم ارشاد منحل و این آرزو نقش برآب شد.
حالا بازنشستگان که نمی خواهند میز خود را ترک کنند در دو جناح در تلاش برای سیاستگذاری هستند. از یک سو راه اندازی گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر که مشخص نیست لزوم تشکیل چنین گروه هایی چیست و اساسا چرا بودجه بخشی از فرهنگستان هنر باید به جیب بازنشسته ها برود و دوم تلاش های مشاور بازنشسته که دل از سیاستگذاری سینما نمی کند و تلاش های وی همچنان ادامه دارد.
تلاش این مشاور بازنشسته این است تا از آنچه فقدان مدیر در اطراف رییس جدید سازمان سینمایی یاد می شود استفاده کرده و مدیران خود را جایگزین بخش های مختلف کند. این در حالی است که به نظر می رسد رییس جدید سازمان سینمایی با توجه به سبقه مدیریتی توانایی انتخاب مدیران جدید را داشته باشد و سپردن سرنوشت سینما بازهم به دستان یک مشاور بازنشسته که فیلمسازان از نفوذ های وی در جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف خاطره خوبی ندارند از رییس جدید سینما دور از ذهن به نظر می رسد.
با این حال چنانچه این اتفاق رخ دهد امید از سینمای ایران رخت می بندد. این در حالی است که پیش از انتخاب رییس جدید، دبیر جشنواره فجر که از نزدیکان آقای مشاور است به توصیه نزدیکان از ترس اینکه مبادا رییس جدید فرد دیگری را انتخاب کند بدون حکم رسمی رسانه ای و تنها با اشاره به اظهارات قبلی رییس سازمان وقت انتصاب شد.
این روند تنها در حوزه سینما وجود ندارد و راه اندازی جشنواره های فرمایشی با هزینه های هنگفت همچون شعر سلامت و جشنواره هایی از این دست که بی بهانه هر روز در بیابان بودجه سبز می شوند حاصل ماندگاری یکی از مدیران بازنشسته در یکی از وزارتخانه ها است که حاصل این امر، بروز و ظهور ژن خوب هایی است که علاوه بر حضور در جشنواره های سلامتی به اصطلاح فرهنگی به واسطه آشنایی و رفاقت با دبیر کنونی جشنواره فیلم فجر، در جشنواره امسال نیز پست و مقام گرفته اند و ارجحیت این رابطه ها بر ضابطه ها به مثابه پدیده ای شوم در این فضا ادامه دارد.

کد خبر: 989913

وب گردی

وب گردی