تغییرات ارزشمندی در بخش علمی بیست و یکمین جشنواره قصه گویی انجام شده است

مدیر کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد : امسال کل فضای ساختمان حجاب در قالب یک گالری بزرگ درآمده و نمونه آثاری از نقاشی کودکان و همچنین تولیدات کانون در قالب این گالری بزرگ به نمایش گذاشته شده است. نامگذاری این گالری نیز به یاد شهید محمد طاها اقدامی است که با توجه به اهمیت کانون به این اتفاق این نامگذاری صورت گرفته است.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز ، سیده نسرین سجادیان مدیر کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره درباره بخش‌های جنبی مختلف این جشنواره گفت: بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی امسال چند بخش جنبی دارد. یک بخش آن بخش علمی است که خود شامل چند زیر مجموعه می‌شود. بخش اصلی آن کارگاه‌ها و نشست‌هاست و در کنار آن یک نمایشگاه داریم با هدف معرفی آثار برگزیده در بخش علمی که در محل نگارخانه آفتاب دایر شده است و این نمایشگاه از روز دوشنبه 26 آذرماه به شکل رسمی افتتاح می‌شود.

وی افزود: اصل و پوستر آثار در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود و همچنین نتایج ارزشیابی منابع پژوهشی و آموزشی نیز در این محل وجود دارد و علاقمندان می‌توانند به آنها رجوع کنند. برای تدارک این نمایشگاه ما از تمام ظرفیت‌های کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که جزو سرآمدان در این عرصه است نیز استفاده کردیم و سعی کردیم مخاطب بعد از بازدید از این نمایشگاه با دست پرخارج شود.

سجادیان همچنین اظهار کرد: اتفاق دیگر این است که امسال کل فضای ساختمان حجاب در قالب یک گالری بزرگ درآمده و نمونه آثاری از نقاشی کودکان و همچنین تولیدات کانون در قالب این گالری بزرگ به نمایش گذاشته شده است. نامگذاری این گالری نیز به یاد شهید محمد طاها اقدامی است که با توجه به اهمیت کانون به این اتفاق این نامگذاری صورت گرفته است.

مدیر کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه درباره اهمیت برگزاری این بخش‌ها توضیح داد: قطعا هر کار ارزشمندی که شکل می‌گیرد اگر پشتوانه نظری و علمی نداشته باشد عمر طولانی نیز نخواهد داشت. کانون قصدش ترویج قصه گویی در سطح جامعه است و توجه به بخش علمی آن نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برای نشست‌ها افرادی حضور دارند که تک تک آنها از چهره‌های مطرح عرصه کاری خود هستند و با توجه به تجربه شان در این حوزه، وارد این جشنواره شده‌اند.

وی افزود: به طور مشخص ما دو نشست داریم که در قالب دو پنل برگزار می‌شوند. نشست اول سه شنبه 27 آذر ماه با موضوع "عصر ارتباطات، تبادل فرهنگی و حیات قصه‌ها" توسط دکتر مرجان فولادوند، دکتر محمود گلزاری و شهرام گیل آبادی برگزار خواهد شد. پنل دوم نیز روز چهارشنبه 28 آذرماه با عنوان" قصه گویی، مهارت‌های زندگی و اجتماعی شدن" توسط مصطفی مهرانی، دکتر حسن ذوالفقاری، دکتر فهمیه حسین زاده و دکتر محمد جعفر قنواتی برگزار خواهد شد. علاوه بر این چندین کارگاه داریم.

ما در طی این مدت 5 کارگاه تخصصی با حضور تعداد زیادی از استادان فن خارجی و داخلی خواهیم داشت. دوشنبه دو کارگاه داریم که کارگاه اول توسط آلیسیا دونجوبانگ از کره جنوبی برگزار می‌شود که از قصه گویان حرفه‌ای است و بسیار در قصه گویی کره جنوبی تاثیرگذار است و کارگاه بعدی نیز توسط مصطفی رحماندوست برگزار می شود که این شاعر، نویسنده و مترجم حوزه کودک، قصه گویی تعاملی را مطرح خواهد کرد. همچنین سه شنبه کارگاهی داریم با موضوع "چگونه قصه گویی اثر بخش باشیم؟" که کاسپر سورنسن از دانمارک آن را اداره خواهد کرد او علاوه براین کارگاه از داوران بخش بین‌الملل جشنواره نیز هست.

سجادیان ادامه داد: روز چهارشنبه 28 آذرماه نیز دو کارگاه داریم. کارگاه اول با عنوان" قصه گویی با رویکردهای نو با نگاهی به حوزه دیجیتال" که پوپک عظیم پور عضو هیئت علمی دانشگاه آن را اداره خواهد کرد و بعد ازظهر همین روز، کارگاه "خلق قصه‌ها در تعاملات بین‌المللی" را نیز داریم که کی ران شاه از استرالیا آن را برگزار می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این‌ها ما یکسری کارگاه تجربی نیز داریم که در محل کاخ جشنواره در خیابان حجاب برای پدران و مادرانی که علاقه به قصه گویی دارند اما مهارت کافی در این امر ندارند، برگزار می‌شود. این کارگاه‌ها از دوشنبه تا چهارشنبه در دو نوبت صبح‌ و عصر برگزار می‌شود. در این نشست‌ها نیز تلاش شد تا از استادان و قصه گویان برگزیده و فعال کانون که توانایی برگزاری کارگاه دارند، بهره گرفته شود. قصه‌هایی با ابزار و بدون ابزار، انواع قصه گویی محلی، آموزش فنون قصه گویی، تقویت مهارت‌های زندگی، نقش قصه گویی در استحکام ارتباطات خانواده از جمله محورهای این نشست‌ها خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: ما برای این که بتوانیم از ظرفیت برگزاری این جشنواره به درستی بهره بگیریم به دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، بهزیستی، هلال احمر، صداوسیما، شهرداری و همه ارگان‌ها و سازمان‌هایی که بخش مرتبط با کودک و نوجوان دارند اطلاع رسانی کردیم تا علاقمندان بتوانند ثبت نام کنند و از این نشست‌ها و کارگاه‌ها بهره مند شوند. خوشبختانه تا امروز ظرفیت‌ها تکمیل شده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

کد خبر: 989935

وب گردی

وب گردی