بهمنی: طرح خودروی هوشمند واحد شیراز نمونه داخلی ندارد/ از کنترل آینه با چشم تا تشخیص عابر و سارق!

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: کاری که خودروی هوشمند ما انجام می دهد، تشخیص اشیاء است؛ این خودرو می تواند انسان، موتورسیکلت، اتومبیل یا گربه ای که از خیابان رد می شود را تشخیص دهد.

محمدرضا بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کسب مقام نخست مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه همراه با تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اظهار داشت: من دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز هستم. همراه با تیم رباتیک دانشگاه در مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه شرکت کرده و مقام نخست را کسب کردیم. طرح امسال ما، خودروی هوشمند است که بسیاری از قابلیت هایش برای اولین بار در ایران عرضه می شود. البته نمونه های خارجی مثل خودروهای خودران «گوگل»، «تسلا» و دیگر شرکت های بزرگ پیش از این وارد بازار جهانی شده اند؛ ولی تاکنون مشابهی در ایران نداشته است.

وی ادامه داد: کاری که خودروی هوشمند ما انجام می دهد، تشخیص اشیاء است. این خودرو می تواند انسان، موتورسیکلت، اتومبیل یا گربه ای که از خیابان رد می شود را تشخیص دهد. در واقع هر چیزی که ممکن است منجر به ایجاد خطر برای خودرو شود قابل تشخیص خواهد بود.

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در پاسخ به این سؤال که خودروی هوشمند چند ثانیه قبل از برخورد، اشیاء را شناسایی می کند، تصریح کرد: از لحظه ای که دوربین، جسم را ببیند، آن را تشخیص می دهد، حتی در سرعت بالا هم چنین کاری را انجام داده و هشدار می دهد که امکان برخورد با یک جسم وجود دارد. در بسیاری از مدل ها می توانیم سرعت را کاهش دهیم؛ یعنی به صورت اتوماتیک می توانیم دنده را عوض کرده و ترمز هم بگذاریم.

بهمنی خاطرنشان کرد: قابلیت دیگری که این خودرو دارد، عیب یابی و ردیابی است. خیلی از ماشین های داخل کشور کامپیوتر و «ای سی یو» دارند؛ ولی مشکلی که وجود دارد، این است که عیب یابی خودرو معمولا کار سختی برای مردم است و باید نزد یک مکانیک بروند تا ببینند خودرو چه مشکلی دارد. ما یک سیستم الکترونیکی و یک نرم افزار موبایل داریم. همچنین یک ردیاب برای شرایطی که دزد، اتومبیل را به سرقت ببرد، وجود دارد تا متوجه شوید خودرو کجاست.

وی افزود: می توانیم آینه های ماشین را هم با استفاده از حرکات مردمک چشم کنترل کنیم. مثلا اگر خیلی به سمت چپ نگاه کنیم، آینه بیشتر برمی گردد و کنترل می‌شود. همه این امکانات در یک محصول جمع شده است، حتی اگر راننده حالت خواب آلودگی داشته باشد، خودرو متوجه می شود، به راننده هشدار می‌دهد و حتی خودرو را نگه می دارد.

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تأکید کرد: یک اپراتور هم در خودرو وجود دارد که با دوربینِ پشت، جلو و با دوربینِ جلو، چشم را برای حالت خواب آلودگی و تنظیم آینه ها پردازش می کند، حتی اگر حواس‌تان از رانندگی پرت شود، هشدار می دهد. اتفاق دیگری هم در این سیستم رخ می دهد و ما از تمام داده ها، «لاگ برداری» می کنیم. مثلا در خیابان، اگر سرقتی رخ دهد، بلافاصله عکس فرد سارق در شبکه های اجتماعی به صورت اتوماتیک «share» می شود. ما نمونه اش را در اینستاگرام گذاشتیم که اتوماتیک و به صورت 360 درجه عکس می گیرد. خودروی ما به اینترنت وصل است و زمانی هم که ارتباط برقرار نباشد، به صورت «لاگ آف»، عکس را بعد از اتصال به اولین اینترنت می فرستد.

بهمنی در پاسخ به این سؤال که آیا اتومبیل هوشمند این تیم به تجاری‌سازی رسیده یا خیر، أکید کرد: این آپشن ها روی ماشین های داخلی نبوده اما هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. نزدیک به 6 ماه است پیاده سازی فنی طرح تمام شده و حالا در مرحله تست و خطا روی نسخه های مختلف هستیم. ادله درستی هم برای کار خود داریم. مثلا روی اتومبیل پژو 206 مدل 97 جواب نمی دهد چرا که دستگاه ما استاندارد است ولی خیلی از خودروها مشکل دارند؛ یا جنس بد گذاشته اند یا آزمون و خطا نکرده اند. مردم هم با این موضوع چندان سر و کار ندارند و در نتیجه دچار مشکل هستیم.

وی در خصوص اینکه این دستگاه برای مصرف کننده به چه قیمتی تمام می شود، گفت: البته می توان با سازمان ها کار کرد. مبلغی که پیش بینی کرده ایم حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان است.

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز درباره اینکه آیا با شرکت های خودروسازی مکاتبه داشته اند یا خیر، گفت: مکاتبه داشته ایم و چندین بار هم صحبت کرده ایم. متأسفانه می گویند چیزی درست کنید که هزینه خودروی ما کمتر شود، نه بیشتر! یعنی خیلی مدرن فکر نمی کنند. این در حالی است که نمونه های خارجی بسیار گران قیمت هستند. تمام امکانات نرم افزاری وجود دارد و می توان موارد بسیاری هم به محصول ما اضافه کرد ولی متأسفانه این اتفاق رخ نمی دهد.

بهمنی با اشاره به حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی از تیم رباتیک واحد شیراز ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ما را حمایت کرده است. با این که بچه های داخل خود دانشگاه تلاش می کنند، به طور مثال دکتر جباری (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز) تلاش های زیادی انجام می دهد ولی سیستم دانشگاه آزاد در جاهایی عیب دارد. به طور مثال من هنوز پول مسابقات آبان ماه سال گذشته را به دلیل طول کشیدن روند اداری نتوانسته ام بگیرم و حتی از جیب هم خرج کرده ام.

دانشجوی هوش مصنوعی واحد شیراز ادامه داد: ما در سال 2015 از طرف دانشگاه آزاد داریون به مسابقه رفتیم که سه میلیون تومان برای برای رفت و آمد به ما دادند. از ما ربات خواستند و گفتند حمایت می کنیم، مقام هم آوردیم. رتبه سوم که حکم جهانی دارد را برای دانشگاهی کسب کردیم که تاکنون یک مقام هم نداشته است.

وی افزود: برای 10 میلیون قطعه ای که ما (دو نفر دانشجو) از جیب هزینه کرده بودیم، گفتند نامه نگاری می کنیم. هیچ کسی هم «نه» نمی گفت ولی سرآخر پول را ندادند. گفتند تمام توافقات انجام شده؛ اما چون در استان تصویب نشد شما به این مسابقات بروید و چنین هزینه ای پیش بینی نشد، موضوع پرداخت پول وجود نداشته است، حتی رئیس باشگاه پژوهشگران (دکتر راد) و پیش از او دکتر کریم زارع هم موافقت کرده بودند. ما از طرف این باشگاه به مسابقات رفتیم ولی با اینکه پشت قضیه بودند و امضا کردند این مبلغ به ما پرداخت شود، آخر این اتفاق رخ نداد.

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در پایان گفت: قطعا یک نفر در این میان نظر مخالفی داشته ولی ما متوجه نشدیم به چه دلیل این اتفاق رخ داده است. حداقل دیگر با دانشگاه داریون فعالیت نمی کنیم. به ما می گویند نامه نگاری کن، در حالی که ما سال 2015 هم به مدت یک سال نامه نگاری کردیم. اگر هم بخواهیم مستقیم به دکتر طهرانچی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) بگوییم، مسئولان اینجا گلایه می کنند و شرایط برای ما در دانشگاه سخت می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989960

وب گردی

وب گردی