مدیریت مخزن، کلید ارتباط موثر صنعت و دانشگاه در بخش بالادستی است

رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت و گاز با اشاره به مزیت‎های تحکیم پیوند صنعت نفت و دانشگاه، گفت: فعالیت نماینده دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی به‎عنوان عضو گروه مدیریت مخزن، می‎تواند نقش موثری در ارتقای همکاری این دو نهاد داشته باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شهاب گرامی، در برنامه‎ای که به همت دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت «هفته پژوهش» برگزار شد، سخنرانی خود را با عنوان «مدیریت مخزن، کلید ارتباط موثر صنعت و دانشگاه در بخش بالادست» ارائه داد و گفت: پیاده‎سازی مدیریت مخزن نیازمند محیط مناسب مدیریتی، به‎کارگیری فناوری و دانش و استفاده از منابع انسانی و فیزیکی کافی است.

وی با بیان این‎که مدیریت مخزن، عملیات تولید را کنترل کرده، بازیافت اقتصادی نفت را افزایش می‎دهد و کاهش‎دهنده ریسک توسعه میدان است، هدف نهایی مدیریت مخزن را ارائه برنامه بهینه فنی و اقتصادی به‎منظور شتاب در تولید برای رسیدن به سقف تولید پایدار، افزایش قابلیت سطح تولید پایدار، تداوم تولید پایدار، کاهش شیب افت تولید و بهبود تولید پس از آغاز افت تولید عنوان کرد و افزود: لازمه بهره‎گیری مناسب از تحقیق و توسعه در فعالیت‎های اصلی توسعه مخزن، حضور فعال واحد پژوهش و توسعه به‎عنوان عضوی از گروه مدیریت مخزن است.

موانع توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه

به گفته گرامی، اثربخشی پروژه‌های پژوهشی اغلب متوجه کاهش ریسک تصمیم‌گیری در فعالیت‌های توسعه مخزن (مخزن‌محور، چاه‌محور و تأسیسات‌محور) است و طبیعی است در بسیاری از موارد، اعمال این تصمیم‌های منتهی به افزایش تولید یا ضریب بازیافت از مخزن می‌شود.

رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت و گاز با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه، ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه، همواره یکی از دغدغه‎های دولت‎ها در همه کشورهاست و این ارتباط با موانعی کلان روبه‌روست از جمله موانع فرهنگی، ساختاری و عملکردی.

به گفته وی، اهداف و ماموریت متفاوت، تعارض منافع و زبان و ادبیات متفاوت از جمله موانع فرهنگی این ارتباط به شمار می‎رود و در حوزه موانع ساختاری نیز می‎توان به ماهیت متفاوت ساختارهای پروژه‎محور و عملیات‌محور در مقابل ساختارهای پژوهش‎محور اشاره کرد. ضعف شناخت طرفین از فرایندهای کاری یکدیگر و پذیرش نتایج کار پژوهشی در صنعت نیز از موانع عملکردی ارتباط صنعت و دانشگاه است و به این موانع، می‎توان مواردی مانند وارداتی بودن بخش قابل توجه صنعت و فناوری و عدم اعتماد جدی صنعت به دانشگاه و مراکز پژوهشی را نیز اضافه کرد.

بودجه، معضل اصلی بخش پژوهش نیست

گرامی تاکید کرد: به ‎نظر می‎رسد فعالیت نماینده دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی به‎عنوان عضو گروه مدیریت مخزن، می‎تواند نقش موثری در ارتقای همکاری این دو نهاد داشته باشد. عضویت در گروه مدیریت مخزن به معنای حضور فعال، مستمر و موثر در پیشبرد طرح توسعه میدان است و تجارب نشان می‎دهد که بسیاری از موانع اشاره شده در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه، با اجرای صحیح مدیریت مخزن کاهش می‎یابد.

وی با اشاره به ۶ حوزه فعالیت اصلی هرم مدیریت مخزن شامل مدیریت داده، مشخصه‌‎سازی و توصیف مخزن، برنامه‎ریزی، پیاده‎سازی، پایش و بهینه‎سازی گفت: در کنار استفاده از ابزار و فناوری مرتبط با هر حوزه، اجرای مناسب هر فعالیت هم بی‎نیاز از تحقیق و پژوهش نیست.

به گفته این مقام مسئول، ضریب نفوذ پایین پژوهش در حوزه صنعت در کشور ما ناشی از آن است که پژوهش همواره به عنوان عضوی اثرگذار در بررسی‎ها و تصمیم‎گیری‎ها شرکت داده نمی‎شود. حتی مسائل مالی و تزریق نشدن بودجه، معضل اصلی بخش پژوهش نیست، کما این‎که در مقاطعی، میلیاردها تومان در این باره هزینه شده، اما باز هم اثربخشی کافی را نداشته، زیرا زمینه برای هم‎افزایی و انسجام عوامل و اثربخشی پژوهش فراهم نبوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990033

وب گردی

وب گردی