جزئیات دپوی واگن‌های مترو در گمرک بندرعباس

معاون شهردار اسبق تهران دلایل دپو شدن واگن های مترو در گمرک بندرعباس را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ناصر امانی معاون سابق برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اظهاراتی مدعی شده که خط 3 متروی تهران به خاطر وجود پروژه اطلس مال در محدوده نیاوران کور شده است و در رابطه با خرید واگن های خاک خورده در گمرک ادعاهایی را نیز به مدیریت شهری سابق نسبت داده است.

وی ادامه داد: در اسفند ماه سال 95، قرارداد خرید قطعات 70 دستگاه واگن مترویی با شرکت "سی. آر. سی" و "نورینکو " بسته شد و در خرداد 96 پیش پرداخت قراداد پرداخت و از آن زمان اجرایی شد.

معاون سابق شهردار تهران گفت: این قراداد فی مابین شرکت واگن سازی مترو و شرکتهای "نورینکو" و" سی.آر.سی" بود. مدت زمان قید شده در این قراداد برای تحویل 70 دستگاه واگن به این شکل بود که محموله اولیه واگن ها بعد از 8 ماه پس از امضای قراداد و محموله دوم در ماه نهم پس از امضای قراداد به سمت بندرعباس حمل شود.

امانی گفت:پس از آن نیز مقرر بود تا شرکت واگن سازی متروی تهران بلافاصله پس از دریافت واگن ها نسبت به مونتاژ و ساخت داخل قطعات باقیمانده اقدام کرده و طبق برنامه زمانبندی پیش بینی شده و اعلام شده به شرکت بهره برداری در آن زمان، کل این 70 دستگاه واگن می بایست تا تیرماه سال 97 به بهره برداری می رسید.

معاون قالیباف گفت: در شهریورماه سال 96 یعنی تقریبا سه ماه پس از اجرایی شدن قرارداد، تغییرات مدیریتی که در شهرداری تهران صورت گرفت و خروج قالیباف از شهرداری و روی کار آمدن شهردار جدید و انتصاب آقای پورسیدآقایی متاسفانه صرفا از روی لجبازی و مخالفت با تیم مدیریتی سابق، قراداد 70 دستگاه واگن شامل تغییراتی شد.

وی افزود: آقای ربیعی که به ریاست هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران از طرف آقای پورسید آقایی منسوب شده بود، طرحی را به معاون حمل و نقل و ترافیک و شرکت واگن سازی تهران ارائه داد. امانی خاطرنشان کرد: همانطور که در قبل بیان شد، این 70 دستگاه واگن برای خط فرودگاه امام (ره) پیش بینی شده بود و به همین جهت برای رفاه حال مسافران جای حمل بار در هر واگن برای بار همراه مسافران لحاظ شده بود. ربیعی با هماهنگی پورسیدآقایی اعلام کردند که ما این واگن ها را برای خط فرودگاه امام (ره) لازم نداریم و با توجه به اینکه قصد نداریم خط فرودگاه را بهره برداری کنیم، این واگن ها را در خطوط داخل شهر تهران استفاده خواهیم کرد. و در یک اقدام نسنجیده و عدم رعایت مقرارت بانکی و اداری در نامه ای مستقیم به طرف چینی مطرح شد که می بایست جای بار در تمامی واگن ها حذف شود؛ چون قرار است این واگن ها در خطوط داخل شهر استفاده شوند.

امانی گفت: تمام کسانی که حتی یکبار کار قراردادهای بین المللی و یا کار قرادادهایی که از طریق بانک در قالب ال سی انجام می شوند، را انجام داده باشند، می دانند که وقتی قراردادی در قالب ال سی انجام می شود، می بایست تمام تغییراتی که می خواهد در آن صورت گیرد نیز از طریق ال سی انجام شود. یعنی باید این تغییر زمان از طریق بانک شهر که بانک عامل طرف ایرانی بود به اطلاع بانک طرف چینی رسیده می شد و با موافقت سفارش دهنده و تولیدکننده و کسی که طرف قراداد است، این زمان تغییر می کرد.

وی ادامه داد: اما این اتفاق صورت نگرفت و در یک نامه غیررسمی از طرف واگن سازی به شرکت های چینی، درخواست این تغییر انجام شد و بانک هم از این موضوع بی خبر بود. طرف چینی نیز این تغییر جای بار به صندلی را مشمول زمان دانست و اعلام کرد با توجه به آنکه 7 ماه از قراداد گذشته و ما آماده حمل این واگن ها هستیم، عوض کردن جای بار به جای صندلی زمان بر است و حدود سه الی چهارماه زمان می برد.

معاون سابق شهردار تهران با ابراز تاسف نسبت به پذیرش شروط جدید در قراداد گفت: متاسفانه طرف ایرانی این شرایط جدید را قبول کرد و این باعث شد که زمان قراداد به جای آنکه در 9 ماه تمامی واگن ها آماده حمل شوند به بالای یکسال این زمان افزایش یافت و این باعث شد تا ال سی یکساله ای که از طرف بانک شهر با کلدون بانک چین باز شده بود و با ارز یورویی 3600 هزار تومان این اتفاق روی داده بود این ال سی بعد از گذشت یکسال و منقضی شدن، باعث شد تا متاسفانه الی سی از دست برود. شرکت چینی که واگن ها را آماده کرده بود، تقریبا از خرداد سال 97 یعنی یکسال پس از اجرایی شدن قراداد که ال سی نیز منقضی شده بود، واگن ها را در چین نگه نداشت و به گمرک بندرعباس فرستاد ولی اسناد حمل آنها را تحویل نداد، چون ال سی منقضی شده بود و شرکت نمی دانست چگونه باقیمانده مبلغ قرارداد را اخذ کند.

وی تصریح کرد: در همان خرداد سال 96؛ 50 درصد مبلغ قراداد با هماهنگی بانک مرکزی و مجوزی که بانک شهر از بانک مرکزی گرفته بود، به طرف چینی با ارز یورویی 3600 هزار تومانی پرداخت شده بود. اما پس از انقضای ال سی پس از یکسال و بدنبال افزایش قیمت ارز، متاسفانه همه مشکلات همزمان برای این موضوع پیش آمد و یک بی تدبیری در تغییر جای بار به جای صندلی که به راحتی در داخل کشور و توسط کارگران و متخصصان شرکت واگن سازی تهران نیز امکان انجام آن بود، این کار متاسفانه با لجبازی که صورت گرفت باعث شد تا ال سی منقضی شود و در همین زمان قیمت ارز به شدت صعودی شود. در نتیجه بانک شهر نیز برای تمدید ال سی مطرح ساخت که آن 50 درصد ال سی که به صورت وام توسط شهرداری گرفته شده می بایست ابتدا تسویه حساب شود تا ادامه کار انجام شود. اما در مدل اولیه قراداد کل محموله در کمتر از یکسال وارد کشور می شد و هم ال سی باقی می ماند و هم به سر رسید تسویه وام ها نمی رسید که تسویه مرحله اول شرط پرداخت 50 درصد دوم باشد.

امانی یادآور شد: بنابراین با یک تغییر کوچک و یک لجبازی و صرفا از روی مخالفت با گروه قبلی؛ این قراداد به مشکل خورد. این واگن ها به مرحله اول شان تقریبا از انتهای خرداد ماه سال 97 در گمرک است و محموله دوم آن نیز از شهریور 97 درگمرک باقی است و متاسفانه، معاونت حمل و نقل و شرکت واگن سازی اقدام قاطعی برای اینکه ترخیص آنها انجام نداده اند. صرفا پس از تلاش های بسیار زیادی که توسط عوامل بانک شهر انجام شد، ال سی تمدید شد تا مشکل قانونی آنها مرتفع شود و نه اینکه فعلا از گمرک ترخیص شود. این خلاصه ماجرای واگن ها بود که اگر به قرارداد دست نمی زدند، این واگن ها از تیرماه سال 97 وارد خطوط شده بودند و می توانستند از آن استفاده کنند.

معاون سابق برنامه ریزی شهرداری تهران در ادامه به ادعاهای پورسید آقایی درباره کور شدن نیمه شمالی خط 3 بخاطر پروژه اطلس مال نیز واکنش نشان داد و گفت: در مورد انتهای نیمه شمالی تونل خط 3 متروی تهران که مربوط به ایستگاه نوبنیاد است، ادعای معاون حمل و نقل و ترافیک کاملا رد می شود. تمام نقشه های اجرایی این خط موجود است.

امانی گفت:‌حتی پیمانکاران مختلف و تامین کنندگان مالی داخلی و خارجی برای اجرای این پروژه آمدند و اعلام امادگی کردند. تمام نقشه ها اماده شده و افراد مختلف اعلام آمادگی کردند تا هم به صورت "ای پی سی" و هم "ای پی سی اف" با توجه به نقشه های موجود کار را انجام دهند. براساس نقشه جدید قرار شد تا انتهای نیمه شمالی خط 3 مترو از نوبنیاد به ایستگاه متروی تجریش وصل شود. این اقدام در حال حاضر نیز قابل اجراست. تمامی صحبت هایی که درباره عدم قابلیت اجرایی شدن این پروژه زده می شود، کذب است و هیچ ارتباطی به اطلس مال ندارد.

وی بیان کرد: این خط تکمیلی را می توان از همان مسیری که در نظر گرفته شده به سرانجام رساند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 990044

وب گردی

وب گردی