پخش مستند "میراث آلبرتا ۳" در دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی

مستند "میراث آلبرتا 3" شنبه 24 آذر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، مستند "میراث آلبرتا ۳"، شنبه۲۴ آذر ماه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مستند "میراث آلبرتا ۳" در ادامه ی مستند های میراث آلبرتا ۱ و۲، روایت مستندی درباره‌ی مهاجرت نخبگان است که هر سال پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی، تعداد زیادی از دانشجویان نخبه‌ی ایرانی، به آمریکا و اروپا سفر کرده و تحصیل خود را در دانشگاه‌های برتر آن‌جا ادامه می‌دهند. اغلب این نخبگان تصمیم بر آن دارند که پس از پایان تحصیلات روزی به ایران بازگردند، اما عده‌ی کمی هستند که چنین تصمیمی را عملی می‌کنند. معنای این عدم بازگشت، افزوده شدن چند دانشجوی دیگر به جمع نخبگانی‌ است که قبلا مهاجرت کرده‌اند. در این مستند، با سبک زندگی این افراد و آینده ای که در انتظار آن ها است روبرو می شویم.

پس از پخش این مستند جلسه پرسش و پاسخ با حضور جمعی از اساتید این دانشکده برگزار شد.

آقایان، دکتر هاشمیان متخصص داروسازی بالینی، دکتر سبحانیان متخصص شیمی دارویی و دکتر رجبی متخصص داروسازی بالینی، به پرسش های دانشجویان درباره معایب و محسنات مهاجرت و ادامه تحصیل خارج از کشور پاسخ دادند. همچنین آقای دکتر اصغریان متخصص فارماسیوتیکس نیز مهمان افتخاری این برنامه بودند.

گزیده ای از صحبت های این استادان را در ادامه خواهید خواند.

دکتر رجبی ضمن ابراز رضایت از بازگشت دوباره به ایران پس از تحصیل خود، در پاسخ به سوال دانشجویی درباره ادامه تحصیل در خارج از کشور، گفت: نمی توان مطلق گفت که ماندن یا رفتن خوب است و علاوه بر عوامل دیگر، بستگی به خود فرد نیز دارد که آیا می خواهد منشا خیر برای خلقت و این دنیا باشد یا عامل شر؟ این یک بحث کلی است و فقط صرف رفتن موضوعیت نخواهد داشت. این جا چندین سوال که، به کجا می خواهید بروید؟ برای چه کاری می روید؟ با چه هدفی می روید؟ و ... مطرح می شود. باید درباره زوایای مختلف موضوع مهاجرت و ادامه تحصیل اندیشید. امکان پیشرفت در خارج از کشور به موارد مختلفی بستگی دارد و نمی توان حکم کلی و عمومی داد.

دکتر هاشمیان اشاره کرد: کشور ما دچار آفت خود کم بینی شده است و جوانان فکر می کنند ما هیچ امکاناتی نداریم. واقعیت امر این است که در هر زمینه ای، افراد موفق داریم کما اینکه افراد ناموفق هم وجود دارد. در زمینه داروسازی بالینی ما در نقطه نسبتا خوبی هستیم. البته ما نمی خواهیم به شما القا کنیم که غرب بد است و مهاجرت تحصیلی موفق نخواهد بود، ولی آن را با چشم باز انتخاب کنید. دانشگاهی را انتخاب کنید که ارزش و سختی مهاجرت را داشته باشد.

دکتر سبحانیان ضمن اشاره به سختی های مهاجرت به غرب، گفت: مهاجرت و ادامه تحصیل می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد و بستگی به استعداد و حتی احساسات درونی انسان ها دارد. ایران نیز دارای ظرفیت های بسیار زیادی است، فقط باید خوب انتخاب کنید. داروسازی از رشته های نسبتا خوبی در ایران است. بسته به توانایی ها و شرایط میتوان بهترین تصمیم را گرفت.

در پایان، دکتر اصغریان نیز مهاجرت و تحصیل خارج از کشور را یک فرصت دانست و عنوان کرد، البته باید جنبه های مختلف آن را مورد ارزیابی قرار داد و مهم دانست. مسائل عاطفی و حس غربت و دلتنگی از عوامل مهمی است که همه این ها را برای انتخاب این مهم، باید در نظر گرفت. حتما نباید در وطن باشیم تا به وطن خدمت کرده باشیم. میتوان با نام نیک یک دانشمند ایرانی در خارج از کشور هم به وطن خدمت کرد که میتوان مثال بارز آن را پروفسور سمیعی عنوان کرد.

منبع: عتبات

انتهای پیام/

کد خبر: 990083

وب گردی

وب گردی