جنگ سردی جدید میان آمریکا و چین

بحران اخیر ایجاد شده میان آمریکا و کانادا از سویی و چین از سوی دیگر در خصوص بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی و ایجاد مشکلات برای شرکت های چینی در آمریکا تنها بخشی از درگیری گسترده واشنگتن و پکن برای تسلط بر بازارهای جهانی به ویژه عرصه فناوری است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، بازداشت نایب رئیس شرکت هوآوی باعث ایجاد تنش‌های رو به افزایش میان آمریکا و چین در خصوص رهبری آینده توسعه اقتصادی و استراتژیک جهان شده است.

خاویر فوندا گلوریا و مک ریونا ویدال لی دو نویسنده اسپانیایی طی گزارشی در روزنامه «الپایس» اسپانیا اعلام کردند: آمریکا و چین برای به دست گرفتن رهبری اقتصاد جهان با یکدیگر وارد درگیری شده اند و مسائلی چون بازداشت نایب رئیس هوآوی در ابتدای دسامبر در کانادا به اتهام نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران در چهارچوب همین نزاع قرار می گیرد.

چنانچه شرکت «کوالکوم» که از توافق خرید شرکت « ان ایکس بی» هلند پس از ناکامی در جلب موافقت مقامات چین منصرف گردید نیز از جمله قربانیان اصلی اختلافات تجاری میان واشنگتن و پکن بود.

چند روز قبل پکن با احضار سفیر کانادا برای توضیح در خصوص بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی این تنش ها را افزایش داد و در بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه این کشور پکن به اتاوا در خصوص عواقب وخیم عدم آزادی مدیر این شرکت چینی هشدار داد.

این روزنامه اسپانیایی افزود: مسائل اتفاق افتاده پایان ماجرا نیست حتی اگر آمریکا و چین در ماه های آینده توافقی تجاری با یکدیگر امضا نمایند احتمالاً تنش ها برای تسلط بر بازار تکنولوژی جهان کاهش نخواهد یافت چرا که این مساله با آینده امنیت ملی طرفین در ارتباط است.

در حقیقت پیشرفت صنعت چین در دهه گذشته کاملاً روشن است، بر اساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری این کشور در سال 2017 در رتبه اول اختراعات جهانی قرار گرفته و 43.6 درصد از اختراعات جهان را به نام خود ثبت کرد؛ یعنی چیزی حدود دو برابر آنچه آمریکا در سال گذشته در این عرصه محقق نمود.

در سال 2016 میانگین بودجه اختصاص یافته در چین برای توسعه و تحقیق 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داد و این در حالی است که 10 سال گذشته این مقدار تنها 1.4 درصد بوده است، با این مقدار افزایش سرمایه گذاری بسیاری از شرکت های عرصه فناوری چینی جایگاه خوبی در عرصه بین الملل به دست آورده و به بازیگری اصلی در زنجیره عرضه جهانی تبدیل شدند که فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی (بلاک چین) و رمزنگاری کوانتومی در صدر این پیشرفت ها قرار داشته است.

الپایس در گزارش خود ادامه داد: چین در گذشته به تحقق شکوفایی در بخش فناوری نیازمند بود، در حالی که مردم این کشور از پیری جمعیت رنج می برند؛ اما سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان را از آن خود کرده است، پیش بینی می شود در سال 2030 یک چهارم جمعیت چین بیش از 60 سال عمر داشته باشند بر همین اساس به جایگزین هایی اقتصادی احتیاج دارد که تا کنون با نیروی کار فراوان و ارزان خود به آنها دست یافته است.

این روزنامه افزود: چین تمایل دارد از آنچه «تله درآمد متوسط» است اجتناب کند؛ چرا که بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه دیگر به آن گرفتار شدند و دلیل آن عدم توانایی این اقتصادها برای افزایش سهم هر فرد از تولید ناخالص داخلی تا مقدار مشخص بوده است، از این جهت چین مقدار نیاز خود به توسعه تکنولوژی مختص به خود را دریافته و به این نتیجه رسیده است که در این عرصه نباید به کشورهای دیگر برای توسعه شرکت های بزرگ تکیه نماید.

در سال 2015 چین برنامه استراتژیک خود معروف به «ساخت چین 2025» را به تصویب رساند، در این طرح پیشنهاد شده است در مدت 4 سال صنایع این کشور با توسعه در 10 بخش اصلی مربوط به فناوری پیشرفته به روز رسانی شود که از جمله آنها ربات ها و وسایل نقلیه با انرژی های نو، علوم فضانوردی، هوش مصنوعی و تکنولوژی اطلاعات است.

بر اساس اهداف مشخص شده پکن خودکفایی نسبی 70 درصدی در بخش های مختلف فناوری های پیشرفته را برای سال 2025 هدف گذاری کرده است.

هدف گذاری چین برای ورود به سال 2049 کسب تسلط بر بازارهای جهانی است و برای تحقق چنین هدفی دولت برای سرمایه گذاری در بخش های استراتژیک در خارج از مرزهای خود برنامه ریزی کرده است که شامل کمک های گسترده دولت، بخشودگی های مالیاتی و اعطای وام با بهره های مناسب می شود.

اما طرح «ساخت چین 2025» شکایت های جدی کشورهای غربی در خصوص تسلط یک دولت بزرگ بر اقتصاد را به دنبال داشته است.

در بخش دیگری از مقاله الپایس می خوانیم قانون هایی که شرکت های خارجی را به شراکت با شرکت داخلی برای ورود به بازار چین مجبور می کند از جمله مجادله برانگیزترین قوانین است؛ چرا که این طرح انتقال اجباری فناوری را به دنبال دارد چنانچه کمک های دولت به شرکت های داخلی رقابت مساوی با آنها را برای شرکت های خارجی به امری دشوار تبدیل می کند.

در کنار این نگرانی های کلی، کشورهای غربی تدابیری پیشگیرانه در بخش تکنولوژی علیه قانون امنیت سایبری جدید در چین اتخاذ کرده اند زیرا این قانون شرکت های خارجی را موظف می کند اطلاعات خود را که در چین به دست آورده اند روی سرورهای چینی ذخیره کنند که معمولاً تحت تسلط شرکت هایی است که دارای سرمایه های دولتی هستند.

هم اکنون چین هنوز بر بسیاری از فناوری های اصلی در صنعت خود تسلط ندارد؛ به همین دلیل به وارد نمودن آن از خارج نیازمند است و این می تواند به منافع این کشور در زمان اختلافات سیاسی خسارت وارد نماید.

در آوریل گذشته وزارت بازرگانی آمریکا شرکت چینی « ZTE» را از خرید هر گونه قطعات از آمریکا منع کرد چرا که تولیدات خود را به ایران و کره شمالی فروخته و این مسئله از نظر آمریکا نقض تحریم های آمریکا به شمار می رود.

به دلیل اجرای این سیاست شرکت « ZTE» در آستانه ور شکستگی قرار گرفت؛ اما توانست از این بحران عبور نماید و این گونه حوادث به منزله هشدار برای پکن به شمار می رود. در همین راستا رئیس جمهور چین اعلام کرد ما به سختی کار کردیم و دو بمب اتم و یک ماهواره ساختیم و در گام آینده در عرصه تکنولوژی توهمات را کنار زده و به خود اتکا می کنیم.

در گزارش مرکز روابط بین الملل فرانسه در خصوص جاده ابریشم که همچنین از جمله اولویت های عرصه فناوری پکن نیز به شمار می آید آمده است: می توان پیش بینی کرد که دو قطب رقابتی ظهور کنند یکی آمریکا و دیگری چین، و این در حالی است که هر دوی آنها از شبکه های زیر ساختی ویژه ای برخوردار هستند.

این گزارش می افزاید ظهور این دو قطب و تعامل آنها بدون ادغام شدن در یکدیگر تنها در صورتی ممکن است که آمریکا و چین وابستگی اقتصادی متقابل را از آنچه امروز شاهد آن هستیم کاهش دهند؛ اما روز به روز امید دستیابی به چنین آینده ای دور تر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990089

وب گردی

وب گردی