ارائه راهکار جدید کاهش دیابت نوزادان

محققین با استفاده از روش کریسپر راهکار جدیدی را برای کاهش دیابت نوزادان ارائه کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برخی نوزادان در 6 ماه ابتدایی زندگی خود دچار دیابت می شوند و در بسیاری از موارد این مشکل به علت یک جهش در ژن های کدگذاری انسولین به وقوع می پیوندد.

از آنجا که نیمی از انسولین تولید شده هنوز طبیعی است، مشخص نیست که چگونه دیابت در نوزادان شکل می گیرد.

در حال حاضر، یک مطالعه جدید نشان می دهد که انسولین جهش یافته تولید شده توسط ژن آسیب دیده، باعث استرس مزمن و رشد و توسعه سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس می شود. این مسئله خود باعث دیابت می گردد.

این مطالعه با استفاده از جهش های ژن انسولین سلول های بنیادی برای دستیابی به نتیجه گیری انجام گرفت. با استفاده از تکنیک های کریسپر CRISPR محققان توانستند آسیب را معکوس کنند. یافته های این تحقیق می تواند راه های جدیدی برای جلوگیری از دیابت نوزادان ایجاد کند.

کریسپر نوعی تکنولوژی جدید ویرایش ژنتیکی است که می‌تواند به پیشرفت ژن درمانی کمک‌های زیادی بکند. تاکنون ژن درمانی عمدتا از طریق تکنیک «انتقال ژن» (gene transfer) انجام شده است؛ به این صورت که یک ویروس بی‌گزند، نسخه‌ سالمی از یک ژن را به سلول منتقل می‌کند تا جای ژن معیوب را که بیماری ایجاد کرده، بگیرد؛ اما در روش کریسپر، دانشمندان می‌توانند مستقیما ژن معیوب را اصلاح کنند. آنها DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم می‌گذارند. قاعدتا، این روش باید خیلی بهتر از اضافه کردن یک ژن جدید جواب دهد، چون در این صورت خطرات ناشی از اضافه کردن یک ژن غریبه و خارجی از میان می‌رود. گاهی اوقات ممکن است این ژن خارجی در مکان اشتباهی قرار گیرد و منجر به سرطان شود.اما ژنی که با تکنیک کریسپر ترمیم شده تحت کنترل خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990117

وب گردی

وب گردی