عملیات اجرایی ساخت مرکز مغز کشور آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت مرکز مغز در محل باغ کتاب با حضور کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حوزه علوم شناختی آغاز شد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، کمال خرازی در این مراسم درباره راهاندازی این مرکز اظهار کرد: راه اندازی این مرکز جنبه های آموزشی و ترویجی جدی در حوزه مغز برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد. در این مرکز کودکان با مغز و کارکردهای ذهن به صورت عملی آشنا می شوند.

خرازی ادامه داد: تنها کتاب ابزار یادگیری نیست بلکه مشاهده و فعالیت عملی بهترین شیوه یادگیری است. در کشورهای پیشرفته موزه های علم و فناوری برای همین منظور راه اندازی شده اند و فعالیت و یادگیری در این مراکز بخشی از برنامه های درسی دانش آموزان است.

وی همچنین عنوان کرد: این مرکز به عنوان نخستین مکان برای آشنایی عملی با مغز و کارکردهای آن ایجاد می شود تا بازدیدکنندگان با مراجعه به آن با امکانات این ودیعه الهی آشنا شوند.

به گفته خرازی، این مرکز با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون تومان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و شهرداری تهران تاسیس می شود و همزمان با هفته آگاهی از مغز افتتاح می شود.

بر اساس این گزارش، مرکز مغز متشکل از 5 بخش اصلی است. در بخش اصلی آن با جاگذاری یک مغز بزرگ ساختار مغز به نمایش گذاشته می شود. در قسمتی دیگر از این مرکز از نظر سلولی و مولکولی به مغز نگاه شده است. مغز متفاوت بخش دیگر این مرکز است که در آن بخش های مختلف مغز به نمایش گذاشته می شود تا نشان داده شود آسیب های مختلف فعالیت کدام بخش مغز را مختل می کند یا در سنین مختلف ساختار مغز به چه صورت است.

بخش شناخت از دیگر بخش های مرکز است که به حوزه علوم شناختی همچون حافظه و تفکر وابسته است. مغزهای آینده نیز یک بخش این مرکز است.

در این مرکز بازدیدکنندگان در هر سنی با مغز خود آشنا می شوند این آگاهی به صورت عملی و آموزشی است و خود با دستگاها و تجهیزات کار می کنند. نمونه این مرکز در کشور و حتی خاورمیانه وجود ندارد و تنها در آسیا یک یا دو مرکز به این صورت راه اندازی شده اند. از نظر معماری، تکنیک ساخت و ایده پردازی نیز، هم پا با مراکز مغز دنیا رقابت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990128

وب گردی

وب گردی