70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند/ لزوم آمایش پژوهش و فناوری در آموزش عالی

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ ای گفت: حدود 70 درصد دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار کار می‌شوند. 

رضا زنگنه معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ ای در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه بودجه های پژوهشی دانشگاه های فنی و حرفه ای گفت: همان طور که می دانید ساختار دانشگاه فنی و حرفه ای با ساختار دانشگاه های دیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: بیشتر دانشگاه ها ساختار متمرکز دارند؛ به عنوان مثال اکثر واحدهای دانشگاه تهران در شهر تهران واقع شده اند؛ اما دانشگاه فنی و حرفه ای در 140 شهر کشور، دارای 173 واحد دانشگاهی است. این تعداد واحد، چالش بسیاری را برای ما در حوزه منابع ایجاد خواهد کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای گفت: بزرگ‌ترین چالش بودجه پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه تامین تجهیزات کارگاه‌ها و تامین آزمایشگاه است. همان طور که می دانید دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه مهارت محور است. زمانی که بخواهیم مهارت دانشجویان را ارتقا و افزایش دهیم، حتما باید تجهیزات مناسب و به‌روز داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امسال بالغ بر 55 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات هزینه کرده ایم؛ اما با اینکه در این حوزه شاهد رشد خوبی بوده ایم ولی بازهم کافی نیست و نیاز به این داریم که مسئولان امر در این راستا به ما کمک بیشتری داشته باشند.

زنگنه در زمینه چالش های حوزه پژوهشی با تاکید بر نقش رسانه ها در رفع این امر بیان کرد: از آنجایی که دانشگاه های ما دانش محور هستند و بر پژوهش های بنیادی بیشتر تمرکز دارند، می توان گفت ما در بسیاری از مسائل حاکم بر اجتماع خود دور شدیم، به گونه ای دیگر می توان گفت دانشگاه ها باید به سمت مسئولیت اجتماعی خود حرکت کنند.

وی افزود: در حوزه هایی که پیش تر به آن اشاره شد،‌ رسانه ها می توانند نقش مهمی را ایفا کنند، در این راستا می توانند مسائل و مشکلات پررنگ در جامعه مانند ریزگردها در غرب و جنوب کشور،‌ مشکلات آب و زیست محیطی و اشتغال را عنوان کرده و به آن بپردازند.

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ ای ادامه داد: رسانه‌ها می توانند مسائل و مشکلاتی که در مقیاس های کوچک‌تر وجود دارد و دیده نمی شود را به دانشگاه ها معرفی کرده و پژوهش های دانشگاهی را ترغیب کنند تا در این راستا حرکت کنند.

وی در زمینه سهم حوزه پژوهشی در اشتغال کشور گفت: در صورتی که قرار باشد مشکلات اشتغال کشور از نقطه ای کلید بخورد، بهترین نقطه برای آغاز این اقدام، دانشگاه ها هستند. به عنوان مثال حدود 70 درصد دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.

زنگنه افزود: در این راستا ما می توانیم با کمک سازمان برنامه بودجه و مقامات استانی و ملی، آمایش پژوهش و فناوری سرزمینی انجام دهیم تا بررسی کنیم چه رشته هایی امروزه فعال تر هستند و در مقابل کدام رشته ها تنها بر جمعیت فارغ التحصیلان بیکار کشور می افزاید. رشته هایی که مورد نیاز کشور نیستند در صورت امکان با یک اقدام ملی حذف کرده و در مقابل بر رشته هایی که متناسب با نیاز جامعه است،‌ بیفزاییم.

وی در پایان تاکید کرد:‌ در دنیا حدود 15 هزار شغل وجود دارد، متاسفانه تمامی دانشگاه های کشور برای این مشاغل نیرو تربیت نمی کنند، در این راستا می توان به جای اینکه دانشجویان را مجبور کنیم تا در مقطع ارشد، دکتری و پسادکتری تحصیل کنند، به سمتی حرکت کنند که سریعا جذب بازار کار شوند و بتوانند فن آفرین و کارآفرین باشند.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

انتهای پیام/

کد خبر: 990135

وب گردی

وب گردی