حوزه‌های دانشجویی به‌صورت اختصاصی در دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی می شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی از دانشگاه‌ها که تجمع دانشجوی‌ در آنها بیشتر است، مانند واحد علوم و تحقیقات و برخی از واحدهای دیگر در مراکز استان‌ها، درصدد هستند که مقدماتی فراهم کنند تا حوزه‌های دانشجویی به‌صورت اختصاصی در دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: جریان انحرافی طاغوت قصد داشت که دانشگاه را در مقابل حوزه قرار دهد؛ به‌شدت آن زمان تبلیغ می‌شد که حوزه را به دانشگاه و دانشگاه را به حوزه بدبین کنند.

وی افزود: رژیم طاغوت یکی از اهدافی که از ابتدای ورود دانشگاه به ایران در سال ۱۳۱۳، پیگیری می‌کرد این بود که به‌تدریج حوزه را از کشور محو و دانشگاه مدرن را به‌عنوان یک مرکز علم، دانش و فناوری مطرح کند؛ درحالی‌که دانشگاه در شکل جدید خود قادر نیست رسالت حوزه را به‌دوش بکشد و توان انجام چنین مأموریتی را ندارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حضرت امام (ره) نگاهشان به دانشگاه الهی بود، تصریح کرد: یعنی دانشگاه را به‌معنای واقعی کلمه مرکز سعادت و پیشرفت جامعه معرفی می‌کردند. عملاً چنین دانشگاهی نمی‌تواند هیچ فاصله‌ای با حوزه علمیه پیدا بکند. چون هدف حوزه علمیه نیز، انسان‌سازی به معنای واقعی کلمه و به سعادت رساندن جامعه و میهن اسلامی است.

دکتر کلانتری ادامه داد: امام (ره) می‌فرمودند؛ «حوزه و دانشگاه یک هدف و رسالت را دنبال می‌کنند و هیچ‌وقت نباید در مقابل یکدیگر باشند و گرفتار یک تضاد مستمر و فرساینده شوند». سال ۱۳۴۳ که رژیم طاغوت بحث بی‌نیازی دانشگاه از حوزه را مطرح کرد، امام(ره) به‌شدت با این تفکر انحرافی مخالفت کردند و از همان ابتدا فرمودند که حوزه و دانشگاه دو بال حرکت و پیشرفت کشور هستند.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در هدف، جهت‌گیری، مقاصد بلند انسان‌سازی برمبنای رهنمودهای قرآن و سنت نبوی پیامبر اکرم (ص) با یکدیگر وحدت دارند اظهار کرد: با عنایتی که حضرت امام (ره) به حوزه و دانشگاه داشتند، این دو از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز در یک‌جهت و مسیر قرار گرفتند و خدمات بزرگی به ملت بزرگ ایران اسلامی، کشور و اسلام ناب انجام دادند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه الگوی حسنه‌ای از تعامل، همکاری و هم‌افزایی بین حوزه و دانشگاه متبلور شده است، افزود: باید مسئولان و نخبگان حوزه و دانشگاه تلاش کنند این وحدت، هم‌گرایی و هم‌افزایی روزبه‌روز بیشتر شود و از رخنه استکبار جهانی و دشمنان داخلی در امان باشند.

دکتر کلانتری بیان کرد: در مورد وحدت حوزه و دانشگاه، نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی خیلی پیشرفت داشته‌ و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. البته آن تفکری که از آغاز درصدد ایجاد تفرقه و بدبینی بوده، هم‌اکنون در جهان یک امواجی را به‌وجود آورده و بدبینی‌هایی را ایجاد کرده است؛ اما حقیقت این است که امروز نسبت به گذشته دستاوردهای بزرگی را به‌دست آورده‌ایم. ولی نباید در این مقطع متوقف شویم و ضرورت دارد تعامل روزبه‌روز بیشتر شود.

وی درباره راه‌اندازی حوزه‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بنده مؤسس حوزه‌های دانشجویی در سال ۷۷ بودم و تا زمانی که من مسئول بودم حوزه‌های دانشجویی را در ۱۰ استان کشور توسعه دادیم. کسانی که در حوزه‌های دانشجویی درس می‌خوانند، فقط دانشجوی دانشگاه‌های دولتی نیستند؛ دانشجویانی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام‌نور و غیرانتفاعی نیز در این حوزه‌ها شرکت می‌کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مشکلی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و امکان راه‌اندازی این حوزه‌ها را به‌صورت اختصاصی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم نمی‌کند، این است که توقف دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کم است به این معنا که بسیاری از کسانی‌ که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، پس از اتمام کلاس به منزل می‌روند و خوابگاهی به‌ آن‌ صورت در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد. به‌ این دلیل امکان عملی برای تأسیس اختصاصی حوزه‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی امکان‌پذیر نشده است.

دکتر کلانتری ادامه داد:‌ البته برخی از دانشگاه‌ها که تجمع دانشجوی‌ در آنها بیشتر است، مانند واحد علوم و تحقیقات و برخی از واحدهای دیگر در مراکز استان‌ها، درصدد هستند که مقدماتی فراهم کنند تا حوزه‌های دانشجویی به‌صورت اختصاصی در دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 990143

وب گردی

وب گردی