وعده غذایی فراموش شده در خوابگاه‌های دانشجویی/ از تخم مرغ و سوسیس تا کبد چرب و زخم معده

تحقیقات و بررسی های جامع، حکایت از بیماری های مختلف از جمله نارسایی کبدی و کلیوی، فقر آهن و ویتامین ها در میان دانشجویان دارد که آمار نگران کننده ای است؛ در حال حاضر زخم معده، اضافه وزن و کبد چرب در میان جوانان مخصوصا دانشجویان که دور از خانواده زندگی می کنند، بسیار شایع است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوست و شام را با دشمن» و «صبحانه را مانند پادشاه، ناهار را مثل شاهزاده و شام را همانند گدا بخورید»؛ جملاتی هستند در وصف اهمیت مهم‌ترین وعده غذایی که البته به دلایل مختلف، ناقص مصرف شده یا حتی حذف می شود، در حالی که یکی از مهم ترین و اصلی ترین علل بیماری ها و خستگی مزمن، بی توجهی به نخستین وعده روزانه است. افراد در سنین کودکی و تا زمانی که همراه با خانواده زندگی می کنند، شرایط بهتری دارند چرا که مادران به اصرار و اجبار هم شده لقمه ای برای فرزندان خود آماده کرده و حداقل در کیف مدرسه او می گذارند تا گرسنه از خانه بیرون نرود؛ اما وقتی فرد بعد از قبولی در کنکور وارد دانشگاه می شود، تغذیه او دچار اختلال شدید شده و وعده های غذایی او تغییرات زیادی می‌کند.

* اتاق‌های شلخته

دانشجویان پسر بیشتر از دختران در معرض مشکلات تغذیه قرار می گیرند؛ چرا که با آشپزی و طبخ غذاها کمتر آشنا هستند و طبیعتا نمی توانند مواد مغذی مورد نیاز را وارد بدن کنند. بررسی وضعیت چند خوابگاه دانشجویی پسرانه نشان می دهد شرایط بسیار بحرانی تر از چیزی است که تصور می شود. به یکی از خوابگاه های دانشگاه علامه طباطبایی رفتیم؛ اتاقی چهار تخته در طبقه دوم. هر چهار دانشجوی ساکن اتاق، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بودند. اتاق کاملا به هم ریخته و نامرتب بود. دو تختِ دو طبقه، بخش زیادی از فضای اتاق را گرفته بود و یک کمدی فلزی در گوشه دیگر اتاق قرار داشت؛ اما تقریبا تمام وسایل دانشجویان از ظروف آشپزخانه تا کتاب ها و لباس های‌شان در همه جای اتاق، رها بود. تمام ظروف، کثیف بودند و وقتی خواستند شام آماده کنند، یک ماهی‌تابه و چند قاشق را شستند! شام هم چند عدد تخم مرغ بود.

* عملا صبحانه نمی‌خوریم

«مجتبی» دانشجوی ترم آخر در مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: «ما عملا صبحانه نمی خوریم چون بیشتر شب ها تا دیروقت بیدار هستیم، درس می خوانیم، فیلم می بینیم یا بازی می کنیم! ناهار را هم اگر در دانشگاه باشیم، می خوریم و اگر هم نشد، با کیک یا ساندویچ، خودمان را سیر می کنیم ولی سر و ته شام را با نیمرو، املت یا نهایتا سوسیس و کالباسی هم می‌آوریم». «احد» هم دانشجوی فلسفه گرایش الهیات است؛ او در این خصوص به ایسکانیوز، گفت: «من در خانه هم دست به سیاه و سفید نمی زدم، تمام کارها را مادرم و خواهرانم انجام می دادند، اصلا آشپزی بلد نیستم. راستش نه حوصله اش را دارم و نه علاقه مندم غذا بپزم. فقط چیزی پیدا کنم که سیر شوم، کافی است. از طرفی مشکلات مالی هم اجازه نمی دهد بخواهیم خیلی به خودمان برسیم». اما در ادامه و در لابه‌لای صحبت هایش از ناراحتی گوارشی می گوید که مجبورش کرده چند صد هزار تومان برای آزمایش پزشکی خرج کند».

* وضع پادگان‌ها از خوابگاه‌های دانشجویی بهتر است!

«امین» هم در تأیید حرف های «احد»، مشکلات اقتصادی را عامل مهمی در سوءتغذیه دانشجویان دانست و گفت: «دانشجو جماعت کلا بی حساب و کتاب خرج می کند. البته قبلا اگر پولی برای تهیه غذای درست و حسابی نداشت، با دو هزار تومان، یک نان و چند سیب زمینی و تخم مرغ می خرید؛ ترکیباتی که برخلاف قیمت‌شان، از ارزش غذایی قابل قبولی برخوردار بودند؛ ولی حالا اگر بخواهید همین سه قلم جنس را بخرید، باید حداقل 10 هزار تومان پول بدهید؛ مبلغی که در طول یک ماه برای دانشجو رقم زیادی می شود».

از هر چهار نفرشان می پرسیم اصلا به صبحانه اهمیت می دهند یا خیر؛ اتفاقی که جزو مزیت های پادگان های نظامی نسبت به خوابگاه های دانشجویی محسوب می شود. در دوران خدمت مقدس سربازی، جوانان موظف هستند سپیده‌دم از خواب بیدار شوند و از آنجایی که باید ساعات زیادی را به فعالیت بدنی بپردازند، حتی اگر پیش از آن عادت به خوردن صبحانه نداشته اند، به سمت سالن غذاخوری هجوم می برند. «یاسر» هم فسلفه می خواند اما برعکس سه هم‌اتاقی خود، بعد از دریافت مدرک کارشناسی به خدمت رفته و بعد تحصیلش را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده است: «خیلی ها می گویند سربازی، آدم را لاغر می کند اما من و خیلی از هم‌خدمتی‌هایم در سربازی، وزن هم اضافه کردیم چون تغذیه خیلی خوبی داشتیم. جالب اینکه کیفیت غذاهای‌شان هم بهتر از دانشگاه بود».

* بسته‌های ماهانه‌ای که خرج یک وعده شام می‌شود!

دانشجویان در بیشتر خوابگاه های دانشجویی به صورت ماهانه، بسته ای برای وعده صبحانه در ازای پرداخت مبلغی، دریافت می کنند؛ بسته ای شامل تخم مرغ، خرما، پنیر، مربا، عسل، کره و ... اما بنا بر آمارها کمتر از 20 درصد دانشجویان، برای تقسیم این بسته در طول یک ماه برنامه ریزی می کنند و 80 درصد بدون صرف صبحانه راهی کلاس های دانشگاه می شوند. «فرجاد» دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه تهران است. او در این خصوص به ایسکانیوز، گفت: «بچه ها معمولا شام را دور هم می خورند، اگر 10 عدد تخم مرغ داشته باشیم، همه را می شکنیم و می خوریم. دیگر کسی به این فکر نمی کند دو عددش را برای صبحانه نگه دارد». این در حالی است که اکثر دانشگاه ها در دو روز انتهایی هفته دیگر وعده های غذایی را هم به دانشجویان نمی دهند و طبیعتا دانشجو با مشکل غذایی حادتری روبه‌رو می شود.

* عوارض عدم صرف صبحانه تا پایان عمر باقی می‌ماند

دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با ایسکانیوز، از تأثیرات جبران ناپذیر بی توجهی به وعده صبحانه در میان دانشجویان گفت و اضافه کرد: «بسیاری از جوانان ما مخصوصا دانشجویان با مشکلات تغذیه ای روبرو هستند. البته دانشجویان را به عنوان گروهی جدا در نظر نمی گیریم ولی تحقیقات و بررسی های جامع حکایت از بیماری های مختلف از جمله نارسایی کبدی و کلیوی، فقر آهن و ویتامین ها در میان دانشجویان دارد که آمار نگران کننده ای است. بسیاری از این مشکلات حتی بعد از پایان دوران تحصیل هم فرد را رها نمی کند. ممکن است فرد به خانه پدری بازگردد یا ازدواج کند و بار دیگر وعده های غذایی خود را منظم و کامل مصرف کند اما ناراحتی های جسمی ایجاد شده گاهی تا آخر عمر با او همراه می ماند».

* زخم معده، اضافه وزن و کبد چرب در میان دانشجویان، بسیار شایع است

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی هم از لزوم توجه به مصرف صبحانه در میان دانشجویان به ایسکانیوز، گفت و تصریح کرد: «هنگام خواب، قند خون به شدت افت می کند و صبحانه است که می تواند قند خون را به سرعت به حالت عادی بازگرداند. از طرفی صبحانه دیگر پارامترهای بدن مانند چربی را در سطح استاندارد نگه می دارد و اگر حذف شود، بدن برای بازیابی نیرو و امکان فعالیت روزانه، روی به مصرف چربی های داخل بدن می آورد؛ زمانی که مواد غذایی وارد بدن نشده باشد، آسیب های جسمی شدیدی به فرد وارد می شود. مصرف صبحانه شاخص حجم بدن (Body Mass Index = BMI) را کاهش داده و از لاغری مفرط و اضافه وزن جلوگیری می کند. متأسفانه در حال حاضر زخم معده، اضافه وزن و کبد چرب در میان جوانان مخصوصا دانشجویان که دور از خانواده زندگی می کنند، بسیار شایع است».

انتهای پیام/

کد خبر: 990163

وب گردی

وب گردی