ارتباط بسیاری از دانشگاه ها با صنعت قطع است/ ایران یکی از کشورهای پویا در تبادل علم محسوب می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: امکان دارد صنعت در برخی از بخش های علمی از دانشگاه پیشی گرفته باشد؛ چرا که این علم ها را از طریق ارتباط های بین المللی کسب می کند و دیگر نیازی نمی بیند به سراغ دانشگاه‌ها برود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدرضا آهنچیان در برنامه «اشعه ایکس» شبکه اول سیما اظهار داشت: ما توسعه را به علم یا تکنولوژی وابسته می کنیم. شاید هنگامی که برنامه توسعه ملی کشور را تدوین می کردیم، بر مبنای علم ناب پیش می رفتیم؛ ولی امروز می توانیم بگوییم به دنبال این موضوع بوده ایم. البته کشورهای دنیا در این زمینه با یکدیگر یکسان نیستند. به طور مثال چینی ها به راحتی می توانند از علم های تولید شده در کشورهای دیگر به راحتی استفاده کنند اما آلمان شیوه دیگری را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: اینکه علم با واسطه تکنولوژی در زندگی وارد شود، بستگی به مسائل مختلفی دارد. بیشتر تمرکز ما در تبدیل دانش به ثروت، روی رشته های مهندسی، کشاورزی و ... است. یک سری گلوگاه ها در لایه های پایین وجود دارند. علم در بنگاه های تولید علم مانند دانشگاه ها باید به ثروت تبدیل شود. اگر جامعه ایرانی را که در آن علم تولید نمی شد و با جامعه کنونی ایران که علم تولید می کند، مقایسه کنیم، مطمئنا بسیاری از علم تولید شده وارد چرخه اقتصاد می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: معاون علمی رئیس جمهوری هم گفت: «درآمدهای ما از شرکت های دانش بنیان به سرعت در حال رشد است.» یک تراز اقتصادی باید به ما کمک کند و بگوید مثلا علمی که در دانشگاه تهران تولید شده، در بخش مشخصی از اقتصاد به کار گرفته شده است. همان طور که ما علم تولید می کنیم، علم هم وارد می کنیم و ایران یکی از کشورهای پویا در تبادل علم است.

آهنچیان با اشاره به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد: از دانشجوی کارشناسی ارشد انتظاری نمی رود؛ اما اگر به اقتصاد کمک کند، اتفاق بسیار خوبی هم رخ داده است. تفاوت بین دانشگاه های دولتی مانند دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه دولتی دیگری می تواند صد به صفر باشد. دانشگاه شریف می تواند درآمد یک سال خود را از ارتباط با صنعت کسب کند ولی دانشگاه دیگری ممکن است حتی در کسب چند میلیون تومان از این راه عاجز باشند.

وی افزود: یک گلوگاه بین دانشگاه و صنعت در ایران وجود دارد. در دنیا مانند ژاپن و کره جنوبی بهترین پژوهشگران را در صنعت مستقر کرده اند و حتی تعدادشان از تعداد پژوهشگران دانشگاه ها بیشتر است؛ اما در ایران اینطور نیست. حتی امکان دارد که ببینیم صنعت در برخی از بخش های علمی از دانشگاه پیشی گرفته چرا که این علم ها را از طریق ارتباط های بین المللی کسب می کند و دیگر نیازی نمی بیند به سراغ دانشگاه ها برود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: ارتباط بسیاری از دانشگاه ها با صنعت قطع است. شاید تعداد دانش آموختگان ما از آمریکا هم بیشتر باشد اما باید ببینیم با چه کیفیتی آموزش دیده اند. تعداد دانشگاه های موفق ایران بیش از 2 دانشگاه شده، وضعیت ما رو به بهبود است و شرایط در آینده بهتر خواهد بود. امروز از کمیت به سمت کیفیت پیش می رویم. باید تلاش نظام یافته ای انجام دهیم و ارتباط دانشگاه با صنعت را بهتر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990204

وب گردی

وب گردی