مهم ترین دغدغه پژوهشگران مسائل مالی است

پژوهشگر و محقق حوزه بهداشت و درمان گفت: مهم ترین دغدغه فعلی پژوهشگران نیاز مالی است؛ یعنی اگر بتوانیم امکاناتی را که یک پژوهشگر به آن نیاز دارد در اختیارش قرار دهیم و همچنین در زمینه مالی او را تامین کنیم، قادر به انجام هر کار و تولید هر محصولی خواهد بود.

دکتر یوسف رمضان محقق و پژوهشگر حوزه بهداشت و درمان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دغدغه های پژوهشگران و آینده پژوهش در کشور اظهار داشت: کشور ایران همواره در حوزه‌های پژوهشی رو به جلو است؛ یعنی دغدغه مسائل پژوهشی میان دانشجویان و محققان کشور همواره وجود داشته است.

وی افزود: پژوهشگران نخبه ایرانی در حوزه‌های مختلف انتخاب می شوند و همچنین در مسابقات بین المللی و عرصه های جهانی می درخشند و افتخار آفرینی می کنند.

رمضان درباره محصولی که تولید کرده است گفت: شرکت ما محصول دانش بنیانی را که تولید کرده بود، به برخی از سفارتخانه ها و همچنین وزارت بهداشت ارائه کرد؛ اما متاسفانه هیچ حمایتی از ما نشد و در نهایت خودمان دست به کار شدیم و به وسیله یکی از NGO ها توانستیم محصولمان را به مرحله تولید برسانیم.

این پژوهشگر ادامه داد: محصولاتی که تولید کردیم، محصولاتی شیری با محتوای فنیل آلانین بسیار پایین بود که برای بیماران مبتلا به «فنیل کتونوریا» استفاده می شود؛ ما توانستیم این دانش را بومی سازی کنیم در حالی که از شرکت های خارجی مستقر در ایران نیز پیشنهاداتی را برای همکاری داشتیم؛ اما به دلیل این که تیراژ تولید این محصول در داخل کشور کم بود تصمیم گرفتیم که خودمان تولید کنیم.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه های کشور در راستای تولید محصولات این شرکت تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی جزو دانشگاه هایی بود که در مسیر تولید این محصول با شرکت ما همکاری های زیادی را انجام داد؛ همچنین طی جلساتی که با دکتر ولایتی داشتیم وی نظر بسیار مثبتی را نسبت به محصول ما داشتند.

رمضان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برای تولید محصول یا ادامه تحصیل به خارج از کشور می روید یا خیر، گفت: بنده در سال 1389 از دانشگاهی در آمریکا برای ادامه تحصیل پذیرش گرفتم؛ اما به دلایل زیادی از ایران نرفتم؛ من با خودم گفتم که اگر من بروم چه کسی می خواهد به کشور خدمت کند؟ حدود چندین سال بدون حقوق و برخی موارد با حقوق بسیار ناچیز به کشورم خدمت کردم.

این پژوهشگر با اشاره به مهم ترین دغدغه های پژوهشگران در کشور اذعان داشت: مهم ترین دغدغه فعلی پژوهشگران نیاز مالی است؛ یعنی اگر بتوانیم امکاناتی را که یک پژوهشگر به آن نیاز دارد در اختیارش قرار دهیم و همچنین در زمینه مالی او را تامین کنیم، قادر به انجام هر کار و تولید هر محصولی خواهد بود. به عنوان مثال محصولی که ما تولید کردیم، تنها چند شرکت برجسته جهانی آن را تولید می کردند؛ اما با تولید این محصول میزان فروش آن ها کاهش پیدا کرده و در هزینه ها صرفه جویی شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه اشخاصی که به دنبال کار خیر بودند به جای خرید محصول شرکت ما، محصولات خارجی را خریداری می کردند و به بیماران فنیل کتونوریا می دادند؛ این موضوع باعث شد مقداری با مشکل مواجه شویم.

رمضان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان مربوطه مواد اولیه محصولات را در اختیار پژوهشگران کشور قرار دهند، آن ها قادر به ساخت هر چیزی خواهند بود؛ به بیان دیگر ژن ایرانی قادر است که هر چیزی را بسازد و تولید کند. شرکت ما فعل خواستن را صرف کرد و توانستیم چندین محصول واقعی که جزء دغدغه های کشور بوده است را تولید و روانه بازار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990244

وب گردی

وب گردی