آنالیز بافت آسیب‌دیده کبد با استفاده از سیستم تصویربرداری اپتیکی

محققان و پژوهشگران کشور در آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با انجام پژوهشی آنالیز بافت آسیب دیده کبد را در مدل حیوانی انجام دادند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پژوهش انجام‌شده در آزمایشگاه پیش بالینی، برای نخستین بار با ایجاد مدل حیوانی جهت ایجاد آسیب کبدی، ابتدا سلول‌های نشاندارشده توسط مواد فلورسنت تزریق و پس از 24 ساعت با تصویربرداری اپتیکی رهیابی شدند و تصاویر حاصل نشان‌دهنده حضور سلول‌های نشان‌دار شده در ناحیه کبد بود. همچنین برای دقت و تائید بیشتر، بافت کبدی به‌ صورت ex vivo هم تصویربرداری شد که نتایج حاصل نیز، حضور سلول های نشان‌دار شده در بافت کبد را تائید کرد، در این نوع تصویربرداری ارگان‌ها از بدن خارج‌شده و به‌صورت مستقیم مورد تصویربرداری قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، در درمان سلول‌های بنیادی از روش‌های متعددی برای ارزیابی میزان بقا و مهاجرت سلول‌ها در محل پیوند استفاده می‌شود، ازجمله این روش‌ها می‌توان به آنالیز بافت‌شناسی در مدل‌های حیوانی و استفاده از رنگ‌آمیزی و آنتی‌بادی‌های مختلف اشاره کرد. در اکثر این روش‌ها تعداد و محل سلول‌های بنیادی پیوندی در غالب بافت‌ها به‌ویژه در سیستم عصبی با کشتن و تهیه مقاطع بافتی و آنالیز بافت‌شناسی در مدل‌های حیوانی بررسی است. توضیح این‌که با استفاده از این روش فقط یک‌بار می‌توان ارزیابی‌های موردنیاز را بررسی کرد.

بنابراین استفاده از تصویربرداری روشی نوین که استفاده از آن در یک بازه زمانی طولانی و برای چند بار در حیوان یا انسان زنده سرنوشت سلول‌ها، مرگ و یا مهاجرت آن‌ها رو قابل‌بررسی می‌سازد.

تصویربرداری فلورسنت یک تکنیک تصویربرداری اپتیکی است که در روش‌های in vivo، ex vivo و in vitro به‌منظور مشاهده و بررسی نحوه توزیع مواد فلورسنت در بدن حیوان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تصویربرداری فلورسنت یک تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی برای مشاهده درون بدن است. این تکنیک از تابش غیر یونیزان مواد فلورسنت که شامل نور مرئی، اشعه ماوراءبنفش و نور مادون‌قرمز است برای به دست آوردن تصاویر دقیق از اندام‌ها و بافت‌ها و نیز ساختارهای کوچک‌تر ازجمله سلول‌ها و حتی مولکول‌ها استفاده می‌کند. این نوع نورها تصاویر را با استفاده از تحریک الکترون‌ها تولید می‌کنند که برخلاف استفاده اشعه یونیزاسیون در برخی دیگر از تکنیک‌های تصویربرداری هیچ‌گونه صدمه‌ای ایجاد نمی‌کند. این تصاویر توسط دانشمندان برای تحقیق و پزشکان برای تشخیص بیماری و درمان استفاده می‌شود.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 990269

وب گردی

وب گردی