پارسانیا: طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید هویت علم جدید را بشناسیم. طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند؛ بلکه باید به دنبال عمق مسائل و حقایق علمی موجود در سطح مراکز و مجامع علمی در جهان باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در نشست شکوه و وحدت در جمع طلاب و دانشجویان مدرسه معصومیه گفت: در مسئله وحدت بین حوزه و دانشگاه مهم‌ترین مقوله درک صحیح و درست از مفهوم وحدت بین نهاد علم و دین است که متاسفانه در تمام کشورهای اسلامی این مشکل احساس می شود.

وی ادامه داد: امروز آن چیزی که به عنوان علم مدرن مطرح شده و مرجعیت پیدا کرده است، زاییده غرب بوده و استادان برای اینکه از دور مباحث علمی خارج نشود، مجبورند همواره خود را با نظریات و دیدگاه های غربی همراه و به روز کنند؛ زیرا در صورت عدم انطباق با علم جدید عملا از دایره هستی به ویژه در مقطع دکتری خارج می شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نظریات غربی در اروپا و آمریکا منطقه‌ای بوده و طبق دیدگاه های مختلف کشور‌ها و تکنولوژی‌های موجود و لازم را داشته و بر مبنای آن ها تفسیر می شود؛ اما متاسفانه امروز تمام این نظریات و مراکز علمی کشور وجود پررنگ دارند، بسیاری از نظریات اقتصادی، فرهنگی و غیره با ویژگی کشورهای هدف سازوکار داشته و الزاما نمی تواند در ایران نیز موفق عمل کند.

وی افزود: در دهه‌های گذشته در مناطق مختلف معنای علم متفاوت بوده است که مصداق آن را در جهان مدرن و کشورهای جهان سومی به خوبی می توان احساس کرد، تقسیم بندی علوم در غرب بر مبنای تعریفی بوده که از علم ایجاد شده است، اصولا نظام مدرن علم معنا، تعریف ما از علم را قبول نداشته و تقسیم بندی های کشورهای اسلامی را بر مبنای تقسیم بندی های تاریخی و فرهنگی قلمداد می کنند، امروزه معنای علم در جهان مدرن تغییر پیدا کرده و همین مسئله نیز سبب شده تا تقسیم بندی و تعریف علم در بین کشورهای غربی و مراکز علمی آنها تفاوت پیدا کند.

حجت الاسلام پارسانیا بیان کرد: طبق روایات اسلامی عقل منبع تولید علم بوده و به هر اندازه که عقل بشری و فردی به تکامل بیشتری دست پیدا کند حوزه و گستره عقل نیز گسترده‌تر می شود، در کتاب شریف اصول کافی و علل الشرایع مرحوم صدوق روایات فراوانی در جمع بین عقل و دین و عقل و علم وارد شده است.

وی با اشاره به روایاتی از کتاب علل الشرایع عنوان کرد: عقل یک حقیقت موجود و عینی بوده که انسان به وسیله آن به حقایق و ارزش های خلقت پی می برد، هنگاهی که عقل عقبه الهی خود را از دست بدهد به جای آن که به روشنگری پرداخته و به جنبه های متعالی بپردازد به سمت عالم سوز شدن و امر ثابت ذهنی تبدیل می شود که مصداق کامل آن در عقاید کانت و پوزیتیویست ها مشاهده می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در قدم نخست باید هویت علم جدید را بشناسیم، طلاب نباید ساده اندیشانه به مسائل علمی نگاه کنند بلکه باید به دنبال عمق مسائل و حقایق علمی موجود در سطح مراکز و مجامع علمی در جهان باشند، امروز نمی‌توان به روی علم مدرن چشم بست یا نسبت به آن بی‌تفاوت بود؛ چرا که امروز علم غربی تمام جنبه های علمی کشور را در نوریده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990270

وب گردی

وب گردی