مراسم تجلیل از استادان و پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا برگزار شد

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: افزایش بیشتر درآمد زایی از محل فعالیت های پژوهشی، توجه به آیین نامه های فکری در جهت حمایت از دستاورد های پژوهشی، شناسایی فرصت های همکاری با صنعت و جامعه ازاهداف یکساله پیشروی در حوزه پژوهشی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهرا، دکتر مهناز ملا نظری رئیس دانشگاه الزهرا صبح امروز 28 آذر ماه ضمن حضور وتبریک و گرامی داشت یاد و خاطر شهید مفتح در نوزدهمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری به تبیین برنامه های یکساله پیشروی دانشگاه در زمینه فعالیت های پژوهشی پرداخت و به اقدامات پژوهشی سال گذشته که دو محور نرم افزاری و سخت افزاری صورت گرفت اشاره کرد و عنوان نمود: در حوزه ی نرم افزاری که از جدی ترین و بهترین آن ها تصویب آیین هایی را داشته ایم که تسهیلگر کار های پژوهشی بوده، می باشد.

وی در این باره ادامه داد: آیین نامه ها ی تشویق برنانه های پژوهشی، آئین نامه طرح های درون سازمانی، آئین نامه تشویق پدید آورنده های کتب و... نیز از فعالیت و اقدامات نرم افزاری می باشد.

رئیس دانشگاه الزهرا به مطرح کردن فعالیت های حوزه سخت افزاری دانشگاه پرداخت و یاد آور شد : این اقدامات علی رغم وجود تنگنا های بسیار، در زمینه ی تجهیز، تکمیل و ساخت آزمایشگاه و وسایل کارگاه هایی می باشد.

مهناز ملانظری از داشتن طرح جامع پژوهشی و مدون در حوزه های پژوهشی خبر داد و اذعان داشت: دنبال نمودن فعالیت ها و برنامه هایی نظیر فعال شدن حوزه فناوری در زیر مجموعه معاونت پژوهشی، افزایش بیشتر در آمد زایی از محل فعالیت های پژوهشی، تصویب و توجه به آیین نامه های فکری در جهت حمایت از دستاورد های پژوهشی، شناسایی فرصت های همکاری با صنعت و جامعه، ایجاد بانک های پژوهشی با همکاری اساتیدو... را اهداف یکساله پیشروی در حوزه پژوهشی دانست.

وی هم چنین خاطر نشان کرد : در آمد زایی از محل فعالیت های پژوهشی در یکساله اخیر 5 برابر سنوات گذشته از جهت ریالی می باشد.

در ادامه حجه الاسلام و المسلمین دکتر خان بیگی رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه الزهرا با اشاره به این مطلب که باید طرحی ارائه داد که بصورت جاری پژوهش تجلیل شود، اظهار داشت: در یک محیط علمی هم چون دانشگاه الزهرا باید اذعان کرد که مغز واقعی آن مجموعه پژوهشگران می باشند.

مهمان ویژه این مراسم، دکتر سعید سمنانیان مشاور معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در جمع اساتید و پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا دانشگاه های جهان را در 3 نسل طبقه بندی نمود و خاطر نشان کرد: دانشگاه نسل یک که دانشگاه آموزش محور می باشد طی مدت طولانی، سعی به تبدیل شدن به دانشگاه نسل دو یعنی دانشگاه پژوهش محور داشته است که از 2 هزار و 200 واحد دانشگاهی در ایران حدود 10 الی 15 دانشگاه پژوهش محور می باشند و باقی همه آموزش محور هستند.

وی ادامه داد : در حال حاضر 200 دانشگاه در جهان دانشگاه نسل و یا دانشگاه جامع محورند که هر کدام از این سه نسل دارای ویژگی هایی می باشند.

سمنانیان با بیان این مطلب که توقع دانشگاه از اساتیدهای خود با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است، تصریح کرد : از استاد دانشگاه پژوهش محور انتظار می‌رود که در تمام زمینه ها اطلاعات داشته و سالانه مقاله های عالی در سطح بین المللی به چاپ برساند در حالیکه چنین انتظاری از استاد دانشگاه آموزش محور نمی رود.

مشاور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه های نسل 3و جامع محور را دانشگاه هایی دانست که مسائل و مشکلات جامعه را حل می‌کنند و هم چنین در این خصوص افزود: در چنین دانشگاه هایی هدف از گرفتن دانشجو در دوره های ارشد و دکتری علاوه بر چاپ مقاله در حوزه های بین المللی، حل مسائل جامعه می باشد.

وی با عنوان این موضوع که دانشگاه نسل سوم خود منبع در آمد دارند، اذعان نمود: هر چه میزان وابستگی دانشگاه به لحاظ بودجه به دولت کمتر باشد، به تبع نفوذ و دخالت دولت در آن کمتر خواهد بود که این نیز یکی از ویژگی های دانشگاه های جامع محور می باشند.

سعید سمنانیان با اشاره به اینکه یک شدن سخت است اما یک ماندن سخت تر، از افتخار ملی خبر داد و یاد آور شد: ایران سالانه حدود 54 هزار مقاله بین المللی، رائه می‌دهد اما این کافی نیست و باید به سمت جامع محور شدن حرکت کنیم .

یدالله اردوخانی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهرا در این مراسم به گزارشی تفصیلی از فعالیت های حوزه پژوهشی دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: دانشگاه به ارتقا خود در سطح بین المللی توجه دارد و تمام فعالیت های خود را در این راستا جهت دهی و سازمانبندی می‌کند.

در پایان این مراسم از اساتید و پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا با تندیسی، تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990271

وب گردی

وب گردی