خیری: حوزه و دانشگاه باید توجه بیشتری به  نظریه پردازی در علوم انسانی داشته باشند

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اموری که شاید در هر دو نهاد مغفول مانده بحث تولید نظریه در علوم انسانی است که به راحتی تولید نمی‌شود چون نیاز به نوآوری دارد. اگر توسعه علوم انسانی در سطحی وسیع رخ دهد، فاصله‌ میان حوزه و دانشگاه از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وحدت حوزه و دانشگاه و تعامل میان این دو نهاد مهم و سرنوشت ساز در کشور گفت: کارهای بسیاری در راستای تعامل حوزه و دانشگاه انجام شده و نزدیکی به حوزه معرفتی که حس نزدیک میان این دو نهاد مهم را ایجاد می‌‌کند صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه مسلم است، نیاز به خاستگاه ایرانی و اسلامی و تولید نظریه پردازی بومی مساله مهمی است که در حوزه و دانشگاه ابهام‌‌‌‌‌های کمتری دارد و گستره وسیع تولیدات علوم انسانی در حوزه، نتیجه تعامل مناسب میان حوزه و دانشگاه است که روزانه ده‌ها استاد دانشگاهی در مراکز دانشگاهی حوزه تحصیل و تدریس می‌‌‌‌کنند که مطالعات و پژوهش‌های مشترک دارند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: حضور حوزویان در دانشگاه و تولید مراکز دانشگاهی دو زیست مثل دانشگاه امام صادق و باقرالعلوم که حاصل تفکر وحدت حوزه و دانشگاه است از ثمرات تفکر انقلابی وحدت میان این دو نهاد است.

خیری تاکید کرد: وجود روحیه انقلابی میان دانشگاهیان و حوزویان و تعامل سازنده میان این دو سبب شده که به پیشرفت‌های چشمگیر در امور مختلف پزشکی، صنعتی و نانو دست یابیم اما اموری که شاید در هر دو نهاد مغفول مانده بحث تولید نظریه در علوم انسانی است که به راحتی تولید نمی‌شود چون نیاز به نوآوری دارد.

وی متذکر شد: اگر توسعه علوم انسانی در سطحی وسیع رخ دهد، روند رسیدن به تمدن نوین اسلامی سرعت یافته و فاصله‌ میان حوزه و دانشگاه از بین خواهد رفت. در واقع با دو ساختار متفاوت میان حوزه و دانشگاه یک حالت تعاملی مناسب میان این دو اتفاق می‌افتد که دانشگاه به حوزه کمک می‌کند و در حوزه علوم اسلامی و انسانی و مبنا شناسی است که شاکله این وحدت شکل می‌‌‌‌گیرد.

گفتنی است، 27 آذر ماه سالروز شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه می باشد. رهبر معظم انقلاب به عنوان شخصیتی که همواه بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید می کنند معتقدند که این مسأله یکى از اساسى‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مسائل انقلاب می‌باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه، معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص‌های حوزه‏‌ای در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال شود. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسسه علم و دین هستند. مؤسسه علم و دین، یک مؤسسه است و علم و دین باهم‌اند.

حوزه و دانشگاه باید با هم مرتبط و خوشبین باشند، با هم کار کنند، از هم جدا نشوند و از یکدیگر استفاده کنند، علومی را که امروز حوزه‏‌های علمیه می‏‌خواهند فرا بگیرند، دانشگاهی‌ها به آن‌ها تعلیم دهند. دین و معرفت دینی را هم که دانشگاهی‌ها احتیاج دارند، علمای حوزه به آن‌ها تعلیم دهند. سرّ حضور نمایندگان روحانی در دانشگاه‌ها، همین است که این ارتباط ها باید برنامه‌‏ریزی و سازماندهی شود.

امروز هیچ کس انتظار یک دانشگاه خلق الساعه صد در صد اسلامی را ندارد، اما همه انتظار دارند که جهت حرکت، به سوی ایجاد یک دانشگاه صد در صد اسلامی باشد. این منظور حاصل نخواهد آمد مگر با وحدت عمیق و عملی حوزه و دانشگاه و روحانی و دانشجو و این یک ضرورت و نیاز انقلابی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990293

وب گردی

وب گردی