غلامی: بیش از 370 انجمن علمی در کشور وجود دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از 370 انجمن علمی در کشور داریم که از تخصص های ویژه علمی کشور ما به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «نشست پژوهش، فناوری و مسئولیت های اجتماعی» با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مسئولان، ظهر امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
دکتر منصور غلامی در این مراسم گفت: ما در انجمن های علمی، جمعی از فرهیختگانی را داریم که در نهادهای مردمی و در حول تخصص و دانش ویژه علمی گرد هم می آیند و سازماندهی می شوند.

این فرصت خوبی برای کشورماست که در حوزه کاربست تحقیقات گفت و شنود ها را بشنویم، انتظارات از ما در حوزه های مختلف وجود دارد و تلاش می کنیم هماهنگی و هم نظری در این راستا داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیش از 370 انجمن علمی در کشور داریم که از تخصص های ویژه علمی کشور ما به حساب می آیند. چقدر امکان استفاده از عصو انجمن ها و هیات مدیره آن ها بوده، بحثی مجزاست، ما باید بررسی کنیم چقدر می توانیم از ظرفیت این انجمن ها در حوزه مشورتی و سیاست گذاری بهره بگیریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما بنا داریم بیش از گذشته بتوانیم از ظرفیت انجمن های علمی استفاده کنیم و با همفکری بیشتر بتوانیم در سطح جامعه تاثیرگذار باشیم.

وی افزود: انتظار می رود ما بتوانیم در آینده از حضور و پیشنهادات انجمن ها بیشتر بهره بگیریم، در برنامه های پژوهشی وزارت علوم این هماهنگی ها بیشتر طرح خواهد شد.


غلامی اظهار داشت: اقبال و استقبال از بخش های اجزایی زیاد نبوده است؛ اما بخشی از امور مربوط به برنامه های کلان و ستادی صورت می گیرد، خواهشمندیم در این زمان یک هم فکری و هم افزایی در این حوزه برای کمک به وزارت علوم صورت گیرد.


وی بیان کرد: تلاش‌های انجمنها در حوزه انتشار مجلات مورد حمایت وزارت عتف است، کمکی که انجمن ها می توانند در حوزه اجرایی داشته باشند، امری مورد بررسی است.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بیان کرد:هرچند انجمن های علمی در حوزه ‌های مختلف مسئولیت می پذیرند اما عامه مردم وزارت عتف را مسئول این برنامه‌ها می‌دانند به همین منظور م کنار نمی‌کشیم و مسئولیت های این حوزه را می پذیریم.

وی اظهار داشت:کمکی هایی که انجمن های علمی می‌توانند در حوزه اجرایی داشته باشند مورد بررسی قرار میگیرد. ما دارای انجمن‌هایی مثل انجمن نظام مهندسی هستیم، در این زمینه پیشنهاد می کنم نزدیکی و همکاری به چنین نظام های توانمند بیشتر شود.

غلامی افزود: وزارت علوم رویکردی را مد نظر قرار داده که خودشبه سمت دستگاه‌های اجرایی برود و منتظر اعلام نیاز آنها نباشد، درهمین راستا به سمت دستگاه ها اجرایی رفتیم و مذاکراتی را با دستگاه‌های مختلف در راستای حل مشکلات جامعه از جمله مسائل صنعتی مطرح کردیم.

وی تصریح کرد: باید بخواهیم انجمن های علمی به سمت طرح و به ثمر رساندن مسائل بروند و سپس آن را به دانشگاه‌ها هدایت کنند. تبدیل ایده‌ها به فناوری‌های کاربردی و انتشار نتایج آن به سمت کاربردی شدن کارهای تحقیقاتی می‌تواند در راستای حل مسائل جامعه مارا یاری کند.

وزیر علوم گفت: باید هدایت تحصیلی و پروژه‌ های دانشگاهی را به گونه ای انجام دهیم که دانشجویان بتوانند از کارهای خود در بخش اجرا استفاده کنند، هر چند برخی پروژه به بخش اجرایی نمی رسد، اما می تواند مد نظر دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع باید فرصت و ظرفیت انجمن‌های علمی را در وزارت عتف مغتنم بشماریم و درصورتی که کاستی‌هایی در گذشته بوده با همکاری و نزدیکی بیشتر آن را حل و فصل کنیم تا بتوانیم در بروز و ظهور این ظرفیت ها اثر بخش باشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 990295

وب گردی

وب گردی