خزعلی: رسیدن به مرجعیت علمی در منطقه، هدف اساسی نقشه جامع علمی کشور است

قائم مقام شورای فرهنگی زنان و خانواده گفت: رسیدن به مرجعیت علمی در منطقه و یا حتی در جهان، یکی از اهداف مهم نقشه جامع علمی کشور است که در این راستا لازم است، توازن مناسبی میان رشته های علمی مختلف دانشگاهی با توجه به رویکردهای موردنظر کشور ایجاد شود.

کبری خزعلی قائم مقام شورای فرهنگی زنان و خانواده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در سال 86 نقشه جامع علمی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد و جلسات و برنامه های متعددی برگزار شد تا در نهایت یک نقشه جامع و کامل با 3 محور اصلی فرآیند توسعه علم و فناوری، فرآیند فعالیت های پشتیبانی و همچنین کارگروه ها و کمیته های تخصصی در وزارت خانه علوم، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش طراحی شد.

قائم مقام شورای فرهنگی زنان و خانواده خاطر نشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص طراحی و اجرای نقشه جامع علمی کشور در راستای ایجاد هماهنگی بیشتر و بهتر میان مراکز علمی و پژوهشی، تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است؛ اما قطعا کافی نبوده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین سرمایه های نظام جمهوری اسلامی ایران، علم است. در واقع رشد علم یک فرآیند تدریجی را دربر می گیرد که نمی توان در مدت کوتاهی به آن دست پیدا کرد و نیازمند برنامه ریزی ها و سیاست‌گذاری های هوشمند و مدونی است.

خزعلی افزود: در این راستا لازم است به تمام مجموعه های آموزشی کشور، از نظام آموزش و پرورش گرفته تا مقاطع مختلف آموزش عالی در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و ... توجه ویژه ای شود. همچنین باید توجه داشته باشیم که عزت سیاسی و اقتصادی کشور از عزت علمی و فرهنگی نشات می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین ضرورت رسیدن به مرجعیت علمی در منطقه و یا حتی در جهان، یکی دیگر از اهداف مهم نقشه جامع علمی کشور است که در این راستا لازم است، توازن مناسبی میان رشته های علمی مختلف با توجه به رویکردهای اصلی کشور شکل بگیرد، زیرا ما در برخی رشته ها توانسته ایم به پیشرفت های چشم گیری دست پیدا کنیم و در برخی رشته های دیگر هیچ موفقیت و دستاوردی را در سال های اخیر کسب نکرده ایم.

خزعلی ادامه داد: یکی دیگر از رویکرد های این نقشه، رشد کیفی در کنار رشد کمی در بحث های پژوهشی و تحقیقاتی است که در این راستا لازم است، افزایش بی رویه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کنترل شود و به سودمند و کاربردی بودن طرح های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی که قطعا نیازمند توجه مسئولین مربوطه و جامعه علمی و دانشگاهی کشور است، اهتمام بیشتری ورزیده شود.

وی بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا نیازها و چالش های فرهنگی و اجتماعی کشور را با استفاده از مبانی علوم انسانی و نظریه پردازی ها حل کنیم و در راستای تبدیل علم به ثروت برای رفع نیازهای عموم مردم جامعه گام برداریم. در این زمینه برای زیر ساخت مدیریت دانش نقشه جامع علمی کشور نیز برنامه ریزی ها و تحقیقات وسیعی انجام شد که دستاورد آن 61 جلد به عنوان اسناد پشتیبان تدوین شده است که در اختیار جامعه علمی و دانشگاهی کشور قرار گرفته است.

خزعلی افزود: نقش « آموزش » و « پرورش » باید بتوانند به صورت توأمان در تمام دوره های آموزشی در رشته های مختلف علم و فناوری و همچنین حوزه و دانشگاه، یک مجموعه جامع علمی، پژوهشی و فرهنگی را تدوین و اجرایی کنند تا یک فضای علمی و تحقیقاتی منظم در چشم انداز آینده داشته باشیم و امیدواریم که دستگاه های مربوطه نیز همراهی لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه در اجرای سند جامع علمی، سند مهندسی فرهنگی کشور و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور نتوانسته ایم به میزان کافی موفق و موثر واقع شویم و دلیل اصلی این موضوع می توان این باشد که هماهنگی های لازم و حلقه مفقوده ای که بین سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرایی شدن وجود در کشور دارد، توسط دولت ومجلس پیدا شود. همچنین در زمینه تخصیص بودجه این برنامه ها نیز چالش های فراوانی وجود دارد که امیدواریم با همکاری ها و سیاست‌گذاری‌های تمامی نهادها و مسئولین مربوطه بتوانیم در راستای هر چه بهتر این برنامه های ملی گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990315

وب گردی

وب گردی