کاربردی نبودن علوم،  از مهمترین آسیب های جامعه امروز است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی گفت: علم نافع و سودمند باید ناظر بر نیازهای جامعه و رافع آن باشد.

به گزارش ایسکانیوز از بندر واحد انزلی، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با حضور سرپرست، اعضای هیات رئیسه،استادان، کارکنان و جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی، در سالن آمفی تئاتر این واحد دانشگاهی برگزار شد.
در این مراسم سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی با گرامیداشت و تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد:« در دین مبین اسلام بر موضوع علم و علم آموزی تاکیدات فراوانی شده و علم نافع و سودمند از مهمترین مفاهیمی است که جایگاه ویژه ای در دین مبین اسلام دارد.»حسین شریفی یادآور شد:« منظور از علم نافع و سودمند؛ علمی است که ناظر بر نیازهای جامعه و رافع آن باشد اما متاسفانه علوم ما بیشتر به سمت مباحث تئوری سوق داشته و حلال مشکلات و معضلات جامعه نمی باشد».
وی با بیان اینکه کاربردی نبودن علوم در رشته ها و زمینه های مختلف؛ یکی از مهمترین آسیب های جامعه امروز می باشد، تصریح کرد:« شاخص ها نشان دهنده آن است که کشور ما به لحاظ کمیت و تعداد مقالات؛ جایگاه مناسبی در عرصه جهانی دارد اما با این وجود علوم ما به سمت کاربردی شدن حرکت نکرده، هر چند در دهه های اخیر گام های خوبی در برخی حوزه ها نظیر حوزه پزشکی، هسته ای، سلول های بنیادی، نظامی و ... برداشته شده است.»
این مسئول دانشگاهی همچنین به فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در عرصه پژوهش اشاره و خاطرنشان کرد:« یکی از مهمترین برنامه ها و سیاست های این واحد دانشگاهی؛ تجهیز و تقویت آزمایشگاه ها می باشد و امیدواریم بتوانیم سهمی در تولید علم به ویژه علم نافع و سودمند داشته باشیم».
در ادامه مراسم معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی نیزگفت: خوشبختانه همراهی اعضای هیات علمی این واحد دانشگاهی در عرصه های پژوهشی در مقایسه با سال قبل رشد قابل توجهی داشته و خروجی ها و تعداد مقالات گویای این واقعیت است.
مططفی اعتمادی با بیان اینکه تعداد مقالات این واحد دانشگاهی طی یک سال گذشته بر اساس شاخص ها به تنهایی حدود 25 درصد کل سنوات فعالیت این دانشگاه بوده استاضافه کرد: «انتخاب دانشجوی مقطع دکتری مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی به عنوان پژوهشگر برتر استانی، از دیگر دستاوردهای این واحد دانشگاهی بوده است».
پروفسور ابوالفضل درویزه؛ عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی نیز در این مراسم به نقش و جایگاه اخلاق در پژوهش اشاره و عنوان کرد:« بنا به گفته نیوتن؛ علم تلاش انسان برای کشف حقیقت است و این که علم بتواند در مسیر مستقیم حرکت و به تعهد اصلی خود عمل نموده و حقایق را کشف کند، زمانی امکان پذیر است که پدیده ای مستقل باشد.»
عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی در ادامه با اشاره به بروز بیماری های متعدد و غیرقابل درمان در دنیا، تاکید کرد:« وعده داده شده بود که با حاکمیت مدیریت علمی بر جهان؛ ریشه بیماری ها خشکانده شده و آرامش جایگزین اضطراب خواهد شد اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و جریان کنونی کاملا معکوس به نظر می رسد».
گفتنی است در این مراسم از سه پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی ( دکتر علی علیجانی؛ عضو هیات علمی رشته مکانیک، دکتر سید مرتضی نعیمی؛ عضو هیات علمی رشته حقوق و دکتر عطا جعفری؛ عضو هیات علمی رشته مهندسی عمران) تقدیر شد.
همچنین در پایان مراسم از دو جلد کتاب منتشر شده با عناوین « استاتیک » دکتر علی علیجانی و« زبان عمومی » دکتر مرسده شریفی؛ از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی رونمایی شد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی با حدود 3 هزار دانشجو و 81 عضو هیات علمی در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.
انتهای پیام/
کد خبر: 990352

وب گردی

وب گردی