مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه های آزاد استان مرکزی برگزار شد

مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه های آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور رؤسا و معاونان پژوهشی واحد ها ومراکز آموزشی دانشگاه آزاداسلامی استان و فرهیختگان جامعه دانشگاهی در تالارآیت الله هاشمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد اراک، مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه های آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور رؤسا و معاونان پژوهشی واحد ها ومراکز آموزشی دانشگاه آزاداسلامی استان و فرهیختگان جامعه دانشگاهی در تالارآیت الله هاشمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک برگزار شد.
دکتر شهاب خاقانی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این مراسم افزود: در ابتدای تاسیس دانشگاه تربیت نیروهای متخصص یکی از اولویت های مهم به شمار می رفت در حالیکه در دهه 60 توسعه دانش و در دهه 70 بحث فناوری در دانشگاه مطرح گردید به گونه ای که امروزه حرکت به سمت دانشگاه های کارآفرین آغاز شده است.
وی با اشاره به موضوع پژوهش در کشورهای مختلف تاکید کرد: در کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی سهم پژوهش از GDP بیش از سه درصد و در برخی کشورها از جمله آمریکا سهمی بیش از 2 درصد به امر پژوهش اختصاص دارد این در حالیست که بالاترین آماری که برای کشور ما از سهم GDP ثبت شده است فقط 57 صدم درصد می باشد رچه مسولین امر معتقد هستند این آمار برای کشور ایران واقعی نبوده و امسال سهم پژوهش در کشور حدود 3 دهم بوده است.
رییس شورای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی خاطر نشان کرد: کشور ایران از 30 هزار مقاله ISI، بیش از 44 مرکز پارک علم و فناوری، بیش از دو هزار شرکت دانش بنیان، بیش از 4 و نیم میلیون دانشجو، حدود 8 هزار هیات علمی و 200 هزار پایان نامه تحصیلات تکمیلی بهره مند می باشد.
وی با بیان اینکه سهم همکاری دانشگاه با صنعت در استان دو دهم است ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 200 هزار پایان نامه تحصیلات تکمیلی در استان ثبت شده است ولی آیا هیچ یک از این موارد در راستای کمک به صنعت اولویت بندی شده اند یا خیر؟
دکتر خاقانی تصریح کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه حداقل از سوی دانشگاه ها مستمرمی باشد و همیشه دانشگاه در این راستا پیش قدم بوده است چرا که صنایع و واحدهای آرندی این ریسک را به دلیل وجود برخی محدودیت ها کمتر می پذیرند.
وی افزود: شاید سنتی بودن صنعت ما یکی از عوامل مهم در کمرنگ بودن ارتباط صنعت و دانشگاه باشد و حمایت نشدن صنایع نیز به این موضوع دامن زده باشد، اگر چه باید از ظرفیت ها،پتانسیل های موجود استفاده کرد و می بایست فعالیت‌های ارتباطی دانشگاه با صنعت مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی محدودیت بودجه ای و پیچیده بودن قوانین پژوهشی را از جمله علل بروکراسی در پژوهش نام برد و اظهار کرد: اگر چه پژوهش به عنوان لازمه هرچیز می تواند باشد ولی شاهد هستیم که به عنوان یک کالای لوکس مورد توجه قرار می گیرد.
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به توافق نامه بین روسای واحدها و سازمان مرکزی گفت: بر همین اساس آیتم هایی به عنوان تکلیف بر عهده دانشگاه گذاشته شد که خوشبختانه در بسیاری از این موارد و آیتم ها پیش قدم هستیم.
وی به ایجاد آزمایشگاه های مجهز و معتمد از سوی دانشگاه اشاره کرد و گفت : دانشگاه در این راستا با توجه به اینکه متعهد شده بود نهایتا سه آزمایشگاه را ایجاد نماید موفق گردید با ایجاد یک آزمایشگاه جدید به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست تاکنون 4 آزمایشگاه را ایجاد و تجهیز نماید.
خاقانی اضافه کرد: از 537 فضای آزمایشگاهی در استان تعداد 195 فضا مربوط به واحد اراک می باشد این در حالیست که بیشتر فضاها به سمتی می رود که با استاندارد 17025 منطبق شود تا بتوانیم فضاهای بیشتری را استاندارد سازی کنیم.
وی با بیان اینکه براساس توافق نامه مذکور مقرر شد 4 مورد فرصت مطالعاتی انجام شود که تا این لحظه 3 مورد آن محقق شده است افزود: در هفته پژوهش امسال پژوهشگران برتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های علوم انسانی ،مجله علمی پژوهشی دانشگاه واحد ساوه و برترین دانشجو از دانشگاه فنی مهندسی واحد اراک معرفی و پرچم دانشگاه آزاد اسلامی را با موفقیت و افتخار بالا بردند.
در ادامه این مراسم، عضوهیات علمی واحد ساوه نیز پژوهش را اساس زندگی دانست و افزود: بر اساس پژوهش است که زندگی افراد شکل می گیرد.
دکتر هومن نامنامورن خور در ادامه توسعه و پیشرفت را در گرو خلاقیت و نوآوری عنوان کرد و گفت: با خلق ایده های نو می توان به پژوهش و دستاوردهای بزرگ علمی دست یافت.
وی تاکید کرد:کشور ایران در حال حاضر در زمینه پژوهش و تولید علم رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است.
عضوهیات علمی واحد ساوه با اشاره به اینکه مدارس ما امروزه در حال کیفی شدن می باشند خاطر نشان کرد: مدارس ما اگرچه به سمت کیفی شدن در حال حرکت می باشند ولی از افرادی با تجربیات کیفی در آنها بکار گرفته می شود این در حالیست که سیستم های آموزشی
ما در واقع سیستم کنترل بیرونی می باشد و همه ما به دنبال این موضوع می باشیم که با ایجاد یک اتفاق بیرونی همانند فرم های دانشیاری، استادیاری و...به رشد و ارتقاء دست یابیم.
وی ادامه داد: در حال حاضردنیا یک دنیای کیفی است در صورتی که ما به آن به عنوان دنیایی کمی به آن نگاه می کنیم و همین امر ضعف دنیای امروز ما محسوب می گردد.
درپایان این مراسم از 27 پژوهشگر برتر واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان تجلیل شد.
انتهای پیام/
کد خبر: 990354

وب گردی

وب گردی