حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است

دمعاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حرکت در راستای حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است و در این راستا از سال آینده فرایند پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی از فرایند برگزاری آزمون سراسری جدا می شود به پذیرش دانشجوی رشته های با آزمون و بدون آزمون از یکدیگر جدا خواهد بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکترمجتبی شریعتی نیاسرکه برای شرکت در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه سه کشور به ارومیه سفر کرده است، در نشست خبری در دانشگاه ارومیه، با بیان اینکه آزمون سراسری به صورت متمرکز و در سطح ملی باید حذف شود و نظام تست زنی نمی تواند لزوماً استعدادیاب خوبی برای کشور باشد، اظهار داشت: تا سال گذشته ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها از طریق سوابق تحصیلی بود از سال آینده رشته های مشمول در این طرح را از آزمون سراسری جدا خواهیم کرد و تا پایان دی ماه با اعلام لیست رشته های بدون آزمون، داوطلبان می توانند با انتخاب رشته های بدون آزمون و قبولی در آنها به تحصیل ادامه دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از سال آینده برگزاری آزمون سراسری صرفاً برای رشته های با آزمون خواهد بود، عنوان کرد: این رشته ها شامل ۱۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه های کشور است.

وی تصریح کرد: با وجود جدا بودن فرایندهای گزینش دانشجو برای رشته های با آزمون و بدون آزمون، هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای داوطلبان که بخواهند توان خود را برای رشته های پر مخاطب با آزمون هم محک بزنند وجود ندارد.

دکتر شریعتی نیاسربا اشاره به اینکه در اثر رشد بی رویه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی درکشور در حال حاضر بسیار بیشتر از نیاز جامعه و بازار کار، دانش آموخته در جامعه تزریق می شود افزود: هم اکنون در مقطع دکتری بیش از ۴برابر نیاز جامعه دکتری تربیت می کنیم.

وی با تاکید براینکه دستگاه آموزش عالی مسئول افزایش توان کار آفرینی و اشتغال پذیری دانش آموختگان خود است تصریح کرد: در این راستا امسال طرح جامع مهارت افزایی را تنظیم و آیین نامه آن نیز از هفته گذشته به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در قالب این طرح در ۴محور فعال سازی دروس کاربردی و علمی با تعامل مراکز صنعتی ذی ربط، ارائه ۴الی ۱۰ واحد آموزشی کمک مهارتی در حوزه دروس مرتبط با رشته ها، برگزاری کارگاه های عمومی مهارتی با ارائه گواهی معتبر، رصد دانش آموختگان و خروجی های دانشگاه ها و ارزیابی عملکرد خروجی ها از طریق تقویت و ایجاد انجمن دانش آموختگان دانشگاه ها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه برای سال آتی اجرای این طرح به عنوان یکی از پارامترهای سطح بندی دانشگاه ها مطرح خواهد بود افزود: دانشگاه هایی که طرح جامع مهارت آموزی را به نحو احسن اجرایی کنند از مشوق های مالی و علمی نیز بهره مند خواهد بود.

کیفی سازی سیاست اصلی وزارت علوم است

دکترشریعتی کیفی سازی دانشگاه ها را یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم برشمرد و افزود: از ابتدای انقلاب تا آغاز دهه نود همواره به صورت فزاینده ای بر رشد کمی دانشگاه ها تمرکز شده بود که از آغاز دولت دهم در راستای مهار رشد کمی و ارتقا کیفی دانشگاه ها گام برداشته شده است.

باید در سیاست بومی گزینی دانشجویان بازنگری شود

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص اجرای طرح بومی گزینی دانشجویان در دانشگاه ها نیز اظهار کرد: سیاست بومی گزینی دانشجویان به شکل فعلی طرح درستی نیست و برای استان های مرزی طرح مطلوبی محسوب نمی شود لذا باید در شیوه اجرایی آن بازنگری شود.

دکترشریعتی یکی از مصادیق رشد بی رویه آموزش عالی در کشور را ایجاد بی حساب و منطق مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی در دهه ۸۰ برشمرد و اظهار کرد: در راستای مهار این رویه و تشدید نظارت بر این مراکز، از حدود ۱۴۰۰ مرکزجامع علمی کاربردی در سطح کشور ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی و ۴۵ موسسه آموزش عالی تاکنون لغو مجوز و یا منحل شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۹۶، دستگاه های اجرایی حق پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی وابسته به خود را ندارند، خاطرنشان کرد: موسسات غیر انتفاعی نیز در صورتی که مطابق با استاندارد ها به ارائه خدمات بپردازند به دانشگاه ارتقا درجه می یابند و نیز موسساتی که از استانداردها فاصله داشته باشند منحل یا لغو مجوز می شوند ویا ظرفیت پذیرش آنها صفر خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت دانشجویان موسساتی که لغو مجوز یا منحل می شوند نیز تاکید کرد: دانشجویانی که در مراکز غیرانتفاعی و علمی کاربردی در حال تحصیل هستند اگر مجوز مرکز در حال تحصیل شان لغو یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شود، به مراکز و موسسات استاندارد منتقل خواهند شد و جای نگرانی برای این افراد نیست.

مدارک mba و dba ارائه شده در مراکز آموزش عالی اعتبار دانشگاهی ندارد

وی در خصوص اعتبار مدارک mba و dba ارائه شده توسط موسسات مختلف نیز تصریح کرد: درحال حاضر دوره های این چنینی که دانشگاه ها و یا موسسات آموزش عالی برگزار می کنند هیچ گونه اعتبار و ارزش استخدامی، ادامه تحصیل و اعتبار مشابه مدارک دانشگاهی را ندارد و صرفاً جنبه دانش افزایی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990361

وب گردی

وب گردی