امروز رسالت اصلی دانشگاه‌ها در قبال جامعه، ارتقای کیفیت زندگی‌ است

دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، در آیین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فنآوری استان چهارمحال و بختیاری گفت: امروز رسالت اصلی دانشگاه‌ها در قبال جامعه، ارتقای کیفیت زندگی‌است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه شهرکرد، در این آیین که با حضور مهندس اقبال عباسی استاندار چهار محال و بختیاری، دکتر سعید کریمی رییس دانشگاه شهرکرد، جمعی از اعضای دبیرخانه مرکزی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، جمعی از اعضای هیات رئیسه دانشگاه شهرکرد، استادان، نخبگان دانشگاهی و مسئولان استان در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد، دکتر غفاری با تبریک هفته پژوهش و فنآوری گفت: ارتباط دانشگاهیان و پژوهشگران با مسئولان اجرایی و سیاسی کشور فرصتی مغتنم برای پویایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و توان بخشیدن به بخش‌های اجرایی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به راه‌اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه با هدف کاربردی کردن آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی در جامعه اشاره کرد و افزود: امروزه در دنیای شبکه‌ها زندگی می‌کنیم و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند به صورت مجزا به اهداف خود برسد.

دکتر غفاری در ادامه گفت: برهمه ثابت شده است که پژوهش یک کنش فردی نیست و پژوهش‌ها از دل انجمن‌های علمی و تخصصی رقم می‌خورد زیرا ضرورت حل موضوعاتی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم کار تیمی و گروهی است.

وی در ادامه افزود: در کشور چهار میلیون و ۷۳ هزار و ۷۲۷ دانشجو در حال تحصیل هستند و تعداد دانشجویان در چهارمحال و بختیاری ۴۱ هزار و ۱۸۱ نفر است که دستاوردهای پژوهشی بسیاری برای کشور و انقلاب داشته اند.

وی گفت: تعداد بانوان دانشجو در کشور ۴۵.۹ درصد دانشجویان کل کشور را شامل می‌شود و این رقم در چهارمحال و بختیاری ۴۷.۶ درصد است، بر اساس این آمار، تعداد بانوان دانشجوی این استان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است و این نشان از همت بانوان استان برای ارتقای آموزش‌عالی دارد.

دکتر غفاری افزود: فعالیت دانشجویان، اعضای هیئت علمی، نهادها و مراکز آموزش عالی نشان می‌دهد که حیات مناسبات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از طرف آموزش‌های دانشجویی است که در حوزه‌های مختلف می‌توانند ایفای نقش کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئله محور کردن پژوهش‌ها را یکی از راه‌های کاربردی کردن پژوهش‌ها در جامعه خواند و گفت: آموزش‌ها و پژوهش‌ها باید مشکلات را بررسی و تغییراتی را به وجود آورند که باعث رفع مسائل اجتماعی شود

دکتر غفاری رسالت اصلی دانشگاه‌ها در قبال جامعه امروزی را ارتقای کیفیت زندگی خواند و رسیدن به این هدف را نیازمند تلاش و اهتمام در حوزه‌های مختلف دانش و پژوهش دانست و گفت: وقتی همه حوزه‌های علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی مهندسی و علوم پزشکی درست نقش‌آفرینی کنند، موجب توسعه انسانی می شود و این توسعه انسانی ارتقای کیفیت زندگی‌ها را به دنبال دارد.

معاون فرهنگی واجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: انتظار می‌رود در تمام حوزه‌ها با اهتمام و تلاش مضاعف شاهد تأثیرگذاری پژوهش‌ها در رفع نیازهای مادی و فرامادی جامعه و تعالی انقلاب در صحنه جهانی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990369

وب گردی

وب گردی