رباتی با پاهای چسبناک که می تواند همه جا برود

دانشمندان برای کاهش هزینه سرویس و نگهداری موتورهای جت، رباتی ساخته اند که می تواند به قطعاتی که دسترسی به آنها مشکل است به راحتی رسیده و آنها را تعمیر کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز و به نقل از «techxplore.com» ، موتورهای جت می توانند تا 25000 قطعه جداگانه داشته باشند که باعث می شود نگهداری و سرویس منظم آنها یک کار خسته کننده بشود که می تواند بیش از یک ماه برای هر موتور طول بکشد. برخی از قطعات در مکانی از موتور قرار گرفته اند که دسترسی به آنها بدون باز کردن سایر قطعات امکان پذیر نیست که این باعث می شود کار سرویس زمانبر و پر‌هزینه شود.

این مشکل تنها محدود به موتورهای جت نمی شود؛ بلکه بسیاری از ماشین آلات گرانقیمت پیچیده، مانند تجهیزات ساخت و ساز، ژنراتورها و دستگاه های علمی، به سرمایه گذاری های زمانی و مالی زیادی برای بازرسی و نگهداری نیاز دارند.

به گزارش «ساینس روبوتیک» محققان دانشگاه «هاروارد»، میکرورباتی ساخته اند که با کف پای الکتروچسبناک (electroadhesive) و مفاصل انعطاف پذیر می تواند در مسیرهای عمودی و افقی داخل موتورهای جت تجاری به عقب جلو برود.

ربات جدید، HAMR-E (Harvard Ambulatory Micro-Robot with Electroadhesion) نامیده می شود. این ربات برخلاف سایر رباتها که هنگام برگشت به عقب سقوط می کند و برای جلوگیری از سقوط نیاز به چسبناکی زیادی دارند، به راحتی می تواند در همه جهات حرکت کند.

«سباستین ده ریواز» از گروه سازنده این ربات گفت :« این ربات با حرکت در همه جهات قادر به رسیدن به مناطقی از موتورهای جت است که دسترسی به آنها بسیار مشکل است که این باعث کاهش هزینه و زمان سرویس موتورهای جت می شود و کار سرویس را ایمن تر می کند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 990413

وب گردی

وب گردی