مطالعات میان‌رشته‌ای قرآنی به  فعالیت بیشتری  نیاز دارد

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی گفت: انتشار فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه نشر است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در آیین رونمایی از ترجمه ادبی و زیبایی‌شناسانه قرآن کریم اثر کمال‌الدین غراب که با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در جهاد دانشگاهی خراسان ‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی باور داریم که توسعه فرهنگی، زیرساخت توسعه و پیشرفت است و علم و فناوری در این زیرساخت می‌تواند بنای رفیعی بسازد که منجر به سعادت انسان در دنیا و آخرت شود. بنابراین فعالیت فرهنگی و فعالیت علم و فناورانه را جزو فعالیت‌های اصلی جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس در سال ۱۳۵۹ قرار دادیم و بسیار طبیعی بود که در حوزه فرهنگی، کار قرآنی به عنوان یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های فعالیت ما قرار گیرد.

طیبی در خصوص فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی، یادآور شد: از فعالیت‌های ترویجی مهمی که در سال ۶۳ یا ۶۴ آغاز شد، برگزاری مسابقات ملی قرآنی دانشجویان ایران بود که ۲۴ دوره با کیفیت بسیار عالی ادامه یافت؛ به گونه‌ای که بسیاری از قاریان و فعالان قرآنی محصول همان مسابقات هستند. این مسابقات با مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ادامه پیدا کرد. مسابقات ملی دانشجویان ایران، علاوه‌ بر فعالیت ترویجی، فرصتی برای بحث و گفت‌وگو درباره مسائل مبتلابه جهان اسلام بین دانشجویان است که مدیران آینده کشورها هستند. همچنین از کارهای بسیار مهم دیگر، تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآنی جهاد دانشگاهی بود.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: «رایحه» ماهنامه و دوماهنامه‌ای است که توسط جهاد دانشگاهی منتشر می‌شود و کار ترویجی خوبی برای افرادی است که در حوزه دین و قرآن فعالیت ارزشمندی انجام داده‌اند و آینده افراد را به جامعه معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه انتشار فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه نشر است، تصریح کرد: تأسیس مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی، تأسیس مرکز دانشجو معلم قرآن هم از دیگر فعالیت‌های این نهاد است. مرکز تولیدات چندرسانه‌ای مبین در جهاد دانشگاهی هم به دنبال انجام فعالیت قرآنی شکل گرفت.

طیبی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۶ مقام معظم رهبری بازدیدی از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی داشتند. در آنجا وقتی به غرفه سازمان فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری ایکنا رسیدند، فرمودند «فعالیت شما در حوزه قرآن هم باید متفاوت با سایر فعالیت‌ها باشد. قرآن خواندن‌تان هم باید متفاوت باشد و باید فعالیت وزین در این حوزه انجام دهید».

وی افزود: چیزی که آن موقع به ذهن ما می‌رسید، این بود که در زمینه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن به فعالیت بیشتر بپردازیم. به همین دلیل مرکز فعالیت‌های میان‌رشته‌ای تأسیس و در ادامه به پژوهشکده فعالیت‌های میان‌رشته‌ای قرآن تبدیل شد که امیدواریم در آینده بتواند آثار خوبی را به جامعه عرضه کند.

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: رونمایی از تفسیر ۱۰ جلدی حجت‌الاسلام بروجردی در سازمان قرآنی دانشجویان ایران، برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین آیین تندیس فداکاری که از متعالی‌ترین مفاهیم قرآنی است و رونمایی از ۱۰ طرح فناورانه با حضور معاون اول و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از دیگر برنامه‌های اخیر جهاد دانشگاهی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990437

وب گردی

وب گردی