خوشنویسی اشرف هنرهای تمدن اسلامی است / ایران در خوشنویسی سرآمد دنیا است

بهمن نامور مطلق، پژوهشگر و عضو هیات امنای بیناد آفرینش‎های هنری نیاوران گفت: ما در خوشنویسی مولف هستیم. کمتر فرهنگی داریم که به اندازه ایرانیان در حوزه خوشنویسی مولف و صاحب سبک باشند. دوره معاصر یکی از قله‎های تمام تاریخ ما در خوشنویسی همین است. 

به گزارش ایسکانیوز، اعضای گروه هنر های سنتی فرهنگستان هنر ،حسن بلخاری، محمود پناهی، بهمن نامور مطلق، مهدی مکی‎نژاد، محمد مهدی هراتی از نمایشگاه «دستخط» بازدید کردند.

در پایان این بازدید که با مشایعت سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران همراه بود حسن بلخاری، پژوهشگرورئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر و عضو هیات امنای بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، تجمیع آثار خوشنویسی سه تن از بزرگان این حوزه را بسیار افتخارآمیز دانست. وی همچنین افزود: برایم بسیار خوشحال‎کننده است که توانستم آثار هنری سه استاد برجسته خوشنویسی، غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده را یک جا ببینم.
بلخاری ضمن تقدیر از مدیریت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران در برپایی نمایشگاه‎هایی از این دست ابراز خرسندی کرد که فرهنگسرای نیاوران جایگاه بسیار ویژه‎ای در میان هنرمندان و هنردوستان یافته است.
وی در ادامه گفت: همان گونه که مطلعید خوشنویسی اشرف هنرهای تمدن اسلامی است. این موضوع به کلمه‎محوری در ذات تمدن ما باز می‎گردد، که اتفاقا خاص تمدن اسلامی نیست. ما پیش از اسلام هم در حوزه اوستا کلمه محور بودیم. وقتی که آدمی در چنین خط و خطوطی این همه زیبایی، جمال و جلال را می‎بیند حقیقتا هم به ایرانی بودن و هم به مسلمان بودن خود افتخار می‎کند. چون تمامی مضامینی که ما در خوشنویسی‎ها دیدیم دقیقا حوزه حکمت و عرفان اسلامی است.

ایران در عرصه خوشنویسی سرآمد دنیا است
بهمن نامور مطلق، پژوهشگر و عضو دیگر هیات امنای بیناد آفرینش‎های هنری نیاوران نیز این نمایشگاه از چند جهت کم نظیر دانست و گفت: این که سه استاد خوشنویسی، امیرخانی، شیرازی و ملک زاده آثارشان در یک جا جمع شده است به این نماسشگاه عیار خاصی بخشیده است. این اساتید علاوه بر اینکه درجه یک هستند، یکدیگر را هم تکمیل می‎کنند. استاد امیرخانی، علاوه بر تمامی این موارد، به عنوان پدر خوشنویسی ایران، مطرح است.
نامور مطلق همچنین در ادامه گفت: کشور ایران، در عرصه خوشنویسی سرآمد دنیا است. در این فرهنگسرا سه نفر از برجسته ترین اساتید خوشنویسی کشورمان آثارشان به نمایش در آمده است. مطمئنا در آینده بسیاری آرزو می‎کنند تا از چنین نمایشگاهی دیدن کرده بودند و کارهای زیبای خوشنویسی ایران را ببینند. ما در خوشنویسی مولف هستیم. کمتر فرهنگی داریم که به اندازه ایرانیان در حوزه خوشنویسی مولف و صاحب سبک باشند. دوره معاصر یکی از قله‎های تمام تاریخ ما در خوشنویسی همین است.
وی همچنین آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «دستخط» را بسیار فاخر دانست و اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه در شهرهای مختلف نیز برپا شود و به کشورهای دیگر هم برود و تا آنها قدرت هنر ایرانیان را مشاهده کنند.
گفتنی است نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» مجموعه آثار غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده تا 2 دی ماه در گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران برپاست.
علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢٠ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ الی ٢٠ به گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990467

وب گردی

وب گردی