رشد ۵۰ درصدی باسوادی در ۴۰ سال گذشته/ توجه به نرخ باسوادی اتباع

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر در سال اول پیروزی انقلاب اسلامی نرخ باسوادی ۳۶ درصد و در سال ۹۵ این عدد به ۸۶ درصد رسید که نشانه رشد قابل توجهی است.

به گزارش ایسکانیوز،نشست خبری علی اکبر باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی، صبح امروز برگزار شد.

باقرزاده در ابتدای سخنان خود گفت: این هفته بیش از هر کسی متعلق به موسس نهضت سواد آموزی امام خمینی (ره) است. در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم. در گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر سال ۱۹۷۶ که سال پیروزی انقلاب اسلامی است ایران ۳۶ درصد باسواد داشته و میانگین جهانی ۶۹ درصد بوده است در حالیکه طبق آخرین سرشماری که سال ۹۵ صورت گرفت و گزارش جهانی ۲۰۱۶، این نرخ در ایران به ۸۶ درصد رسیده است و در جهان ۸۲.۲ است. دنیا در طول ۳۸ سال ۱۳.۲ درصد رشد باسوادی داشته در ایران ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد:در گروه خانم ها و آقایان تفاوتی در عددها وجود دارد که قابل تامل است. نرخ باسوادی همین گروه سنی در زنان در سال ۱۹۷۶، نرخ باسوادی ۲۴درصد بوده و نرخ باسوادی زنان جهان ۶۱ درصد بوده است.در سال ۲۰۱۶ این عدد در ایران به ۸۲ درصد بهبود پیدا کرده و در جهان نیز این عدد ۸۲ درصد است.

دنیا در طول ۳۸ سال ۱۳.۲ درصد رشد باسوادی داشته در ایران ۵۰ درصد رشد داشته است

به گفته وی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال که گروه جوان محاسبه می شود نرخ جمعیت باسواد در سال اول پیروزی انقلاب اسلامی، ۵۱.۶ درصد بوده و در دنیا این عدد۷۷.۶ درصد بوده است در حالیکه طبق گزارشات نرخ باسوادی این گروه در سال ۹۵ به ۹۷.۴ درصد رسیده است و این نرخ در دنیا، ۹۱ درص د است.

باقرزاده در ادامه گفت: اولویت نهضت سوادآموزی گروه های سنی ۱۰ تا ۲۹ ساله هاست که نرخ باسوادی به ۹۷ درصد رسیده است و همچنین ۱۰ تا ۴۹ ساله ها که این نرخ به ۹۴.۷ درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین بیان کرد: این آمار مربوط به نرخ لاسوادی اتباع ایرانی و خارجی است و اگر تنها ایرانیان در این آمار بود ما بین نیم تا ۶ دهم درصد افزایش در آمار خواهیم شد. همچنین در گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال، ۸ استان کشورمان بالای ۹۹ درصد رشد باسوادی و ۲۴ استان بالای ۹۶ درصد رشد باسوادی داشتند. در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز ۱۱ استان کشورمان بالای ۹۷ درصد نرخ باسوادی دارند.

همچنین در گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال، ۸ استان کشورمان بالای ۹۹ درصد رشد باسوادی و ۲۴ استان بالای ۹۶ درصد رشد باسوادی داشتند. در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز ۱۱ استان کشورمان بالای ۹۷ درصد نرخ باسوادی دارند

وی تاکید کرد: درصد باسوادی یا بی سوادی اتباع خارجی و خصوصا افعانستانی در کشور تاثیر مهمی در نرخ بی سوادی کشور می گذارد. هرچند در حال حاضر نرخ باسوادی افغانستانی های داخل کشورمان از خود کشور افغانستان بالاتر است اما هرچقدر افغانستانی های باسواد وارد کشور شوند تا بیسوادها مهاجرت کنند، تغییرات قابل مشاهده است.

باقرزاده همچنین گفت: تا پایان هفته گذشته نزدیک به ۳۸۰ هزار نفر در برنامه های رسمی سواد آموزی شرکت کردند. ۲۰ روز دیگر برای تکمیل چرخه ثبت نام زمان داریم. تا کنون ۱۸ درصد این افراد از بین مردان و باقی از بین زنان ثبت نام کردند و ۴۴ درصد ثبت نام کنندگان از جمعیت روستایی بودند.

وی ادامه داد: میانگین سنی شرکت کنندگان در آموزش نهضت سوادآموزی کمتر از ۳۱ سال است و این تصور که نهضت فقط برای پیرمردها و پیرزن هاست درست نیست.

باقرزاده مهمترین طرح این سازمان را که در ۴ سال گذشته پیگیری می شود و جزو تجارب برتر در یونسکو مطرح شد، آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان عنوان کرد و گفت: تا امروز نزدیک به ۳۶ هزار نفر نفر از اولیای بیسواد دانش آموزان را تحت پوشش گرفتیم. امسال کمی دیر اطلاعات دانش آموزی در اختیارمان قرار گرفت.همچنین ۱۴۵۲۷ نفر از کودکان آسیب پذیر مثل کودک کار یا در معرص آسیب مثل بدسرپرست ها ثبت نام شدند. در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۰ هزار معلول زیر ۱۷ سال را تحت پوشش گرفتیم.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 990477

وب گردی

وب گردی