نگاهی به آمار علمی دانشگاه آزاد اسلامی/ واحد‌های دانشگاه آزاد پیشگام در اهداف علمی

دانشگاه آزاد اسلامی با طرح پایش، نسبت گیری استادان به دانشجویان را افزایش خواهد داد؛ همچنین جلوی پایان نامه فروشی در انقلاب را هم می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از برنامه ها و اهداف مهم دانشگاه آزاد اسلامی برای جلوگیری از پایان‌نامه‌فروشی و بالا بردن مهارت دانشجویان طرح پایش است که در روزهای اخیر راه اندازی شده و به زودی تحقیقات دانشگاه آزاد را هدفمند می‌کند.

روز دوشنبه ششم آذر‌ماه 97 طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران، روسای استان‌ها، استادان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.

در طرح پایش ۵۰ چالش جزئی کشور، ۹۴۴ برنامه پژوهشی و ۸ برنامه علمی که در آینده به ۴۰ برنامه ارتقا خواهند یافت، ۱۱۲ استاد از سراسر کشور در این طرح مشارکت داشته و ۵۳۶۹ موضوع رساله تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

همچنین قرار است در تمام واحدهای بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی هم این طرح اجرا شود.

این طرح از اول مهر سال 98 در تمام واحد های دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی خواهد شد و در یک سیستم سراسری تمام استادان باید به این طرح متصل باشند.

با توجه به این طرح دیگر هیچ استادی نمی تواند خارج از سامانه، پایان نامه خود را به فروش برساند و به زودی این طرح در تالار گفت‌وگو راه‌اندازی می شود.

در این طرح تمام پایان نامه‌ها تحت بازرسی قرار خواهند گرفت و اگر عنوانی از مطالب ارائه شده خارج از سامانه به فروش برسد تخلف خواهد شد.

سیمایی: تحمیل دانشجویان بیش از ظرفیت به دانشگاه های غیر دولتی

حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها، گفته است: دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیش از نیاز و ظرفیت به دانشگاه ها تحمیل می شود که این اتفاق هم بیشتر در بخش غیردولتی ها رخ می دهد؛ در حالی که دانشگاه های دولتی استاندارد آموزشی را برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر استادی برای راهنمایی پایان نامه سقف مشخصی از نظر تعداد دانشجو دارد، گفت: در دانشگاه آزاد و غیردولتی ، دانشجوی تحصیلات تکمیلی در شرایطی جذب می شود که زیرساخت و هیات علمی کافی ندارند. به عنوان مثال، یک واحد دانشگاهی 17 دانشجوی دکتری با یک استاد دانشیار دارد و اگر تقلب شکل بگیرد استاد قابل توبیخ نیست چرا که دانشجویان به این استاد تحمیل شده اند.

در این زمینه باید گفت: شاید دانشگاه های دولتی در تهران رتبه بالاتری داشته باشند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی در تمام استان‌ها واحد تاسیس کرده و حتی در بسیاری از کلان شهرها دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به واحد‌های دولتی ارجحیت دارند.

واحد هایی مانند علوم تحقیقات، واحد تهران جنوب، واحد تهران مرکزی، واحد نجف آباد، واحد تبریز و غیره از سال تاسیس اهداف بلند مدتی را تا به امروز طی کرده اند و در دوره جدید هم تمامی واحد ها برای بالا بردن مهارت و اشتغال‌زایی برای دانشجویان باید طبق قوانین رو به جلو حرکت کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی در جدیدترین رنکینگ جهانی که اخیرا اعلام شد بعد از دانشگاه تهران رتبه دوم را کسب کرده و این نشان می دهد که فعالیت های بزرگترین دانشگاه حضوری جهان مثبت بوده است.

با توجه به عملی شدن طرح پایش بدون شک انتقاد از دانشگاه آزاد اسلامی کم خواهد شد چرا که دیگر هیچ پایان نامه ای در خیابان انقلاب به فروش نخواهد رسید.

بدون شک بسیاری از انتقاد‌ها از دانشگاه آزاد اسلامی مغرضانه بوده؛ چرا که تعداد زیادی از دانشگاه های غیر دولتی فعالیت علمی بالایی نداشته اند و صرفا برای پذیرش دانشجو تاسیس شده اند؛ یکی از دلایل اصلی بالا رفتن مدرک گرایی هم همین موضوع است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد جزو واحد هایی است که وسعت بسیار زیادی دارد و در رشته های مهمی دانشجو جذب می‌کند.

این واحد با 12 دانشکده فعال، 27 هزار دانشجو تمام وقت فعال و 185 رشته درسی بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی در مرکز کشور است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات رتبه 11 دانشگاه های ایران

دانشگاه جامع علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین و برترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی است. این واحد دانشگاهی از استادان برجسته، مفاخر علمی و نامی در رشته های مختلف برخوردار است. بر اساس آخرین رتبه‌بندی مؤسسه بین‌المللی لایدن۲۰۱۸، واحد علوم تحقیقات دربین دانشگاه های ایران رتبه ۱۲ و در بین دانشگاه های برتر دنیا رتبه ۶۸۲ قرار گرفته‌است و از این جهت نیز نسبت به سایر واحدهای دانشگاه آزاد پیشتاز است.

براساس نظام رتبه‌بندی سیماگو در سال ۲۰۱۸ که بر اساس اطلاعات علمی پایگاه اسکوپوس (متعلق به ساینس دایرکت) انجام می‌شود، واحد علوم تحقیقات از لحاظ رتبه‌بندی در رتبه اول واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قراردارد و نیز رتبه ۵۴۸ جهانی و رتبه ۱۱در بین دانشگاه های ایران است و در نظام های رتبه بندی سای ویژنز ونیز و بومتریکس ۲۰۱۸ بین دانشگاه های داخل وخارج به ترتیب در رتبه ۵ کشوری و ۹۳۸ جهانی و نیز رتبه ۱۸کشوری و۱۴۵۶جهانی است. طبق رتبه بندی جهانی گرین متریک ۲۰۱۷جزو۱۰دانشگاه و موسسه ای است که از ایران در این فهرست(دانشگاه سبز) قرارگرفته است.

این دانشگاه دارای مراکز متعدد تحقیقاتی و آزمایشگاهی است و در ۵۰۲ رشته شامل ۱۷۲ رشته دکتری، ۲۰۶ رشته کارشناسی ارشد، ۲۶ رشته کارشناسی و یک رشته دکتری حرفه‌ای (دکتریٰ حرفه‌ای دامپزشکی عمومی) دانشجو می‌پذیرد و تمام رشته - گرایش‌های این واحد مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نزدیک به 50 هزار دانشجو در این واحد عضو هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با بیش از 40 هزار دانشجو

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب سومین واحد دانشگاهی از واحدهای دانشگاه تابعه دانشگاه آزاد اسلامی است. این واحد دانشگاهی از لحاظ تعداد دانشجو در حال حاضر با بیش از ۴۰ هزار نفر دانشجو دومین دانشگاه بزرگ کشور و از نظر رشته های فنی و مهندسی با حدود ۲۰ هزار نفر دانشجو در دانشکده های فنی و مهندسی و صنایع بزرگ‌ترین دانشگاه کشور و خاورمیانه به شمار می رود. این دانشگاه در زمره پنج دانشگاه برتر واحدهای آزاد می باشد و قدمتی ۳۰ ساله دارد. بر اساس نظام رتبه بندیسیماگو در سال ۲۰۱۴ که بر اساس اطلاعات علمی پایگاه اسکوپوس (متعلق به ساینس دایرکت) انجام می شود، واحد تهران جنوب از لحاظ رتبه بندی در رتبه دوم واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پس از واحد علوم و تحقیقات قرار دارد.

بر اساس نظام بین‌المللی رتبه بندی و بومتریکس اسپانیا در سال ۲۰۱۷ وب سایت واحد تهران جنوب دارای جایگاه دوم در بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

این واحد دانشگاهی هم اکنون دارای ۶۷ رشته مصوب دکتری و ۱۳۴ رشته مصوب کارشناسی ارشد، ۶۸ رشته مصوب کارشناسی و ۲۳ رشته مصوب کارشناسی ناپیوسته است.

دانشگاه آزاد تهران جنوب از ابتدای تأسیس خود در سال ۱۳۶۴، تعداد ۱۳۵۷۹۲ فارغ التّحصیل داشته که از این تعداد، ۱۲۰۰۱ نفر کارشناسی ارشد، ۷۵۵۷۴ کارشناسی، ۳۶۳۱۲کارشناسی ناپیوسته، ۳۱۶۴ کاردانی پیوسته و ۸۷۴۱ کاردانی ناپیوسته فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با 60 هزار دانشجو

واحد تهران مرکزی اولین و بزرگترین واحد از این مجموعه بزرگ دانشگاهی است که در مرداد ماه 1361 فعالیت آموزشی خود را با ایجاد 6 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و یک رشته در مقطع کاردانی و پذیرش 200 دانشجو آغاز کرد و به تناسب دستیابی به امکانات ، مسیر توسعه و رشد کمی و کیفی را پیمود به نحوی که امروز در مجموع 15 دانشکده مجری 595 رشته – گرایش تحصیلی در شاخه های علوم پایه ، فنی و مهندسی ، علوم انسانی ، هنر و معماری و تربیت بدنی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری است با برخورداری از 157 هزار متر مربع فضای آموزشی از جمله 3 مجتمع بزرگ دانشگاهی با شرایطی در خور فضای مطلوب آموزشی ، تلاش در راستای تحقق اهداف مرتبط با ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش خود عاملی بوده است. برای ایجاد و تجهیز 58 آزمایشگاه ، 56 کارگاه ، 3 لابراتوار زبان ، یک مجموعه ورزشی بزرگ و کم نظیر ، 14 کتابخانه ، مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی با تجهیزات سخت‌افزاری و سیستم های نرم افزاری لازم .

این واحد دانشگاهی با 56 هزار متر مربع فضای آموزشی که در دست ساخت دارد و با امکاناتی که درحال حاضر از آن برخوردار است با حدود 60 هزار دانشجو ، هزار عضو هیات علمی و نهصدو پنجاه کارمند به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی کشور از اعتبار ملی و جایگاه ویژه ای برخوردار است .

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دارای بهترین تیم روباتیک

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، فعالیت خود را در سال 1371 و تنها با دو رشته تحصیلی آغاز کرد این درحالی است که امروز این دانشگاه به عنوان یکی از مراکز معتبر تولید علم در غرب آسیا به شمار می آید. این اعتبار را می توان عمدتاً به به‌کارگیری علوم و فن آوری بالا در رشته هایی همچون معماری علوم رباتیک، مهندسی کامپیوتر و مهندس عمران نسبت داد. مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توسعه کامل منابع انسانی و ارتقای سطح دانش برای رسیدن به زندگی صلح آمیزتر و بهتر است. چشم انداز این دانشگاه تبدیل شدن به یکی از دانشگاه های بین المللی با اعتبار جهانی درسال 2020 است. برخورداری از اعتبار بالا در میان دانشگاه های بین المللی در آن سال نتیجه مستقیم این چشم انداز ما خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در رجایی شهر کرج واقع در شمال استان البرز واقع شده است و در حال حاضر قریب به 33000 دانشجو در این دانشگاه در 12 دانشکده و آموزشکده عالی سما مشغول به تحصیل می باشند و حدود یکصد هزار نفر از این واحد دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند. در حال حاضر آقای دکتر محمد حسن برهانی فر ریاست این واحد دانشگاهی را از دی ماه 1396 بر عهده دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی درسطح شهرستان‌هاست. این دانشگاه در۲۳ آبان ماه سال۱۳۶۱ شمسی تأسیس شد و در سال تحصیلی 62-63 با پذیرش ۱۵۰ دانشجو در سه رشته ریاضی، فیزیک و عمران فعالیت آموزشی خود را آغاز نموده است.

کسب رتبه 4 در بین حدود 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی و رتبه 41 در بین کل دانشگاه‌های کشور بر اساس گزارش پایگاه رتبه‌بندی «سایماگو»

تاسیس اولین مرکز باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان درسطح دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور

کسب مدال نقره هجدهمین جشنواره اختراعات و ابتکارات وزارت علوم مالزی

کسب مقام سوم در هفتمین دوره از مسابقات بین المللی اختراعات و تکنولوژی جدید درکشور کرواسی

دریافت نشان طلا توسط دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی تبریز( آقای علی بهاری) در مسابقات بین المللی سوئیس

کسب دو مدال طلا ،تندیس ودیپلم افتخار زنان مخترع جهان توسط عضو باشگاه پژوهشگران جوان تبریز در بین200 کشور جهان در کره جنوبی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با 70 هزار فارغ التحصیل

دانشگاه آزاد اسلامی اراک در ۱۹ دی ۱۳۶۳ راه‌اندازی شد و فعالیت رسمی علمی خود را از مهرماه سال ۱۳۶۴ با پذیرش ۶۰۰ دانشجو از طریق آزمون سراسری در ۱۰ رشته تحصیلی شامل مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی‌نساجی، مهندسی مکانیک، مهندسی کشاورزی،کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، مدیریت صنعتی، حسابداری و زبان و ادبیات انگلیسی آغاز کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی اراک در حال حاضر با رتبه جامع دوستاره – بیش از ۳۲ سال سابقه فعالیت علمی، آموزشی، فرهنگی ، پژوهشی و ورزشی و با دارا بودن بیش از ۱۲ هزار دانشجو- ۲۷۶ رشته- مقطع تحصیلی شامل ۵۵ رشته-گرایش در مقطع دکترای تخصصی، ۹۲ رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۰۶ رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و ۲۳ رشته در مقطع کاردانی - ۶ دانشکده مصوب شامل: دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم انسانی، دانشکده مدیریت، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده پرستاری و مامایی در دو سایت مجزا به نام های شهرک دانشگاهی امیرکبیر و مجتمع آموزشی قائم‌مقام فراهانی در ۱۲۰ هزار متر مربع فضای آموزشی ـ رفاهی، ۳۵۰ عضو هیات علمی تمام وقت ، بیش از ۷۰ هزار فارغ‌التحصیل، خدمات ارزشمندی را به جامعه علمی کشور عرضه داشته و دستاوردهای شایان توجهی را در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است.

رتبه بندی جهانی دانشگاه آزاد اسلامی

رتبه بندی ۲۰۱۹یو اس نیوز

دانشگاه آزاداسلامی باکل امتیاز۴۷.۷ دومین دانشگاه ایران و در جهان با رتبه۴۶۰ قرارگرفته‌است.

رتبه بندی۲۰۱۸ شانگهای

دانشگاه آزاد اسلامی ۲۰بار در رتبه‌بندی موضوعی جزو دانشگاه‌های برتر ایران قرار گرفت.

رتبه بندی۲۰۱۷ QS

دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی موضوعی (کشاورزی وجنگلداری) رتبه۲۵۱-۳۰۰ را در جهان کسب کرده‌است.

دانشگاه آزاد اسلامی در 27 رشته جزو برترین دانشگاه های دنیا شد

در نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۱۸ میلادی، رتبه بندی موضوعی دانشگاه های برتر دنیا منشر شده بود که تعداد دانشگاه آزاد توانسته بود در 27 رشته جزو برترین ها قرار گرفت.

رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۸ در ۵۴ رشته در قالب ۵ حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم پایه (۸ رشته) حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی(۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی(۱۴ رشته) صورت گرفت که دانشگاه آزاد در سال 2018 توانست در 27 رشته برترین باشد.

دانشگاه آزاد بین 20 دانشگاه برتر جهان در فناوری نانو

دانشگاه آزاد اسلامی جزوه۲۰دانشگاه برتر جهان در حوزه نانو است. در سال 2016، 19 دانشگاه چینی به همراه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان 20 دانشگاه تأثیرگذار در این حوزه در جهان شناخته شدند.

به گزارش ایسکانیوز، با در نظر گرفتن تمام اسناد و شواهد ،آمار نشان می دهد که بسیاری از واحد های استانی دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها بهترین علمکرد را داشته اند بلکه افتخارات علمی هم در کشور و مسابقات جهانی در کارنامه این دانشگاه ثبت کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990493

وب گردی

وب گردی