کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها به همت یک شرکت دانش‌بنیان داخلی

یک شرکت دانش بنیان در کشور در زمینه توسعه سامانه های انتقال قدرت در خودرو مانند موتور و جعبه دنده، در کشور فعالیت می کند. هدف اصلی این شرکت، تحقیق و توسعه برای کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها با استفاده از توسعه موتورهای گازسوز است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این شرکت دانش بنیان داخلی از دانش حدود 300 کارشناس خبره در زمینۀ موتورهای احتراق داخلی سمبه ای استفاده می کند.

«مرکز تحقیقات موتور» این شرکت در سال ۷۶ تاسیس شد. این مرکز در سال ۷۷ نخستین آزمایشگاه موتور خود را راه اندازی و با همکاری ۱۶ نفر کارشناس موتور، طرح های تحقیقاتی و کاربردی صنعت را آغاز کرد. به گفته محمد زالی، مدیر عامل این شرکت، ایپکو در سال ۷۸ با هدف گردآوری کارشناسان و علاقه مندان موتور ایران، نخستین همایش بین المللی دوسالانه موتور را پایه گذاری کرد. در سال ۸۱ در راستای ایجاد شرکت رده اولی در گروه صنعتی ایران خودرو، «مرکز تحقیقات موتور» به «شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو» تغییر کرد. با این تغییر راهبردی، بخش های تولید، مهندسی محصول و تضمین کیفیت نیز در این شرکت، شکل گرفت. هم اکنون شرکت ایپکو به همت حدود ۲۰۰ مهندس کاملا متخصص که در زمینۀ قوای محرکه دارد، به عنوان پیشرو در این صنعت به تحقیق، طراحی و تولید انواع موتورها و جعبه دنده های خودرویی مشغول است.

وی افزود: ارزش های شرکت ایپکو شامل «توسعه پیوسته نیروی انسانی وفادار، خبره و کارآمد»، «ارتقاء بهره وری مدیریت طرح ها»، «تفکر راهبردی همگام با توسعه جهانی»، «اجرای راهکارهای عملی با هدف حفظ محیط زیست»، «احترام به مشتریان و احساس مسئولیت در قبال جامعه» و «کار گروهی و بهبود پیوستۀ فرآیندها» می شود.

به گفته زالی، مدیریت هوشمند موتور یکی از خدمات ارائه شده توسط این شرکت است، شرکت ایپکو با هدف توسعه و طراحی موتورهای بهینه از نظر آلایندگی، مصرف سوخت و توان از به روزترین روش ها برای نگاشت و تنظیم (کالیبراسیون) موتورها استفاده می کند. بیشتر کارهای کارشناسان در این زمینه در دو بخش موتور و خودرو شامل «فعالیت های موتوری نگاشت و کالیبراسیون» و «فعالیت های نگاشت و کالیبراسیون بر روی خودرو» می شود.

انطباق موتور و خودرو از دیگر خدمات ارائه شده توسط این شرکت است، تطابق درست بین قوای محرکه مناسب و انواع خودرو، سبب افزایش تعداد تولید موتور و کاهش هزینه های تولید می شود. متخصصین این شرکت برای جانمایی و تطابق درست اجزاء، سامانه های برقی و موتور در خودرو، از مدلهای رایانه ای و انجام آزمونهای مختلف تجربی بهره می برند. نصب انوع محصولات خانواده موتور ملی شامل موتور پرخوران، موتور ۱۴۰۰ سی سی، روی انواع خودرو (ون، سواری، . . .) و طراحی و ساخت رانای دورگه (هیبرید) از موارد تخصصی است که در ایپکو انجام شده است.

همچنین این شرکت، پایش وضعیت شاخص های کیفی محصول را نیز ارائه می کند، شرکت ایپکو به منظور ارزیابی وضعیت کیفیت محصولات از بدو تولید موتور تا تحویل آن به مشتری نهایی در قالب خودرو، وضعیت کیفیت موتور به وسیله شاخص‌های متعدد را پایش می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990519

وب گردی

وب گردی