کاهش بی‌سابقه نرخ تولد در ژاپن/ افزایش سرعت سقوط جمعیتی

آمارهای دولتی ژاپن حاکی از کاهش بی‌سابقه نرخ تولد در این کشور از زمان ثبت این آمار در سال ۱۸۹۹ میلادی است.

به گزارش ایسکانیوز، سال هاست که ژاپن شاهد کاهش در جمعیت خود بوده و این امر کارشناسان و قانون گذاران را به بررسی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی این روند واداشته است.

روز گذشته وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن برآورد کرد که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۲۱ هزار نوزاد در این کشور متولد خواهند شد که ۲۵ هزار نوزاد کمتر از سال گذشته است.

نرخ تولد و مرگ و میر در ژاپن نشان می دهد که سرعت سقوط جمعیتی این کشور رو به افزایش است.

بر اساس اعلام موسسه ملی جمعیت و امنیت اجتماعی ژاپن، جمعیت این کشور که هم اکنون ۱۲۷ میلیون نفر است، می‌تواند به کمتر از ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۴۹ میلادی برسد.

ژاپن تنها با کاهش جمعیت طی دوره ای طولانی مواجه نیست، بلکه این بدان معناست که ساکنان این کشور با کمبود نیروی کار نیز رو به رو شده اند. تحقیقات حاکیست تا سال ۲۰۳۶ میلادی یک سوم جمعیت ژاپن را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وزیر ارتباطات و امور فرهنگی ژاپن نیز اعلام کرده برای اطمینان از این که ژاپن در مسیر رشد اقتصادی پایدار باقی خواهد ماند، باید به مسئله نرخ تولد و پیری جمعیت توجه کنیم.

وی همچنین از اتخاذ بسته جدید سیاست های اقتصادی دولت در سال ۲۰۱۷ میلادی برای حل این معضل خبر داد و گفت: این برنامه جهت ترویج نوآوری سیستم های تامین مانند روبات ها، همچنین انقلاب توسعه منابع انسانی، جهت فراهم آوردن یک سیستم امنیت اجتماعی برای سالمندان و جوانان ژاپنی و همچنین نیروی کار این کشور برای حمایت از تربیت و مراقبت از کودکان طراحی شده است.

ژاپن در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی کار برای برخی کارهای روزمره به روبات ها روی آورده است. این روبات ها در رستوران ها، فروشگاه ها و بانک ها مورد استفاده قرار می گیرند. صندوق بین المللی پولی و مالی نیز سال گذشته اعلام کرد به دلیل کمبود نیروی کار روبات ها به زودی در مدارس، بیمارستان ها و حتی معابد نیز به کار گرفته خواهند شد.

قانون گذاران همچنین در ماه دسامبر اقداماتی ترتیب دادند تا کارگران خارجی بیشتری برای مدت زمانی طولانی تر و حتی در برخی موارد دستیابی به شهروندی این کشور به ژاپن ورود یابند.

نرخ تولد تنها در ژاپن سقوط نمی کند. کره جنوبی نیز از کشورهایی است که یکی از پایین ترین نرخ های باروری را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. همچنین طبق اعلام بانک جهانی در سراسر جهان نرخ باروری بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده است. به طوری که از ۴.۹۹ در سال ۱۹۶۰ میلادی به ۲.۴۴ در سال ۲۰۱۶ میلادی رسیده است.

به گزارش رادیوی عمومی ملی ایالات متحده، محققان ژاپنی نیز دریافته اند که میان افراد سنین ۱۸ تا ۳۴ ساله در این کشور نزدیک به ۷۰ درصد از مردها و ۶۰ درصد از زن ها مجرد و تنها زندگی می‌کنند. اما این امر لزوما دلیل کاهش تولد نوزادان در این کشور نیست. یکی از عوامل اصلی می تواند کمبود شغل های پایدار برای جوانان ژاپنی باشد. از دهه ۱۹۹۰ میلادی قوانین کار ژاپن تغییر کرده و کارهای نیمه وقت و قراردادی افزایش یافته است. این مسئله می تواند مسیر زندگی افراد را تغییر داده و منجر به این شود که مردان به دلیل این که توان حمایت مالی از یک زندگی را ندارند، ازدواج نکرده و خواهان بچه دار شدن نیز نباشند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 990520

وب گردی

وب گردی