هدیه بزرگ علم ژنتیک به ریه‌های انسان صنعت‌زده

انسان ها پس از ابتلا به بیماری‌های فراوانی که به علت آلودگی هوا گریبان‌گیرشان شده، همواره سعی داشته‌اند تا جایی که ممکن است هوایی که در خانه هایشان تنفس می شود را پاکیزه کنند. 

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز انسان ها پس از ابتلا به بیماری های فراوانی که به علت آلودگی هوا گریبانشان را گرفته، همواره سعی داشته اند تا حد ممکن هوایی که در خانه‌های‌شان تنفس می کنند را پاکیزه نگه دارند.

علاوه بر آلاینده‌های هوای بیرون، در هوای داخل منزل نیز آلاینده های متنوعی دیده می شود که بعضی از آن ها به مراتب خطرناک‌تر از بیرون هستند. شاید به همین دلیل است که شهروندان کشورهای توسعه یافته و پیشرفته درصدد استفاده از هوایی پاک‌ترند.

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش ریسک حملات آسم و آلرژی به ذرات معلقی همچون گرد و خاک و گرده گیاهان، فیلترهای الیافی هستند. از معروف‌ترین فیلترهای الیافی می توان به فیلترهای « اچ ای پی ای » یا« هپا » اشاره کرد که امروزه اغلب به عنوان محبوب ترین فیلتر تصفیه هوای خانگی استفاده می شود تا آلرژن های مهاجم و ذرات گرد و خاکی که در هوا معلق هستند را جذب کرده و از ورود آنها جلوگیری کند. فیلترهای هپا با قدرت جذب ۹۹/۹۷ درصد می تواند ذرات معلق بسیار ریز موجود در فضای خانه را به راحتی جذب نماید. دراین فیلترها الیاف در هم تنیده مانند تله عمل می کنند و ذرات معلق روی آن ها جذب می شوند. نکته قابل توجه این فیلترها در این است که خود به هوا آلاینده جدیدی را اضافه نمی کنند و حتی ذرات جامد جذب شده نیز دوباره در هوا منتشر نمی شود.

فیلترهای الیافی تنها ذرات معلق را جذب می کنند؛ اما در محیط زندگی انسان‌ها برخی از ترکیبات بسیار کشنده و خطرناک دیگری نیز وجود دارند که بسیار کوچکتر از آنی هستند که در تله این فیلترها اسیر شوند. هپا توانایی جذب گازها را ندارد و به همین دلیل است که باید در کنار این فیلترها از جاذب های شیمیایی نیز برای جذب بو و گازها برای تصفیه هرچه بهتر هوای خانه استفاده کرد.

راه دیگر استفاده از دستگاه های تصفیه هوای خانگی است که به لحاظ اقتصادی هزینه سنگینی را به خانواده تحمیل می کنند. اگر از دستگاه های تصفیه هوا فاکتور بگیریم؛ یکی دیگر از راه حل های ارزان قیمتی که معمولا به گوش می خورد، استفاده از گیاهان آپارتمانی در تصفیه و پالایش هوا است.
در عملکرد موثر گیاهان برای تصفیه هوا جای شکی نیست و همه ما کم و بیش اطلاعاتی مبنی بر نتایج مثبت تحقیقات ناسا در خصوص استفاده از گیاهان سبز آپارتمانی برای تصفیه هوا در ایستگاه های فضایی را شنیده ایم؛ اما نکته اینجاست که شرایط استفاده ناسا از گیاهان در یک محیط تحت مدیریت کامل نظیر یک ایستگاه فضایی، کمترین شباهتی به محیط یک خانه در شهرهای آلوده ما ندارد. سرعت کند و محدودیت در جذب آلاینده ها توسط گیاهان، آن را به راه حلی خوب ولی ناکافی برای تمیز کردن هوای آلوده منازل مبدل می سازد.

در همین راستا محققان به تازگی یکی از گیاهان معمولی آپارتمانی ( پیچک پوتوس) که در خانه ها رشد و نگهداری می شود را به صورت ژنتیکی اصلاح کرده اند تا بتواند بنزن و کلروفورمی که در هوای آلوده اطرافش وجود دارد، جذب کند.

ملکول های کوچکی مانند کلروفورم که در اندازه های کم در آب‌هایی که به کلر آغشته شده اند وجود دارند یا بنزن که یکی از مواد تشکیل دهنده گازوئیل است و معمولا در روزمره‌ترین فعالیت ها و کارهایی که انسان ها انجام می دهند( کارهای روزمره زندگی مانند هنگامی که دوش میگیریم یا آب را به جوش می آوریم یا ماشین را در پارکینگ می گذاریم یا حتی ماشین چمن زنی را در گاراژ می گذاریم ) ایجاد می شوند. قرار گرفتن در معرض بخارات یا مواد بنزن و کلروفورم دار بسیار خطرناک است تا جایی که موجبات بروز سرطان در انسان‌ها را فراهم می آورد.

این گیاهان اصلاح شده پروتئینی از خود آزاد می کنند که 2ای1 نامیده می شود و این ترکیبات مرگبار را به مولکول هایی تبدیل می کند که خود گیاه می تواند در سرعت و بهبود بخشیدن به فرآیند رشدش از آن استفاده کند.

محققان بخش مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه واشنگتن که مجری این طرح هستند، معتقدند که مردم عموما از وجود مواد آلوده مرگبار در خانه های خود صحبتی نمی کنند زیرا عموما کاری برای از بین بردن آن نمی توانند انجام دهند؛ اما با مهندسی این گیاهان خانگی با فرمول ژنی جدید می توان یک تمیزکننده و تصفیه کننده هوا را به صورت طبیعی در منزل استفاده کرد.

در همین راستا این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند تا از پروتئینی به نام سیتوکروم پی450 2ای1 استفاده کنند که در بدن تمامی پستانداران از جمله انسان ها وجود دارد. این پروتئین در بدن بنزن را به ماده شیمیایی به نام فنول و کلروفورم را به یون های کلراید و دی اکسید کربن تبدیل می کند؛ اما این پروتئین در کبد انسان ها زندگی می کند و به صورت طبیعی دستیابی به آن مشکل است و در شرایط عادی نمی تواند برای تصفیه هوایی که تنفس می کنیم به ما کمک کند.

در این پروژه محققان با اضافه کردن این پروتئین به یک گیاه این فرایند را به خارج از بدن انسان ها منتقل کردند، مفهومی جدید برای کبد سبز.

این پروتئین از سوی دیگر می تواند برای خود گیاه هم مفید و مثمر ثمر باشد؛ زیرا از دی اکسید کربن و یون های کلراید به عنوان غذای خود استفاده می کند و از سوی دیگر از فنول برای ساختن دیواره‌های سلولی خود بهره می‌برد.

در آزمایشی که انجام شد پس از سه روز درصد کلوروفورم موجود در اتاق به کمتر از 82 درصد رسید و پس از گذشته 6 روز تقریبا دیگر اثری از کلوروفورم در اتاق نبود. در مورد بنزن البته سرعت این تصفیه کمی پایین‌تر بود و پس از پایان روز هشتم درصد تجمع بنزن در فضای اتاق به زیر 72 درصد رسیده بود.

تیم مذکور هم‌اکنون به دنبال آن هستند تا ظرفیت این گیاه را برای پذیرش پروتئین‌های دیگری که سایر ملکول های کشنده موجود در فضای خانه مانند فرم آلدئیدها که در برخی از صنایع چوبی مثل کابینت های یا لمینت های کف منازل و یا دود تنباکو را از بین می برند، بالا ببرند. تا پیش از کشف روش جدید، برای رفع آلودگی های هوا از منازل از پروسه های بسیار انرژی بر استفاده می شد؛ حال و با استفاده از روش جدید به سادگی و تنها با خرید یک گیاه می توان به سادگی هوای پاکیزه ای را در منازل تنفس کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990547

وب گردی

وب گردی