سایپا، وارث بزرگ مشکلات و معضلات تحریم های آمریکا!

به جرات می توان سایپا را به عنوان یکی از دو غول بزرگ خودروساز در منطقه خاورمیانه معرفی کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به جرات می توان سایپا را به عنوان یکی از دو غول بزرگ خودروساز در منطقه خاورمیانه معرفی کرد. خودروسازی که ده ها هزار نفر به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در آن مشغول به فعالیت بوده و رتبه این برند خودرویی در امر اشتغالزایی قابل تحسین است.

شاید 53 سال پیش از این که آنتوان آیسه و کریستین اودس کارخانه خودروسازی سیتروئن را در جاده مخصوص کرج بنیانگذاری می کردند، هرگز باور نداشتند که روزی فرا برسد که وضعیت این گروه عظیم خودروسازی به واسطه عملکرد ضعیف و سیاست گذاری های غیر منطقی برخی از مدیران عامل پس از آنها ، تحریم های بین المللی ، تورم، افزایش قیمت ها، خروج شرکای تجاری و .... به جایی برسد که قادر به پاسخگویی نسبت به تعهدات خود نباشجند.

سکان مدیریتی گروه سایپا از سال 1360 تا امروز در اختیار 11 مدیرعامل بوده است. مردانی که هر کدام به فراخور کارنامه عملکردشان در مقطعی حساس از ادامه راه کنار گذاشته شده و سرنوشت این مجموعه را در اختیار فرد دیگر قرار داده اند. بی شک سرنوشت تلخ امروز سایپا حاصل دستاورد برخی از مدیران ناکارآمد و سفارش شده ایست که نه تنها در قد و قواره این خودروساز نبودند بلکه صرفا برای کسب رزومه ای رنگارنگ اریکه های مدیریتی را یکی پس از دیگری در سازمان های مختلف غیر خودرویی تجربه کردند.

نکته قابل تامل در رابطه با سایپا این است که مدیران عاملی که در طی 37 سال گذشته مسئولیت اداره این بخش از صنعت را عهده دار شده اند فارغ از عملکرد ضعیف برخی از آنها، تا امروز توانسته اند کشتی طوفان زده این سالها را به هر نحو ممکن از غرق شدن حتمی در دریای متلاطم تحریم ها و وضعیت اسفناک اقتصادی کشور نجات دهند و مانع از تعطیلی کامل و تعدیل هزاران نفر نیروی کار خود در این مجموعه شوند. شرکتی که با روی کار آمدن دولت های نهم و دهم و همچنین آغاز دور اول تحریم های بین المللی بر علیه ایران و بالاخص صنعت نیمه ورشکسته خودروسازی داخلی

شاهد بروز حوادث و فراز و نشیب های بسیاری بود تا جایی که خطوط تولید این شرکت در مقطعی با افت جدی تیراژ محصول روبرو و گردش مالی این غول خودروسازی به صفر رسید و جالب است که بدانیم که بانک های داخلی و قطعه سازان نیز در این شرایط بحرانی و خاص حاضر به همکاری با این خودروساز نبودند.

حال امروز و پس از دوماه از آغاز تحریم های جدید دولت ترامپ علیه صنعت خودروسازی ایران و خروج فوری شرکت رنو بزرگ ترین شریک تجاری سایپا از کشور، بار دیگر شاهد بروز مشکلات عدیده ای در امر تولید و پاسخگویی به نیاز مشتریان هستیم. عدم حمایت دولت، افزایش قیمت قطعات، مواد اولیه، ارز و سایر مواردی که بیان آنها در این مجال نمی گنجد در کنار برکناری فوری محسن جهرودی مدیرعامل ناکارآمدی که کوتاه ترین دوران جلوس بر اریکه مدیریتی را در کارنامه خود به یادگار برد، بهانه ای شد تا این گروه خودروساز نتواند به موقع پاسخگوی تعهدات خود بوده و مشتریان بسیاری را بر آشفته نماید.

محمد رضا سروش مدیرعامل فعلی گروه سایپا که در حدود دوماه پیش سکاندار این مجموعه خودروسازی شده، امروز وارث عملکرد ناکارآمد مدیران اسبق این مجموعه بوده و طی این مدت آماج حملات و اتهامات بی پایه و اساسی قرار گرفته که بی شک وی هیچ نقش و سهمی در بروز آنها نداشته است. وی که در کارنامه مدیریتی خود اداره گروه خودروسازی بهمن را به یدک می کشد، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک از دانشکده فنی دانشگاه تهران فوق لیسانس مهندسی صنایع ( گرایش مدیریت سیستم ها و بهره وری) از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین دکترای مدیریت مالی و استراتژیک (DBA) بوده و قطعا با توجه به تجربه موثر و قابل قبول مدیریتی خود در حوزه صنعت و خودروسازی و مهره چینی حساب شده در نقاط حساس در سایپا قادر خواهد بود که این قافله آشوب زده را به سلامت به سر منزل مقصود برساند.

صاحب نظران در بخش صنعت به خوبی می دانند که سروش در سال 94 به عنوان مدیر برتر جهادی برگزیده شد و در سابقه فعالیت درخشان خود علاوه بر دو دوره مدیرعاملی هلدینگ بهمن، نایب رئیسی بورس کالا و عضویت در هیات مدیره شرکت های بزرگی در سطح ملی را نیز دارد. گروه بهمن در زمان حضور سروش بر عرصه مدیریت شاهد رتبه خوبی در حوزه کیفیت بالای تولیدات ، توسعه گسترده و افزایش تیراژ محصولات سواری و تجاری بوده است و در اوج تحریم های اولیه کشور در دهه نود عاملی در جهت سود آوری در مجموعه تحت امر خود بوده است.

لذا می بایست به مدیرعامل با تجربه و جدید در این گروه خودروسازی فرصت داد تا بتواند با تیم مدیریتی کارآمد و جدید خود پاسخگوی مشکلات تولید محصولات خود بوده و در آینده ای نزدیک سایپا را مجددا به دوران اوج خود بازگردانده و پرچم پر افتخارش همچنان برافراشته باقی بماند.

نباید تمام گناهان و قصور را بر گردن مدیری که تنها دو ماه است سکان این گروه خودروسازی را بر عهده گرفته انداخت و مهمتر از آن نباید تمام مشکلات را متوجه خودروسازی سایپا یا پارس خودرو کرد زیرا عوامل متعددی همچون تحریم و مباحث سیاسی موجب بروز چنین مشکلی برای خودروسازان شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990583

وب گردی

وب گردی