پوشش‌های ضدخوردگی بومی به صنعت چه کمکی می‌کنند؟

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته است با محصولاتی نوآورانه و بومی در حوزه مواد ضد خوردگی پیشرفته، بخشی از نیاز صنعت به این مواد را تأمین کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فرآورده‌های گوناگون شیمیایی صنعتی به صورت محلول یا جامد در صنایع وجود دارد که هرکدام یک نیاز جدی صنعت را حل می‌کند. جلوگیری از سایش و خوردگی‌ها، یکی از همین نیازهای جدی است و نبودن تجهیزات و موادی برای جلوگیری ازآن می‌تواند صنعت را با مشکلات جدی دچار کند. بنابراین یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، با بومی کردن دانش فنی و تولید فرآوری مواد ضد سایش و خوردگی، تلاش کرده است تا این نیاز مهم صنایع را چاره کند.

ااین شرکت دانش بنیان با بومی کردن فناوری تولید مواد شیمیایی از راه ارتباط سازنده میان پژوهشگران دانشگاهی و مهندسان صنعت، موفق شده چند محصول پرکاربرد وارداتی را به تولید انبوه برساند.

تولید پوشش هایی قابل رقابت با نمونه خارجی

در بخش های متعددی از صنعت قرار گرفتن یک قطعه فلزی در معرض گازهای پرحرارت و خورنده اجتناب ناپذیر است. بارزترین مثال ها، قسمت های داغ و پره های انواع توربین ها، قسمت اگزاست و قطعات در معرض اکسیداسیون موتورهای احتراقی دمای بالا است. استهلاک این قطعات فلزی در فرآیندهای دمای بالا و لزوم تعویض آنها می تواند منشاء زیان های اقتصادی کلانی باشد که با بکارگیری پوشش های فوق حرارتی مناسب این هزینه ها می توانند کاهش یابند. در این راستا شرکت کیمسان موفق به ساخت دو نوع پوشش با نام های JETDYE650 (مقاوم در مقابل خوردگی و حرارت تا دمای 650 درجه سانتی گراد) و JETDYE1300 (مقاوم در مقابل خوردگی و حرارت تا دمای 1300 درجه سانتی گراد) شده­ که بواسطه کیفیت برتر و هزینه تمام شده کمتر از توانایی بسیار بالایی برای رقابت با نمونه های خارجی برخوردار است. این شرکت در مرحله نیمه صنعتی تولید این پوشش ها قرار دارد.

تامین بخشی از نیاز کشور به مواد افزودنی ها

ضد یخ متشکل از چندین ماده شیمیایی است که به عنوان عامل اصلی ضد خوردگی در این ماده عمل می‌کند و از صدمه دیدن قطعات موتور یا سایر سازه های فلزی در مقابل خوردگی جلوگیری می کند. در حال حاضر این محصول کاملاً وارداتی بوده و بخشی از نیاز کشور نیز توسط شرکت کیمیا بومی سازان (کیمسان) تامین می شود. این محصول با سه مبنای معدنی، آلی و هیبریدی قابل عرضه است.

ایجاد نگرشی نو و کارآمد در ارزیابی کیفیت محصولات

یکی از محصولات دیگر این شرکت تولید افزودنی های مهم و پرمصرف صنعت ترابری است که علاوه بر ایجاد نگرشی نو و کارآمد در ارزیابی کیفیت محصولات وارداتی، قابلیت تولید محصولاتی با کیفیت بسیار بالا را نیز برای شرکت کیمسان و سایر تولید کننده های داخلی فراهم ساخته است. شرکت کیمسان در اولین گام اقدام به تولید سیال خنک کننده خودرو (ضد یخ- ضد جوش) با قابلیت ضد خورندگی، ضد رسوب و ضد کف بالا کرده که علاوه بر اخذ استاندارد ملی با استقبال چشم گیر مصرف کنندگان مواجه شده است.

هدف این شرکت بومی سازی فناوری های تولید مواد صنعتی وارداتی بوده و در این راستا به موفقیت های ارزشمندی نایل آمده است که از آن جمله می توان به تولید صنعتی پکیج افزودنی سیال خنک کننده موتور با استفاده از مواد ضد خوردگی پیشرفته و مطابق استاندارهای جهانی برای اولین بار در کشور اشاره کرد. این محصول بارها آزمون های ضدیخ شرکت های معتبر را جهت اخذ استاندارد ملی با موفقیت سپری کرده و کاملاً توانایی رقابت با نمونه ‏های خارجی را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990586

وب گردی

وب گردی