هشتگ مدرک گرایی/  از دستفروشان  تحصیل کرده تا حال و هوای بیکاری در فضای مجازی

امروزه مدرک گرایی در ایران نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است و آمار بیکاری روز به روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، متاسفانه آمار مدرک گرایی نسبت به سال های گذشته بسیار افزایش یافته و همین موضوع باعث شده تا آمار بیکاری در ایران بالا برود. اصلی ترین دلیل مدرک گرایی عدم آگاهی افراد برای تحصیل و نداشتن مهارت کافی برای اشتغال‌زایی است.

یکی دیگر از دلایل مدرک گرایی در ایران باور اشتباهی است که کارمندان دولت دارند و این اشخاص صرفا برای بالا رفتن پایه حقوقشان مدرک می گیرند؛ اما در کنار مدرکشان هیچ مهارتی موازی با حرفه خود ندارند.

زمانی که یک نوجوان قصد انتخاب رشته دارد به او برای انتخاب رشته پیشنهاد نادرست داده می شود تا داوطلب تنها به رشته پردرآمد فکر کند؛ اما تنها انتخاب رشته پردرآمد مهم نیست و باید به مهارت ها و علاقه فرد هم توجه ویژه ای شود.

ایران 5 برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه دارد و با 2641 دانشگاه در صدر و چین و هند به ترتیب با 2481 و 1620 دانشگاه در جایگاه دوم و سوم قراردارند.

30 درصد دست‌فروشان تهران تحصیلات عالی تا دکتری دارند

شاید باورتان نشود؛ اما با بالا رفتن مدرک گرایی در ایران خیلی از تحصیلکرده ها شغل مرتبطی با تحصیلاتشان ندارند و آمار نشان می دهد 30 درصد از دست‌فروشان تحصیلات عالی تا دکتری دارند.

جالب اینجاست 100 هزار دانشجوی دکتری که پی اچ دی دارند در ایران بیکار هستند و 17 هزار پزشک حتی به نظام پزشکی هم مراجعه نکرده اند و به کارهای آزاد روی آورده اند تا درآمد بیشتری داشته باشند. آمار اتحادیه بنگاه داران کشور نشان می دهد که بالای 1700 پزشک داریم که در بنگاه معاملات کار می کنند.

روش منسوخ شده انتخاب رشته

طبق مطالعات انجام شده متاسفانه روند انتخاب رشته در کشور جزو منسوخ ترین و اشتباه ترین متد‌های انتخاب رشته است. اینکه در مقطع متوسطه بدون توجه به علایق دانش آموز و صرفا بر اساس نمرات کارنامه برای او انتخاب رشته می شود.

پس از کنکور سراسری هم فارغ از علایق وی و صرفا براساس رتبه کسب شده لیستی از رشته ها برای وی انتخاب می شود و باقی ماجرا به سیستم سازمان سنجش سپرده می شود.

دانشجویان به دنبال شغل‌های لاکچری

بسیاری از فارغ التحصیلان به دلیل دریافت مدرک تحصیلی، حاضر به فعالیت در هر شغلی نیستند و به نوعی علاقه‌مند به انجام کارهایی هستند که دارای شأن شغلی باشد. صحبت با چند تن از فارغ التحصیلان فارغ از رشته های تحصیلی‌شان نشان می دهد شغل «پشتِ میزی» را ولو با درآمدی کمتر از کسب و کارهای پردرآمدتر ترجیح می دهند، حتی کارآفرینی و شغل های خویش‌فرما برای فارغ التحصیلان در اولویت پایین تری نسبت به شغل های کارمندی قرار دارد؛ چرا که جوانان دارای تحصیلات عالیه، دوست دارند درآمدی ثابت به صورت ماهانه به حساب‌شان واریز شود.

مسافرکش‌های تحصیل‌کرده

در حال حاضر تاکسی های اینترنتی به فراگیرترین محل فعالیت فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران تبدیل شده است. بسیاری از آنها مدارک لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکتری دارند و به دلیل ناکامی در یافتن شغل، به مسافرکشی روی آورده اند. یکی از این رانندگان، دارای مدرک دکتری علوم آزمایشگاهی است که موفق به اختراع «کیت» پرمصرفی در آزمایشگاه شده؛ اما به دلیل عدم استقبال و حمایت از پروژه‌اش نتوانسته اختراعش را به مرحله تولید برساند و به زعم خودش مجبور به مسافر کشی شده است.

هشتگ مدرک گرایی

در این بخش نظرات کاربران فضای مجازی را بررسی کردیم و تعدادی از آنها را در ذیل می خوانید:

مهدی: جامعه امروز به افراد با مهارت نیاز دارد نه مدرک بدون مهارت!

سهراب: در حقیقت این یک مشکل از ساختار تربیتی و سیستماتیک جامعه و شکل های مریض دانشگاهی است. در دانشگاه ها متخصص تربیت نمی شود.

محمد حسین: در اصل بودن دانشگاه شکی نیست؛ اما بحث در بودن یا نبودن هر مکانی است که اسم آن را دانشگاه گذاشته اند.

مایان: هرجامعه زیر ساخت هایی برای زندگی دارد و مدیران کشور با توجه به تغییرات جمعیتی زیر ساخت ها را تعدیل می کنند. برای مثال مدیران باید استراتژی قوی داشته باشند و برای افراد صنایع و کارخانه راه اندازی کنند تا مهندسان زیادی صاحب شغل شوند.

مهشید: تا زمانی که در دانشگاه ها از استادان خوبی استفاده نشود و با تجربه ها خانه نشین باشند وضعیت اینچنین می ماند. نهایت امر هم می شود استاد بیسواد و دانشجو هم بیسواد.

میرسراجی: علت اصلی این نابسامانی استفاده از افراد غیرمتخصص یا متخصص بی سواد و یا غیر دلسوز است.

دانش: با مدرک گرایی استعداد، خلاقیت و دانشکار بودن را در سازمان نابود می کنیم.

مهربان: خیلی ها فقط برای چشم و هم چشمی مدرک می گیرند. در حالی که نه سواد و نه دانش کافی دارند.

سخاوت: بعد از بعد از 10 تجربه به این نتیجه رسیدم مدیریت در کنار تجربه مهم‌ترین دلیل موفقیت محسوب می‌شود.

علیرضا: یکی از دلایل اصلی مدرک گرایی است بازار کار از جوان ها مهارت نمی خواهد و به همین خاطر همه به سمت گرفتن مدرک سوق داده شده اند.

محمد رضا: گزینش و سیستم صحیحی در بازار کار وجود ندارد که افراد بر اساس مدرک و مهارتشان ارزیابی شوند.

احسان: معمولا در شرکت های خصوصی مهارت کارمندان ارزیابی می شود و شرکت های دولتی صرفا مدرک را اولویت قرارمی دهند.

علی: مدرک گرایی اولویت قشر دانشجو شده است و اولین سوالی که پرسیده می شود داشتن مدرک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990629

وب گردی

وب گردی