از کم لطفی ها به « سرو زیر آب » تا تاثیر پذیریی نسل ها در « بمب یک عاشقانه»

شب گذشته برنامه کیوسک با اجرای احسان عبدی پور میزبان دو تن از منتقدان سینمای ایران بود. جواد طوسی و محمد تقی فهیم مقابل عبدی پور نشستند تا درباره فیلم های « سرو زیر آب » و « بمب یک عاشقانه» گفتگو کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز شب گذشته برنامه کیوسک با اجرای احسان عبدی پور میزبان دو تن از منتقدان سینمای ایران بود. جواد طوسی و محمد تقی فهیم مقابل عبدی پور نشستند تا درباره فیلم های « سرو زیر آب » و « بمب یک عاشقانه» گفتگو کنند.

جواد طوسی با اشاره به این که باشه آهنگر فیلمسازی استثنایی است که کماکان در ژانر دفاع مقدس کار می کند ، گفت: به عقیده من فیلم سرو زیر آب از نظر ساخت و پروداکشن همان شیوه سخت و پر مرارت تولید را دارد و فکر می کنم کمتر تهیه کننده ای حاضر شود با چنین فیلمی کنار بیاید. مهم ترین رکن مثبت این فیلم همان اصراری است که فلیمساز و نویسندگان آن بر پیوند قومیت ها و ادیان با یک رخ داد ملی دارند. شاید به دلیل روایت غیر متعارف داستان است که نمی تواند در گیشه بازگشت سرمایه داشته باشد.

طوسی ادامه داد: « سرو زیر آب » در همان ابتدا برای ورود به داستان به مخاطب در باغ سبزی نشان می دهد . باشه آهنگر جنبه های مثبت قابل دفاع زیاد دارد ، اما نمی دانم چرا بعضی جاها می خواهد روشن فکر باشد.

محمد تقی فهیم در ادامه صحبت های طوسی با تاکید بر این که « سرو زیر آب » یکی از مهم ترین فیلم های سینمای ایران است، گفت: کم لطفی هایی نسبت به این فیلم صورت گرفت که بخشی به سیاست گذران است و بخش دیگر به فیلم مربوط می شود. به نظر من بهترین فیلم باشه آهنگر همان فیلم فرزند خاک است . فیلم سروزیر آب و ملکه نتوانستند انسجام، پرداخت و روایت درستی که در فیلم فرزند خاک شاهد بودیم را داشته باشند. در این جا با اثری روبه رو هستیم که در موقعیت در جا می زند. فیلم پر لوکیشن و از جذابیت های بصری بر خوردار است ، اما از قصه برخوردار نیست . در جریان فیلم با شخصیت هایی روبه رو هستیم که حذف آن ها اتفاق خاصی را رقم نمی زند. در سینمایی که این روز ها شاهد هستیم، سرو زیر آب فیلم خوبی است، اما اگر در مقایسه با کل سینما هنوز فیلم نشده است.

فهیم ادامه داد: در فیلم های آهنگر به جای اینکه به فیلمنامه و داستان توجه شود، به پروداکشن و میزانسن توجه شده است. فیلم نتوانسته است یک افتتاحیه درست را رقم بزند. مخاطب سی دقیقه منتظر است تا به اصل داستان ورود کند. « سرو زیر آب » تک فصل های جذابی دارد اما باید یک افتتاح ، میانه و اختتامیه در خور داستان داشته باشد .

وی افزود: فیلم از یک جایی به بعد سراغ نماد می رود. در واقع پاشنه آشیل سینما ما دقیقا همین موضوع است. یعنی جایی که فیلمساز باید قصه اش را بگوید، نماد پردازی می کند و وارد دنیایی می شود که برای قالب داستانش مناسب نیست.

در بخش دوم این گفتگو درباره فیلم سینمایی « بمب یک عاشقانه» محمد تقی فهیم گفت: این فیلم ویژگی هایی دارد که مخاطب آن را می پسندد. این فیلم برای معادی یک اتفاق روبه جلو محسوب می شود. من فیلم برف روی کاج ها را یک فیلم شعار زده می دانم . همان نقد هایی که به فیلم آقای باشه آهنگر وارد است به این فیلم نیز گرفته می شود. این کار یک فیلم نوستالژی است ، اما شاهد از هم پاشیدگی نوستالژی می شویم.

جواد طوسی بر خلاف فهیم « بمب یک عاشقانه» را فیلمی موفق می دانست و گفت: فیلمنامه این اثر در نوستالژی خلاصه نمی شود. در این فیلم شاهد تاثیر پذیریی نسل ها هستیم. ملودرامی که عامدانه در رابطه میترا و ایرج صورت گرفته است ، تاثیر پذیریی عاشقانه اش را در بین نسل نوجوان فیلم می بینیم. پیمان معادی در « بمب یک عاشقانه» می گوید روابط عاطفی و انسانی برایم از روابط ایدئولوژی مهم تر است .

کیوسک برنامه ای تحلیلی است که اتفاقات روز حوزه فرهنگ و هنر را بررسی می کند و شنبه ها پس از خبر شبانگاهی از شبکه سه سیما پخش می شود.

کد خبر: 990659

وب گردی

وب گردی