2019 سال روبات هاست

فناوری هوش مصنوعی از جمله تکنولوژی هایی است که در سال های گذشته میلادی مورد توجه بسیاری از بخش ها قرار گرفت و از رشد قابل توجهی برخوردار شد. طبق پیش بینی های انجام شده در خصوص پیشرفت این فناوری، سال آینده احتمالا سال پرباری برای این صنعت خواهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، هوش مصنوعی به محور پیشرفت های جهان و پیش بینی ها و نظرسنجی های اخیر برای سال 2019 تبدیل شده است که توسط شرکت های مشاوره ای در عرصه فناوری و برخی ناظران در این حوزه انجام شده است.

در همین رابطه مجله « فارن پالیسی » آمریکا در گزارشی به بررسی اصلی ترین زمینه هایی که هوش مصنوعی در آن ظهور خواهد کرد، پرداخته که در ذیل به آنها اشاره می شود؛

هوش مصنوعی و شرکت ها

شرکت « برایس واتر هاوس کوپرز » متخصص در امور مشاوره مالی اعلام کرد: 20 درصد از مدیران اجرایی تصریح می کنند شرکت های آنان در سال 2019 فناوری هوش مصنوعی را در تمام کارهای خود استفاده خواهند کرد.

همچنین شرکت حسابرسی « دیلویت » آمریکا نیز در این باره اعلام کرد، از میان شرکت هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند 70 درصد از آنها می توانند در سال 2019 از فناوری هوش مصنوعی با بهره گیری از تکنولوژی محاسبات ابری استفاده نمایند.

نرم افزارها و خدمات هوش مصنوعی مبتنی بر محاسبات ابری، شرکت ها را برای استفاده از این فناوری کمک خواهد کرد و اعتماد به آن و انتشار فواید آن را افزایش می دهد.

همچنین 58 درصد از شرکت های کمتر از 10 درصد از بودجه های خود را برای اجرای فناوری هوش مصنوعی اختصاص داده اند در حالی که 71 درصد از این شرکت ها پیش بینی کرده اند که این سرمایه گذاری در سال های آینده افزایش خواهد داشت.

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که 18 درصد از رهبران جهان برای افزایش سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی یادگیری ماشین برنامه ریزی می کنند.

فرآیند خودکارسازی و رایانه ای نمودن امور و یادگیری ماشین از بیشترین ظرفیت ها برای انتشار هوش مصنوعی در آن برخوردار است.

در حالی که بر اساس بررسی های انجام شده 88 درصد از رهبران جهان معتقدند یادگیری ماشین به شرکت ها برای داشتن قدرت لازم برای رقابت با شرکت های دیگر کمک می کند اما هم اکنون 56 درصد از سازمان ها از این فناوری های پیشرو استفاده می کنند.

همچنین بر اساس یک نظر سنجی انجام شده 69 درصد از مشارکت کنندگان معتقدند فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تاثیرات مثبتی در حوزه صنعت آنها دارد و 39 درصد نیز اعتقاد دارند ارزش سازمان های زیر نظر آنان با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین افزایش داشته است.

هوش مصنوعی و مصرف کنندگان

بر اساس اعلام شرکت دیلویت خدمات شخصی هوشمند مانند «بلند گوی آمازون اکو» و یا «گوگل هوم» بیشترین فروش ها را در این عرصه از آن خود کرده اند و پیش بینی می شود تا پایان سال 2019 250 میلیون از این محصولات به فروش رسد.

هوش مصنوعی و مشاغل

بر اساس آمارهای موجود 38 درصد از مدیران اجرایی می گویند هوش مصنوعی تعداد کارمندان آنها را افزایش داده است و این در حالی است که 19 درصد از آنان می گویند هوش مصنوعی موجب کاهش تعداد کارکنان شرکت های آنان شده است.

چالش کنونی مربوط به پُر کردن جاهای خالی در مشاغل مختلف است به ویژه آنکه 31 درصد از مدیران اجرایی نگران عدم توانایی خود برای عملی کردن الزامات مهارت های هوش مصنوعی در 5 سال آینده هستند.

شرکت «لینکد این» متخصص در خدمات استخدامی در اینترنت اعلام کرد مهارت های نرم افزاری چون مدیریت پروژه از جمله مهارت های منحصر به فردی است که شایع بوده و افراد در بسیاری از مشاغل خواستار آن هستند.

اما با توسعه مهارت های هوش مصنوعی به سختی در سال آینده شاهد تغییر در مشاغلی خواهیم بود که این گونه مهارت های انسانی را لازم دارد.

هوش مصنوعی و مهارت های مورد نیاز

شرکت «لینکد این» در این رابطه اعلام کرده است که مهارت های هوش مصنوعی از جمله سریع ترین مهارت های در حال پیشرفت است زیرا شاهد رشد 190 درصدی آن در سراسر جهان از سال 2015 تا 2017 بوده ایم.

بر اساس گزارش « IEA Index» برای سال 2018 در حالی که یادگیری ماشین از جمله مهارت هایی به شمار می رود که داشتن آن در کار ضروری بوده اما نسبت استقبال از آن در عرصه یادگیری عمیق در سال های 2018 تا 2017 به شکلی سریع افزایش یافته به طوری که فرصت های شغلی در این بخش را بیش از 35 برابر افزایش داده است.

در ادامه این گزارش آمده که شرکت « گوگل آنالیتیکس» و شرکت های هوش مصنوعی برای در اختیار گرفتن این عرصه تلاش می کنند.

انتظار می رود که اجرای فناوری هوش مصنوعی به زودی در سازمان هایی که اقدام به ارائه تجزیه و تحلیل در امور مختلف می نمایند، آغاز شود و این روند در سال 2019 افزایش یابد.

هوش مصنوعی و شرکت های نوپا

بر اساس برخی گزارشات، شرکت گوگل 230، شرکت مایکروسافت 214 و شرکت اینتل 91 عملیات ادغام و اکتساب برای شرکت های کوچک نوپا انجام داده اند.

تعداد شرکت های نوپای فعال در عرصه هوش مصنوعی از ژانویه 2015 تا ژانویه 2018 دو برابر شده و سرمایه گذاری در این بخش از رشد 4.5 برابری برخوردار بوده است؛ اما تعداد شرکت های فعال در این بخش از سال 2013 تا سال 2017 تنها 1.3 برابر افزایش یافته و رشد سرمایه گذاری در این زمینه در این مدت زمانی 2.08 برابر افزایش داشته است. درآمدهای شرکت های هوش مصنوعی نیز در نیمه اول سال 2018 بیش از سال 2017 بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990686

وب گردی

وب گردی