عربستان حامی تروریسم، ایران صاحب تاریخ و تمدن

شبکه تلویزیونی آلمان در گزارشی با موضوع ایران، عربستان و غرب، با اشاره به رسوایی رژیم سعودی در قتل جمال خاشقچی و حمایت های آل سعود از تروریسم و افراط گرایی ، می گوید ایران، کشوری با مردم تحصیلکرده و با ظرفیت های بالا، هرگز قابل مقایسه با عربستان نیست که با حمایت های میلیاردی خود از افراط گرایی حمایت می کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، گزارش شبکه تلویزیونی داس ارسته (Das Erste)، با ماجرای قتل خاشقچی، خشم غرب از نقش عربستان در قتل این روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی و تغییرات ایجاد شده در روابط غرب با عربستان پس از این رسوایی بزرگ برای آل سعود آغاز می شود.
«جمال خاشقچی خبرنگار سعودی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر از آن جا خارج نشد. بدن منتقد رژیم سعودی تکه تکه شد و در اسید تجزیه شد. سازمان سیا می گوید که دستور قتل وی را ولیعهد عربستان، بن سلمان، صادر کرده است. خشم جهانی از عربستان در نشست G20 مشهود بود و این تنها ولادیمیر پوتین نبود که اسقبال دوستانه ای از بن سلمان عمل نیاورد. اما چرا؟»
به گزارش ایرنا ؛ این شبکه تلویزیونی آلمان می افزاید: در واقع غرب رفتار اشتباهی با عربستان و حکام آن دارد. آنها همیشه از رفتار این رژیم خشمگین می شوند اما عملا اتفاق خاصی صورت نمی گیرد. در سال 2017 ترامپ قبل از رقص شمشیر، 350 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت.
«میشائیل لودرز» کارشناس آلمانی علوم سیاسی و اسلامی در کتابی با عنوان ' رابطه بین عربستان و ایران چگونه بررسی می شود' تلاش کرده است تا از پشت پرده دوستی عجیب عربستان و آمریکا گزارشی ارائه دهد.
او می نویسد : « آمریکا و عربستان روابط تجاری نزدیکی از دوران جنگ جهانی دوم تا کنون بر اساس اصل سلاح در برابر نفت دارند. از این رو آمریکا و هم پیمانان آن به عربستان این اجازه را می دهند که وهابیت را که تفسیری نادرست و عقب مانده از اسلام است و در این کشور حاکم است را به دلیل ثروت نفت آن به دیگر مناطق جهان از جمله آلمان صادر کند.»

**حمایت مالی عربستان از بزرگ ترین سازمان تروریستی
سعودی ها با میلیاردها دلار ؛ از افراط گرایی در سرتاسر جهان حمایت می کنند. آنها هم در کشورهای اسلامی و هم در اروپا سهم ویژه ای در ترویج افراط گرایی دارند.
لودرز می گوید: «بزرگترین گروه تروریستی دوران گذشته – در راس آن القاعده و داعش – رفتاری کاملا سعودی و وهابی دارند. این به معنای یک حمایت مالی و ایدئولوژیک از سوی عربستان است. در واقع باید گفت که عربستان کشوری است که باید هر چه سریع تر قرنطینه شود.»

** نگاهی متفاوت به ایران
میشائیل لودرز معتقد است: اما ما قادر نیستیم تا روابط خود با عربستان را بدون در نظر گرفتن ایران درک کنیم. ایرانی که پس از سقوط شاه به کشوری اسلامی تبدیل شد، مردمی سرزنده دارد، تنوع اجتماعی و سیاسی بزرگی دارد، آزادی فردی در آن حاکم است و طبقه متوسط و بااعتماد به نفسی دارد. و این همان چیزی است که ما در غرب خیلی کم شاهد آن هستیم.
«این کشور از تاریخی طولانی و فرهنگی غنی برخوردار است. مردمی تحصیلکرده دارد و این ها چیزهایی نیستند که بتوان آنها را در عربستان یافت.»

** نگرانی عربستان و اسرائیل از پیشرفت ایران
ایران و به خصوص مردم آن از 4 نوامبر امسال با شدیدترین تحریم ها مواجه شده اند. دلیل اصلی این تحریم ها از سوی آمریکا ، تلاش برای مهار ایران در برابر اسرائیل است.
لودرز در کتابش می گوید: ایران کشوری عظیم با وسعتی دو برابر آلمان است و درست به اندازه آلمان یعنی 82 میلیون جمعیت دارد. اکثر مردم این کشور تحصیلکرده هستند. اگر این کشور از بند تحریم ها رها شود، می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی تبدیل به کشوری بسیار پیشرفته با اهمیت سیاسی و اقتصادی شود. و این همان چیزی است که اسرائیل و عربستان سعودی نمی خواهند عملی شود.

** تحریم های ضدایران، نقض کامل حقوق بشر است
به گفته لودرز، دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، نقض حقوق بشر است.
«بر اساس تحریم ها، شرکت هایی که هم با ایران تجارت دارند و هم با آمریکا، ممکن است توسط آمریکا تحت فشار قرار گیرند. تحریم ها و بویژه تحریم های اقتصادی ناقض حقوق مردم ایران است. ایرانیان می گویند که یک جنگ اقتصاد علیه کشورشان آغاز شده است و این سخن اشتباهی نیست. اروپاییان خواهان حفظ برجام هستند اما به محض اینکه شرکت ها مجبور به انتخاب بین ایران و امریکا باشند، انتخاب بین این دو برایشان سخت است زیرا در صورت انتخاب ایران، تحت فشار آمریکا قرار خواهند گرفت. »

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 990694

وب گردی

وب گردی