ترامپ متهم به ضربه زدن به امنیت ملی آمریکا شد

مشاور امنیت ملی دولت «باراک اوباما» در مطلبی با انتقاد به سیاست خارجی دونالد ترامپ و وی را متهم به ضربه زدن به امنیت ملی آمریکا کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، یاداشت «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که یکشنبه با عنوان تهدید در کاخ سفید در نیویورک تایمز به چاپ رسید، جزئیاتی درباره آنچه رایس ناکارآمدی خطرناک در دولت ترامپ توصیف می‌کند، ارائه کرده است.

رایس تاکید کرد روند تصمیم‌گیری در حوزه امنیت ملی آمریکا بیش از هر زمان دیگری از ۱۹۴۷ که قانون امنیت ملی تصویب شد، شکننده‌تر شده است.

این سیاستمدار آمریکایی تاکید کرد: «دونالد ترامپ» نسبت به هر دشمن خارجی اقدامات بسیار بیشتری برای تضعیف امنیت ملی آمریکایی انجام می‌دهد.

رایس که در دوران ریاست جمهوری اوباما مشغول به کار بود، خصوصا به تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه اشاره کرد و آن را بی‌مهابا خواند.

«جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا فردای اقدام ترامپ درباره سوریه استعفا داد. رایس هشدار داد تصمیم ترامپ ضربه‌ای به متحدان آمریکا در این منطقه است.

او نوشت: اگر روند تصمیم‌گیری امنیت ملی ما حداقل کارایی را می‌داشت، آن وقت یک طرح با دقت برنامه‌ریزی شده برای اجرای اقدامات، حتی موارد نادرست وجود داشت.

سوزان رایس همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ را به حذف مقام‌های دفاعی کلیدی از تصمیم‌گیری‌های مهم و ایجاد خلاء پست‌های حیاتی متهم کرد. به گفته او ترامپ "ضربه‌ای مرگ‌آور به سیاست‌گذاری اثرگذار وارد کرد."

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا تاکید کرد: رئیس‌جمهوری نمی تواند به حقایق، اطلاعات، تحلیل‌های نظامی یا منافع ملی کم ‌توجهی کند. او دیدگاه‌های مشاورانش را چندان جدی نمی‌گیرد، به صورت ناگهانی تصمیماتش را اعلام می‌کند و به تبعات اقداماتش بی‌توجهی می‌کند.

رایس همچنین از توئیت دونالد ترامپ که نوشته بود فرستاد ارشد آمریکا در ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه را نمی‌شناسد، به سختی انتقاد کرد.

او نوشت: می‌توانم با قاطعیت به شما اطمینان بدهم که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا او را به خوبی می‌شناسد. این حقیقت که می‌گویید برت‌ مک‌گورک را نمی‌شناسید، نشان دهنده میزان تعهد شما به مبارزه با داعش است. چرا شما نباید مردی که بیش از دیگران برای نابودی داعش تلاش کرده است، بشناسید؟

انتهای پیام

کد خبر: 990731

وب گردی

وب گردی