باور به خلق دانش ملی در کشور کم است/ تنها به فکر حل مسائل روزمره نباشیم

معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه نیرو، گفت: تنها به فکر حل مسائل روزمره نباشیم؛ چرا که گرفتار روزمرگی شدن و عدم توجه به تحقیقات، به کشور آسیب می زند.  این در حالی است که کشورهای توسعه یافته حجم بسیاری از منابع را به تحقیقات اختصاص داده و نتایج تحقیقات برایشان بسیار ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پژوهش عامل زیربنایی در افزایش قدرت ملی هر کشور در چرخه جهانی شدن به شمار می‌رود. بدون انجام دادن پژوهش، ایستایی و سکون بر دانش بشری چیره خواهد شد؛ بنابراین پژوهش سبب درک بهتر از دنیای اطراف می‌شود. همچنین پژوهش می‌تواند نتیجه‌های اقتصادی مهمی نیز برای کشورها داشته باشد و به بهبود شاخص های تولیدی کشور کمک شایانی کند. توسعه پایدار و پیشرفت هر جامعه ای مرهون پرورش، حفظ و نگهداری سرمایه ‌های علمی، پژوهشی و فناورانه آن کشور است. پژوهشگران و فناوران می‌توانند زمینه‌های توسعه علمی و فناوری و در نهایت ایجاد جهان پایدار را فراهم ‌سازند؛ بنابراین شناسایی، برقراری ارتباط و حمایت از این مقوله از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان به دور از دیدگاه های جناحی باید صبر داشت و برای به ثمر نشاندن یک اندیشه علمی بایستی سال ها تلاش و ریسک کرد؛ زیرا این امر بخش جدایی‌ناپذیر برای رسیدن به رشد اقتصادی محسوب می شود، باوری که در بسیاری از اقتصادهای موفق دنیا نهادینه شده است. باید پژوهش و تحقیقاتی در کشور انجام شود که در صنایع بزرگ کاربردی شود.

حمیدرضا پیرمراد، معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه نیرو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که پژوهشگاه نیرو طی سال های اخیر بیشتر تمرکز خود را روی مدیریت و پژوهش گذاشته است، اظهار کرد: پژوهشگاه نیرو قبلا بیشتر روی انجام پژوهش متمرکز بود و این موضوع سبب شده بود که بخشی از ظرفیت های کشور مورد غفلت قرار گیرد. لذا در دورهای اخیر روی مدیریت پژوهش متمرکز شدیم.

وی با تاکید براین‌که کل سازوکارها و فرآیندها و نوع نگاه افرادی که در پژوهشگاه نیرو کار می کنند باید متفاوت باشد، افزود: باید با متمرکزشدن روی مدیریت پژوهش و براساس نیازسنجی موضوع پژوهش را تعریف و آن را به صنعت کشور تحویل دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه نیرو، اضافه کرد: نوع نگاه ما این است، مشارکت با افرادی که در حوزه کاری خود محقق و پژوهشگر هستند با آنها همکاری کنیم. بحث لجستیک پژوهش و تحقیق نیز همین است، باید افرادی را پرورش دهیم که بتوانند امور مربوط به پروژه را که بخشی با برون سپاری و بخشی هم به صورت داخلی انجام می‌شود را به صورت انفرادی اداره کنند.

پیرمراد تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که امسال با مشارکت بخش خصوصی انجام شد بحث افزایش توان ظرفیت نیروگاه‌های کشور بود. با توجه به کمبود توانی که در شبکه احتمال داده می شد را با سرمایه گذاری و هزینه کمتر انجام دادیم. با توجه به این‌که راه‌اندازی ظرفیت جدید هم هزینه‌بر بود و هم زمانبر؛ پژوهشگاه نیرو با مشارکت بخش خصوصی توانست با ارائه راهکارهایی در حوزه پژوهش این کار را انجام دهد تا بتواند با این روش ظرفیت توان نیروگاه‌ها را ارتقا دهد. بنابراین در صورت حمایت مالی و معنوی وزارت نیرو و صنعت برق پیش‌بینی می‌شود، شاید تا سقف 1000 مگاوات تا تابستان سال آینده بتوانیم این افزایش ظرفیت را انجام دهیم.

همچنین پژوهشگاه نیرو چند سالی است که در حوزه علوم انسانی ورود پیدا کرده است به دلیل اینکه باور دارد راهکار بسیاری از مشکلاتی که صنعت برق با آن مواجه است راهکارهای غیرفنی است. در همین راستا مرکز مدیریت بر اقتصاد برق را در پژوهشگاه نیرو در قالب 5 گروه راه اندازی کرد. یکی از این دستاوردهای مطالعات اجتماعی بحث قطعی برق ناشی از آلودگی در منطقه خوزستان بود که دستاورد ارزنده ای را برای کشور داشت تا جایی‌که قرار است این طرح در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه نیرو، ادامه داد: پروژه دیگری با عنوان نسبت مخارج تحقیقات برق بر ارزش افزوده صنعت برق در حال انجام است که قرار است، سالانه منتشر شود تا براساس آن مشخص شود که وزارت نیرو چقدر در حوزه تحقیقات از مجموعه ارزش افزوده خود استفاده کرده است. در کنار این موضوع پژوهشگاه نیرو طرح استادان را با همکاری دانشگاهیان اجرا می‌کند تا بتواند بخشی از فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی را منعکس کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که تحقیقات انجام شده در کشور در صنایع کاربرد چندانی ندارد، گفت: واقعیت امر چنین نیست که تحقیقات و پژوهش در صنعت آنچنان کاربردی نداشته باشد. شاید ما در جاهایی نقص داشته باشیم؛ اما پژوهش و تحقیقاتی بودند که در صنایع کشور کاربردی شدند.

پیرمراد با اشاره به این که صنعت باید پروژه‌های تحقیقاتی حمایت‌های لازم را به عمل آورد، گفت: باور به خلق دانش ملی در کشور کم است. زمانی که دستاوردی توسط پژوهشگر داخلی به سرانجام می‌رسد، صنعتگران باید بیشتر وقت بگذارند تا از آن دستاورد در صنعت استفاده کنند.

به عنوان مثال حادثه قطعی برق و آلودگی ناشی از غبار که در خوزستان اتفاق افتاد پژوهشگاه نیرو در سال 79 روی این پروژه کار کرده و نتایج خوبی را کسب کرده بود؛ اما آنطور که باید و شاید صنعت توجه خوبی به آن دستاوردها نکرد و وقایعی که می بینم حاصل همان عدم توجه هاست. ما عادت کردیم اول به بحران برسیم بعد از دستاوردهای حاصله استفاده کنیم. به نظر می رسد خیلی وقت ها قبل از بحران راهکارهایی وجود دارد. محققانی که سرفرصت فکر می کنند و به ما راهکار می دهند آنها را جدی بگیریم، تنها به فکر حل مسائل روزمره نباشیم؛ چرا که دچار روزمرگی شدن و عدم توجه به تحقیقات به کشور آسیب می زند، این در حالی است که کشورهای توسعه یافته حجم بسیاری از منابع را به تحقیقات اختصاص می دهند و نتایج تحقیقات برایشان بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش هایی که در کشور انجام می شود باید همسو با نیاز صنعت باشد و در کنار این امر مهم مسئولان باید به این باور برسند که از دستاوردهای پژوهشگران و محققان داخلی استفاده کنند. همچنین تا موقعی که بخش خصوصی در صنعت به صورت جدی و فعال ورود نکند ما خیلی نیاز به تحقیقات را در صنعت نمی‌بینیم چون ارزش افزوده برای بخش خصوصی خیلی پررنگ است و بخش دولتی بیشتر در این حوزه ورود پیدا نمی کند این یک واقعیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990748

وب گردی

وب گردی