پروژه GNAF پایه دولت الکترونیک است

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست با تاکید بر این که نقشه پارسل جزو اساسی پروژه GNAF و پاشنه آشیل آن است، گفت: مشکل بزرگ دیگری که ما برای پیشبرد این طرح داریم، تکمیل نبودن نام معابر و پلاک های ساختمانی در کشور است؛ به صورتی که مراکز استانی که در کشور داریم هنوز نام معبر و پلاک ندارند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، حسن جوادی صادق مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست، با بیان اینکه GNAF پایه بین المللی دارد و یک استاندارد اطلاعات مکانی در حوزه نشانی است، گفت: GNAF مخفف Geo Coded National Address File است یعنی پایگاه نشانی استاندارد مکان محور شده.

وی افزود: ما از سال ها قبل به واسطه قانونی که بر عهده شرکت پست گذاشته شده بود، بانک اطلاعاتی کدپستی Coded National Address را در حوزه شهری و روستایی تکمیل کرده بودیم. برای اجرای پروژه GNAF و مکان محور و ژئوکد کردن این اطلاعات چندین مطالعه روی حوزه های اطلاعات مکانی و تکنولوژی هایی که روی مکان محور کردن نشانی وجود دارد انجام شد.

جوادی با اعلام اینکه چندین استاندارد در دنیا برای مکان محور و ژئوکد کردن وجود دارد، گفت: یکی از محبوبترین و پرکاربردترین آنها GNAF است که در چند کشور پیاده سازی شده است و یکی از این کشورها استرالیا بود که تقریبا از 20 سال پیش بحث GNAF را شروع کرد و در حال حاضر آن را کامل پیاده سازی کرده است و از آن بهره برداری می کند.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور با تاکید بر اینکه پروژه GNAF پایه دولت الکترونیک است تصریح کرد: ما در بحث پیاده سازی GNAF کشور استرالیا را نمونه قرار دادیم و مطالعاتی را شروع کردیم تا متوجه شویم که GNAF چه ویژگی هایی باید داشته باشد و آنها چه مسیری را طی کرده اند که به این پایگاه دست پیدا کنند.

وی افزود: یکسری از بخش ها را الگوبرداری کردیم ولی با توجه به شرایط خاصی که در کشور ما وجود دارد بسیاری از بخش های باید بومی سازی می‎شد زیرا بسیاری از امکاناتی که استرالیا یا کشورهای اروپایی دارا هستند، نداریم به طور مثال در کشور ما بافت شهری و ساختار معابر کاملا متفاوت از سایر کشورها است.

جوادی صادق با بیان اینکه برای اجرای پروژه GNAF در کشور استاندارد سازی نشانی ها را انجام دادیم اما استاندارد نبودن نام معابر و پلاک ها در کشور وجود دارد، گفت: از دو سال پیش که پروژه را شروع کردیم با سازمان نقشه برداری و وزارت کشور برای پیش بردن پروژه و تامین برخی زیرساخت ها به طور مستقیم درگیر هستیم.

وی افزود: کشور استرالیا وقتی GNAF را شروع کرده درگیر هیچکدام از این مسایل زیرساختی نبود. نقشه ها از ابتدا وجود داشت، معابر و پلاک ساختمان ها تکمیل بوده است و آنها فقط بانک اطلاعاتی را جمع آوری، آن را به نقشه متصل و GNAF را تکمیل کرده اند. در کشور استرالیا 13 میلیون رکورد اطلاعات وجود دارد.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور شرکت ملی پست با اعلام اینکه همین الان حدود 55 میلیون رکورد اطلاعاتی نشانی ثبت شده داریم که نشانی های مناطق شهری و روستایی کشور است، ادامه داد: این آمار در حالی ثبت شده است که هنوز برای 700 نقطه از 1250 نقطه شهری در کشور نقشه نداریم یعنی فقط برای 500 نقطه در کشور نقشه پارسل داشته ایم.

جوادی صادق با اشاره به اینکه در این دو سال گذشته سختی بسیاری متحمل شده اند تا برای این نقاط نقشه پیدا کنند، گفت: وقتی ما پروژه را شروع کردیم هیچ نقشه ای فراهم نبود و ما باید به دنبال نقشه هم می رفتیم.

وی با اعلام اینکه سازمان فضایی برای تهیه تصویر می تواند به سازمان نقشه برداری کمک کند ولی تبدیل تصویر به نقشه پروسه ای طولانی و هزینه بر است، اظهار کرد: برای انجام اینکار کمیته نقشه ای را ایجاد کردیم و تمام متولیان نقشه کشور مانند سازمان نقشه برداری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان فضایی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و بنیاد مسکن را برای تامین نقشه های مورد نیاز در این کمیته گرد هم جمع کردیم که البته با توجه به اینکه اکثر این سازمان های اطلاعات خود را محرمانه تلقی می کنند و به ما اطلاعات لازم را نمی دادند در آخرین جلسه قرار شد که تامین نقشه را به خود آنها بسپاریم و فقط با توجه به فرایندی که ما اعلام کرده ایم خروجی لایه پارسل نقشه را به ما بدهند تا از آن استفاده کنیم.

مدیر پروژه GNAF با اعلام اینکه نقشه جز پروسه و به قولی پاشنه آشیل آن است، گفت: البته دغدغه و مشکل بزرگ دیگری که ما داریم تکمیل نبودن نام معابر و پلاک ساختمانی در کشور است. ما الان مرکز استانی در کشور داریم که نام معبر و پلاک ندارد. برای من جالب است که مردم آن شهر چطور به هم آدرس می دهند و خدمات می گیرند.

وی افزود: الان با وزارت کشور به طور جدی در حال پیگیری این موضوع هستیم و سازمان برنامه را هم وارد این پروسه کرده ایم تا به عنوان متولی اصلی و تامین کننده اعتبارات پروژه به ما کمک کنند.

جوادی صادق با تاکید بر اینکه از سازمان برنامه خواسته ایم که اعتبار پروژه GNAF را در اختیار مجری طرح که شرکت ملی پست است قرار بدهد تا بتواند برای پیشبرد پروژه معابر را نامگذاری کند، گفت: در اینصورت پست می تواند پروسه نامگذاری معابر را مدیریت کند و یا به کمک شهرداری ها معابر را نامگذاری کند.

وی افزود : حتی ما به سازمان برنامه پیشنهاد داده ایم تا اعتبار را به وزارت کشور بدهد که به شهرداری ها تزریق کند و آنها این ساماندهی معابر را انجام بدهد که البته هنوز به نتیجه نرسیدیم و این جز پرونده های باز ما است که برایش هیچ نقشه ای نداریم و مشکل اصلی پروژه ما است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990750

وب گردی

وب گردی